هیجان و شادی در شهربازی با طعم مرگ

شهربازی های غیراستاندارد فضاهایی سرگرمی و تفریحی هستند که چرخش تجهیزات بازی آنها نمایش دنیایی پرهراس و دلهره برای والدین در پشت پرده بازی کودکانه است.

به گزارش لرستان خبر، همزمان با فرارسیدن فصل تابستان حضوردرپارک ها، شهربازی ها و مجموعه های تفریحی یکی ازنخستین گزینه های کودکان و خانواده ها برای سپری شدن ساعاتی مفرح به شمار می رود.

استقبال چشمگیر ازشهربازی ها و مجموعه های تفریحی در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه توجه به سلامت فضا و استانداردسازی تجهیزات بازی در این مکان ها را چندین برابر می کند.

بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها و مکان های تفریحی به عنوان یک تهدید می تواند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.

درصورت نداشتن معیارهای استاندارد و کیفی در استفاده و بکارگیری لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها، افراد در هر سنی با حضور در برخی شهر بازی ها، بازی با ارابه های مرگ را تجربه می کنند.

در این میان کودکان ونوجوانان به عنوان نونهالان هر خانواده ای با حضور در این فضاها و استفاده از تجهیزات بازی بیش از دیگر افراد در معرض آسیب و تهدید قرار دارند و هر چرخ از این وسایل دنیایی از دلهره و دلواپسی را برای والدین ایجاد می کند.

139403101741009935407024

حوادث ناخوشایند سال های گذشته در شهربازی های تهران، شاهین شهر، تبریز، اهواز، گناباد و اردبیل در سال های اخیر از مواردی به شمار می رود که شیرینی تفریح و هیجان را به حسرتی همیشگی تبدیل کرده است و از ذهن هیچ پدر و مادری پاک نخواهند شد.

هرساله با شروع فصل تابستان حضور خانواده ها به منظور ایجاد اوقاتی شاد و مفرح برای کودکان ونوجوانان در شهربازی های استان قابل توجه است که توجه و پیگیری مسئولان مربوطه برای رفع نواقص و استاندارد سازی تجهیزات بازی برای پیشگیری ازبروزحوادث ناگوارو جبران امری لازم است.

*** بیش از 40 مرکز تفریحی و بازی در لرستان وجود دارد

مدیرکل استاندارد لرستان در این باره گفت: در حال حاضر بیش از 40 مرکز تفریحی شامل شهربازی، پارک و زمین بازی در استان وجود دارد که اطلاعات تمام آنها در سامانه مراکز تفریحی ثبت شده است.

مرضیه قنبریان اضافه کرد: تمامی مراکز شهربازی و تفریحی استان ابتدای سال گذشته توسط شرکت های تایید صلاحیت، بازرسی شده که گزارش ها نشان داد بیش از 90 درصد فاقد مجوزهای استاندارد بوده و صاحبانشان حتی با این مقوله آشنایی نداشتند.

وی افزود: در این راستا با اطلاع رسانی مناسب و برگزاری جلسات متعدد با حضور رابطان شهرداری ها، بسترهای لازم برای استانداردسازی فضای های بازی فراهم شد.

***40 درصد فضاها و تجهیزات شهربازی ها استاندارد شد

قنبریان ادامه داد: در این راستا با اقدامات انجام شده 40 درصد مجموعه های شهربازی و فضاهای بازی استاندارد شده و استانداردسازی مابقی نیز در مراحل پایانی است که انتظار می رود تا پایان امسال انجام شود.

13940310173848335406994

مدیرکل استاندارد لرستان همچنین گفت: همکاری شهرداری ها در خصوص استانداردسازی شهربازی ها بسیار مهم بوده که در این راستا شهرداری بروجرد عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

قنبریان خواستار همکاری شهرداری خرم آباد در این زمینه شد و اظهار کرد: در مجموع هشت شهربازی در استان وجود دارد.

به گفته وی پارک های بازی سطح استان نیز که وسایل منفرد و یا چندگانه دارند متعلق به بهره برداران بوده که حدود 50 درصد آنها استانداردهای لازم را دریافت کرده و مابقی نیز یا در حال دریافت هستند.

وی افزود: در خصوص زمین های بازی، وسایل تفریحی و بدنسازی پارک ها نیز اعلام نواقص شد که در این راستا بسیاری از وسایل فلزی و غیراستاندارد جمع آوری و وسیله های پلی اتیلن جایگزین شده است.

***ضرورت اصلاح فرآیند انعقاد قرارداد شهرداری با بهره برداران

مدیرکل استاندارد لرستان تاکید کرد: در صورت همکاری و حمایت شهرداران، اجرای توصیه های قانونی و اصلاح فرآیند انعقاد قرارداد با بهره برداران ، انتظار می رود تا پایان امسال تمامی شهربازی ها استانداردسازی شود.

قنبریان گفت: باید در قرارداد با بهره برداران شهربازی ها که توسط شهرداری ها تنظیم و منعقد می شود، استانداردسازی وسایل بازی به عنوان یک ضرورت کاری قید شود.

وی همچنین در خصوص عدم حضور شرکت های ناظر بر استاندارد شهربازی ها در استان گفت: این شرکت ها انحصاری بوده و در تمام کشور فعالیت می کنند.

139403101735183205406874

مدیرکل استاندارد لرستان ادامه داد: بازرس های دوره ای و ادواری از شهربازی ها سه ماه یکبار انجام می شود و اعتبار مجوز استاندارد نیز به مدت یکسال خواهد بود.

به گفته وی اداره استاندارد لرستان با شش شرکت تخصصی مادر قرارداد دارد که در هر دوره بازرسی یک تیم بازرسی در استان مستقر و کلیه نواقص را مورد ارزیابی قرار می دهند.

***استاندارد سازی تجهیزات بازی شهربازی های استان نیازمند تعامل شهرداری ها است

مدیرکل استاندارد لرستان گفت : این اداره کل در خصوص استاندارد سازی تجهیزات بازی مکاتبات متعددی با شهرداری ها انجام داده و خواستارعقد قرارداد با بهره برداران درصورت کسب مجوز از اداره استاندارد شده است.

وی ادامه داد: سازه های بازی در سطح پارک ها و شهر بازی ها علاوه بر استاندارد کارخانه ساخت باید استاندارد نصب را نیز دریافت کنند و سپس مجاز به فعالیت هستند.

وی افزود : متاسفانه تاکنون شهرداری ها توجهی چندانی به این موضوع نداشته و هر روز قارچ گونه تعدادی سازه بازی در سطح پارک های استان فعال می شود.

***قدمت 30 ساله شهربازی های خرم آباد

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری خرم آباد گفت: در حال حاضر سه مجموعه شهربازی در این شهر وجود دارد که قدمت آنها به 30 تا 40 سال می رسد.

سعید اسداللهی افزود: مجموعه تفریحی خردسالان در پارک معلم و شهربازی کیو در حال حاضر فعال بوده و مجموعه تفریحی پارک دانشجو به دلیل نداشتن استانداردهای لازم تعطیل شده است.

20100623334

وی موضوع اصلی شهربازی های کشور و استان را ضرورت اخذ استانداردهای لازم برشمرد و ادامه داد: در قرارداد شهرداری با بهره بردار شهربازی ها، بندی به عنوان ضرورت اخذ استاندارد وسایل بازی قید شده است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری خرم آباد گفت: پس از این، اداره استاندارد وظیفه نظارت و ارزیابی بر وسایل شهربازی را داشته و باید در صورت نبود استاندادرهای لازم از صدور گواهی های مربوطه جلوگیری کند.

***برون سپاری نظارت های اداره استاندارد و افت کیفی بازرسی ها

اسداللهی همچنین افزود: متاسفانه نظارت و ارزیابی وسایل شهربازی توسط اداره استاندارد برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع بخش خصوصی از مجموعه های شهربازی بازدید نمی کند، اظهار کرد: در بعضی موارد، بخش خصوصی طرف قرار داد در خرم آباد حضور نداشته، بدون بازدید و بر اساس تماس تلفنی بهره بردار، نسبت به تایید و یا عدم تایید استاندارد وسایل شهربازی اقدام می کند.
منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات