عفت شریعتی:

توجه به موضوع زنان همواره در دولت‌های مختلف مورد توجه بوده، اما آن‌چه مسلم است این‌که دولت یازدهم علی‌رغم شعار‌های انتخاباتی، آن‌چنانی که باید در جامعه زنان اقدام می‌کرد، نکرد. دولت تدبیر و امید با شعارهای رنگ و لعاب‌دار وارد عرصه خدمت شد، اما متأسفانه هیچ‌یک از شعارها در بخش زنان، جامه عمل به خود نپوشاند و می‌توان گفت که این حوزه از اهمیت کمی ‌در دولت یازدهم برخوردار بوده است.

به گزارش لرستان خبر، زن به دلیل نقش خاصی که در دستگاه خلقت عهده‌دار است، سرمایه درونی و بسیار گران‌بهایی دارد که جامعه خود را مرهون او می‌داند. اولین سرمایه یک زن، عاطفه و محبتی است که درون او نهاده شده تا علاوه بر تشکیل خانواده، به مدیریت آن بپردازد؛ در واقع از زنان می‌توان به عنوان نخستین رهبران هدایت فکری، اعتقادی و عاطفی جامعه نام برد. در جامعه امروز ایرانی بسیاری از زنان در کنار وظیفه خطیر زن بودن و مادر بودن به ایفای نقش در جامعه و در مسندهای مختلف می‌پردازند. همین حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و علمی ‌می‌تواند موجب، رشد روز افزون زنان در جامعه شود. به عبارتی زن به سبب وظیفه انسان‌سازی از اهمیت بسیاری در میان دیگر افراد جامعه برخوردار است. چنان‌چه هر دولت پیش از روی کار آمدن برنامه‌هایی برای امور زنان تصویب می‌کند که برخی فقط در حد طرح و حرف باقی می‌ماند و برخی نیز جامه عمل به خود می‌پوشاند. حسن روحانی نیز به عنوان یکی از نامزدهای کاندیداتوری دولت یازدهم در شعارهای انتخاباتی خود طرح و برنامه‌های بسیاری برای حوزه زنان عنوان کرده بود. چنان‌چه در 12 اردیبهشت ماه 92 در همایش نکوداشت روز زن برنامه کاری خود را این‌گونه اعلام کرد: «ما امروز به خاطر شرایطی که در پیش داریم، باید سهم ویژه‌ای را در مشاغل مدیریت برای زنان قائل شویم. در دولت آینده یعنی"دولت تدبیر و امید" در همه عرصه‌ها تبعیض میان زنان و مردان از بین می‌رود و عدالت بین مردم به صورت یکپارچه برقرار می‌شود. دولت آینده سهم ویژه‌ای را برای زنان به خصوص در مشکلاتی چون بیمه و معیشت آن‌ها در دستور کار قرار خواهد داد». اکنون بیش از 3 سال از حضور روحانی در دولت یازدهم می‌گذرد. این‌که این وعده انتخاباتی تا چه حد محقق شده، امری است که ما را پای صحبت‌های «عفت شریعتی»، نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، عضو جبهه خط پیروان امام و رهبری و مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در حوزه بانوان نشانده است. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

-    آیا عملکرد دولت با توجه به شعارهایی که در حوزه زنان داده بود، توانست رضایت جامعه را به همراه داشته باشد؟ رییس‌جمهور چقدر به شعار انتخاباتی و برنامه‌های منطروحه در سه سال پیش  جامه عمل پوشانده است؟

ببینید یک نکته قابل توجه و اهمیت این است که 50 درصد جامعه کنونی ما را زنان تشکیل می‌دهند و اگر اهمیت و توجه به این بخش کمرنگ شود، بار و زحمت این 50 درصد جامعه بر دوش مردان که 50 درصد دیگر را تشکیل می‌دهند، خواهد افتاد. طبیعی است که مردان هم نمی‌توانند وظیفه سنگین زنان را به خوبی انجام دهند.

توجه به موضوع زنان همواره در دولت‌های مختلف مورد توجه بوده، اما آن‌چه مسلم است این‌که دولت یازدهم علی‌رغم شعار‌های انتخاباتی، آن‌چنانی که باید در جامعه زنان اقدام می‌کرد، نکرد. دولت تدبیر و امید با شعارهای رنگ و لعاب‌دار وارد عرصه خدمت شد، اما متأسفانه هیچ‌یک از شعارها در بخش زنان، جامه عمل به خود نپوشاند و می‌توان گفت که این حوزه از اهمیت کمی ‌در دولت یازدهم برخوردار بوده است. درصورتی‌که می‌شد از جهات مختلف برای سامان‌دادن به کارها از ظرفیت‌های جامعه استفاده و از حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عملی بهره جست.

-    آیا در دولت یازدهم و طبق گفته‌ها و شعارهای رییس دولت که بر از بین رفتن تبعیض میان مردان و زنان تأکید داشت، اقدامی‌ انجام شد؟

به این موضوع اگر با عدالت جنسیتی و دارابودن توانمندی زنان در جامعه نگاه کنیم و نگاه فمینیستی را که جایز نیست، کنار بگذاریم، باید گفت برای توانمندی‌های زنان اهمیت‌هایی قائل هستیم، اما در دولت یازدهم متأسفانه آن‌چه که باید در مورد زنان صورت می‌گرفت و حق مطلب ادا می‌شد، صورت نگرفت. بیشتر اقداماتی که در جامعه زنان شاهد آن هستیم، صوری است.

-    آیا دولت در بخش ارائه دستمزدهای یکسان به زنان چه در بخش‌های دولتی و چه خصوصی نقش خود را به خوبی ایفا کرد تا از بهره‌کشی از وجود زنان جلوگیری شود؟

همان‌طور که وجود و حضور زنان شهرها و روستاها در صنایع دستی که توانمندی و محور اصلی آن بر زنان تکیه دارد، را نمی‌توان انکار کرد، می‌توان از حضور یک زن در کنار مردان در نهادهای دولتی و غیردولتی نام برد که به خوبی ایفای نقش می‌کند، اما در زمان پرداخت دستمزد و درآمد، حقوق کمتری را نسبت به مردان هم‌ردیف خود دریافت می‌کند.

پرداخت دستمزد و حقوق باید با ملاک و معیار مناسبی صورت گیرد و بین حقوق زنان و مردان تفاوتی وجود نداشته باشد. حال با توجه به حضور زنان در عرصه اشتغال و ایجاد درآمد برای خانواده، باید دیدگاه‌ها را در این خصوص تغییر داد که زنان شاغل هم‌زمان در 2 سنگر مشغول به نقش‌آفرینی هستند که انجام این کار از توان یک مرد خارج است؛ چراکه زن چه شاغل باشد و چه نباشد، نقش اساسی مدیریتی را در محیط خانه و برای فرزندان و همسر ایفاء می‌کند و در مجلس گذشته به نقش آفرینی زنان در تولید ناخالص ملی که نقش به‌سزایی دارند، توجه ویژه‌ای داشتم.

-    ورود دولت در بخش رفاه برای زنان شاغل نظیر کاهش ساعت کاری زنان، مرخصی زایمان و ... چگونه بوده است؟

شرط لازم برای ادامه کار و اشتغال زنان درنظرگرفتن اموری همچون موارد یادشده است که نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که در مجلس هفتم و هشتم که با دولت سازندگی همزمان بود، پیگیر همین مسأله برای رفاه زنان شاغل بودم، که کاهش ساعت کاری زنان با ملاحظاتی باید همراه باشد تا این اقدام موجب جلوگیری از اشتغال زنان در دستگاه‌های دولتی و خصوصی نشده و این‌گونه برداشت نشود که کاهش ساعت کاری زنان موجب کاهش راندمان کاری خواهد شد و دستگاه‌ها یا نهادها به فکر جذب نیروی مرد به‌جای زنان باشند. درواقع در این طرح بر کاهش ساعت کاری به شرط اثربخش بودن تأکید داشتم.

اما در مورد مرخصی زایمان 9 ماهه نیز، این امر حق طبیعی هر زنی است؛ چراکه به سلامت جسم و روح او کمک می‌کند و از نیمی ‌از مشکلات در زنان پیشگیری می‌شود.

-    برای این‌که دولت در عمر کاری باقیمانده بتواند خدمتی را در بخش زنان داشته باشد، تا بتواند بیشتر به شعارهایش نزدیک شود و یا آن‌ها را عملی کند، چه راه‌کارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟

اولین نکته‌ای که دولت می‌تواند انجام دهد این است که با اختیاراتی که دارد و تلاش بیشتر معاونت زنان، در چارچوب خودشان می‌توانند گشایش‌هایی را داشته باشند و طی ابلاغیه و بخشنامه به دستگاه‌ها و نهادهایی که زیرمجموعه شان هستند، برای زنان و به‌ویژه زنان سرپرست خانوار اقدامات شایسته‌ای را داشته باشند.

در سطح کلان‌تر هم در مدت باقی مانده تا انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری که کمتر از یکسال است، می‌تواند لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کند. خوشبختانه در این دوره از مجلس شاهد بیشترین حضور زنان هستیم و حضور 17 زن در مجلس و فراکسیون زنان می‌تواند دستاوردهای خوبی را به همراه داشته و طرح و برنامه‌های خوبی را در برداشته باشد.

نکته دوم این‌که، دولت با توجه به فارغ‌التحصیلی زنان و دختران از مراکز علمی‌ و دانشگاهی زمینه اشتغال پایدار و سازنده آنان را فراهم کند که برای مثال در این بخش می‌توان نسبت به ایجاد بستر و کمک به تولیدات زنان روستایی در بخش محصولات کشاورزی و دامی‌ و صنایع دستی و سایر توانمندی‌های زنان در راستای فرمایش رهبری «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» جامه عمل پوشاند و توانمندی‌های بالقوه زنان روستایی و شهری را با ایجاد بستر مناسب به بالفعل تبدیل کرد.

منبع: مهرخانه

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات