با دیدن این جمله پشت ویترین فروشگاه‌های کفش مردانه، متعجب شوید/

این تنها نوآوری آرایشی فرنگی برای مردان نیست. حالا که پای کفش پاشنه بلند مردانه و کاشت ته‌ریش هم به بازار مد باز شده است، می‌توان مدهای جدید پوشش و آرایش مردانه را نزدیک به «مبدل پوشی» و «زنانه پوشی» دانست. موضوعی که روانشناسان می گویند ناشی از یک اختلال شخصیتی است.

به گزارش لرستان خبر، «کفش پاشنه‌بلند مردانه رسید» ممکن است تا چند وقت دیگر با دیدن این جمله پشت ویترین فروشگاه‌های کفش مردانه، متعجب شوید؛ اما عکسی که چند روزی است در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که پوشیدن کفش پاشنه بلند برای مردان، سوغات جدید شبکه‌های ماهواره‌ای و بنگاه‌های مد و فشن برای جوانان ایران است. در این عکس 2 مرد جوان در یک فروشگاه زنجیره‌ای داخلی مشغول خرید هستند و کفش پاشنه‌بلند یکی از آنان سوژه جدید شبکه‌های اجتماعی شده است. سوغاتی که وقتی کنار پدیده‌های دیگری چون تتوی خط ریش، کاشت ته‌ریش و برداشتن زیر ابرو قرار می‌گیرد، مجموعه‌ای مضحک اما قابل تأمل از خواب جدیدی که برای جوانان ایرانی دیده‌اند، می‌سازد.

«موهای شیطان‌پرستی، سولاریم و خالکوبی برای آقایان ممنوع» این آخرین اظهار نظر رییس اتحادیه آرایشگاه‌های مردانه تهران است که دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» بیان کرده و از برخورد با آرایشگاه‌های متخلف خبر داده است.

آقای «مصطفی گواهی» با بیان اینکه اقدامات غیرمجازی نظیر آرایش موها با مدل‌های شیطان‌پرستی، سولاریم و خالکوبی در منازل مسکونی انجام می‌شود، گفته است: «در حالی که این واحدها مجوز ندارند و مسکونی هستند با نام آرایشگران دست به انجام آرایش‌های غیرقانونی برای مردان می‌زنند، اما اگر بازرسان اتحادیه متوجه این موضوع شوند یا گزارشی از سوی مردم صورت گیرد، پس از ورود بازرسان، به اماکن اطلاع داده و حکم قضایی در این رابطه اخذ خواهد شد که با برخوردهای قانونی همراه است.» او البته این را هم گفته است: «در حال حاضر پس از انجام اولین ژورنال مو حدود ۳۵ مدل موی تعریف شده در نظر گرفته شد، اما با این حال نمی‌توانیم مقابل سایر مدل‌هایی که در این ژورنال تعریف نشده و مشکلی از نظر ظاهری ندارند اقدامی انجام دهیم. اما قطعاً در قبال مدل‌های موی نامتعارف ورود می‌کنیم و آنها را نمی‌پذیریم، چرا که خلاف مسائل تعریف شده و قوانین داخلی است.»

پاشنه بلند مردانه

ردپای بچه پولدارها

شماره تماس یک «انستیتو زیبایی» زیرزمینی را که می‌گیریم، صدایی مردانه و جوان از پشت خط، ابتدا برای اطمینان از «خودی» بودن مخاطب، نام معرفمان را می‌پرسد و سپس شرایط و قیمت‌ها را با آرامش می‌گوید: «این‌جا بیشتر خدمات آرایشی و زیبایی که ویژه آقایون باشه انجام می‌دیم. از هر نوع که مدنظرتون باشه. از اپیلاسیون دایمی تا تتو، کاشت خط ریش و ته‌ریش. قیمت‌ها هم به نسبت کیفیت خدمات، بالا و پایین میشه.»

صحبت از مجوزهای بهداشتی، خط قرمز اوست و بلافاصله موضع می‌گیرد: «‌وزارت بهداشت و صنف، این کارها رو قبول ندارند و مجوز نمی‌دن. ولی خب وقتی تقاضا وجود داره و ما هر روز مراجعه‌کننده داریم برای این خدمات، چرا باید خدمات ندیم به مشتری‌ها‌مون؟»

قیمت خدماتی که او برای انستیتو زیبایی زیرزمینی‌اش می‌دهد متفاوت است. از آرایش معمولی 50 هزار تومانی با همه مخلفاتش اعم از برداشتن زیر ابرو، بند انداختن روی گونه، بافتن مو و‌... گرفته تا پیکر تراشی برای لاغری موضعی که می‌گوید با نظر مستقیم متخصص این کار و با هزینه‌ای بین 6 تا هشت میلیون تومان انجام می‌شود. ضمن اینکه گزینه‌های جدیدی چون کاشت ته‌ریش هم با هزینه 2 میلیون تومانی انجام می‌شود.

او درباره تنوع مشتریانش هم می‌گوید: «بیشتر جوان‌های بین 20 تا 27 سال به ما مراجعه می‌کنند. اکثراً از بچه‌هایی هستند که به‌شان می‌گویند ریچ‌کیدز یا همان بچه پولدارها. بیشتر ساکن مناطق شمالی هم هستند.»

مردان مبدل پوش

اما این تنها نوآوری آرایشی فرنگی برای مردان نیست. حالا که پای کفش پاشنه بلند مردانه و کاشت ته‌ریش هم به بازار مد باز شده است، می‌توان مدهای جدید پوشش و آرایش مردانه را نزدیک به «مبدل پوشی» و «زنانه پوشی» دانست. موضوعی که روانشناسان می گویند ناشی از یک اختلال شخصیتی است.

مبدل پوشی در روان شناسی به عمل پوشیدن لباس جنس مخالف بدون توجه به دلیل آن و با هر دلیل ممکن گفته می‌شود. یک متخصص روانشناس، مبدل پوشی را نوعی انحراف جنسی دانسته و می‌گوید: «انحراف جنسی مبدل پوشی (transvetism) بیشتر در مردان مشاهده می‌شود.»

دکتر «داوود نجفی توانا» مبدل پوشی را مغایر با هنجارهای جامعه دانسته و معتقد است: «دلیل نامناسب بودن و ناهنجار بودن مبدل پوشی، پدید آمدن مشکلاتی است که از نظر اجتماعی، خانوادگی و مهم‌تر از همه فردی برای فرد مبدل‌پوش درست می‌شود. پسری که مبدل‌پوشی می‌کند اگر حمایت خانواده را نداشته باشد مشکلات بسیاری را در اجتماع تجربه می‌کند و افراد دیگر به طور قطع از او سوء استفاده جنسی خواهند کرد.»

او درباره زندگی افراد مبتلا به این اختلال شخصیتی می‌گوید: «بسیاری از افرادی که تغییر جنسیت می‌دهند از طرف خانواده طرد خواهند شد. پسری که تغییر جنسیت دهد و از خانواده طرد شده و برای ادامه زندگی دچار مشکل شده، مطمئناً نمی‌تواند زندگی خوبی را حتی برای آینده‌اش تجربه کرده و رقم بزند.»

دکتر نجفی توانا می‌گوید: «فرد مبدل‌پوش همیشه با دو نوع دو‌گانگی دست و پنجه نرم می‌کند. نخست آنکه هنوز تفاوت‌های جسمی زن و مرد در ذهن او دچار توهم است و دوم آنکه نقش خود را به عنوان یک مرد نمی‌پذیرد و در نتیجه دچار اختلالی است که خود را به این صورت نشان داده است.»

او ادامه می‌دهد: «دور بودن روانی از پدر و نپذیرفتن پدر در زندگی به دلایل گوناگون - ظاهر  نامناسب، سیاست زندگی اشتباه وی و ... همه می‌تواند موجب مبدل خواهی در فرد شود، به‌طوری که وی سعی کند نقش جنس مخالف را به عهده بگیرد، آن هم در شرایطی که با این نقش آشنا نیست.»

از سوی دیگر برخی معتقدند که نوع جدید مبدل پوشی‌ها به دلایلی غیر از دلایل جنسی است. آنها می‌گویند بسیاری از افرادی که لباس جنس مخالف را می‌پوشند، این کار را برای دلایل جنسی یا یادگارخواهانه انجام نمی‌دهند، بلکه آنها دوست دارند با تغییر ظاهر خود و جلب توجه، نگاه دیگران را به خود جلب کنند.

منبع: پارس نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات