یگانه مرکز استانی که ترمینال ندارد

خرم‌آباد تنها مرکز استانی است که پایانه مسافربری برون‌استانی ندارد؛ پروژه‌ای که احداث و تکمیل آن طی ۲۵ سال گذشته بارها به سر خط وعده‌های مسئولان رفته ولی همچنان محقق نشده است.

به گزارش لرستان خبر، یکی از گلایه‌های همیشگی مسافران واردشده به خرم‌آباد نبود پایانه مسافربری در مرکز لرستان است که این امر موجب می‌شود مسافران در مبادی ورودی و خروجی شهر سرگردان شوند.

از سوی دیگر مردم این استان که قصد مسافرت به دیگر استان‌های کشور را نیز دارند برای این کار باید به شرکت‌های مسافربری مراجعه کنند و از طریق این شرکت‌ها که در محل خیابان شریعتی خرم‌آباد مستقر هستند اقدام کنند.

خرم‌آباد تنها مرکز استانی که ترمینال ندارد

این در حالی است که عدم تمرکز شرکت‌های مسافربری در محل یک پایانه حمل‌ونقل علاوه بر اینکه مشکلاتی برای خود این شرکت‌ها و مسافران آن‌ها به وجود آورده موجب ایجاد ترافیک در محل استقرار این تعاونی‌های حمل‌ونقل نیز شده است.

خرم‌آباد تنها مرکز استانی بوده که پایانه مسافربری ندارد تا در سال ۱۳۷۰ برای اولین بار کلنگ ساخت پایانه مسافربری برون‌شهری خرم‌آباد به زمین زده شود.

بعد از حدود ۲۲ سال معلوم شد که پایانه مسافربری شهر خرم‌آباد جانمایی مناسبی ندارد و روند ساخت این پایانه متوقف شد.

در سال ۹۳ دوباره و این بار در شمال شهر خرم‌آباد عملیات ساخت پایانه مسافربری این شهر آغاز و کلنگ ساخت این پایانه به زمین زده شد که این پروژه هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه یکی از مشکلات مرکز لرستان نداشتن پایانه برون‌استانی بود که خوشبختانه در سال ۹۳ تصمیم گرفته شد این پایانه احداث شود اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی این پایانه مطلوب بوده و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مشکل مالی بهانه‌ای برای متولیان

وی بابیان اینکه زیربنای این پروژه چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع است بیان داشت: مساحت کل پروژه نیز ۳۷ هزار مترمربع بوده و در چهار طبقه ساخته‌شده است.

شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه در قالب این پایانه مسافربری هفت غرفه فروش بلیت پیش‌بینی‌شده است گفت: امکانات رفاهی نیز برای این پایانه در نظر گرفته‌شده و به‌محض اینکه پروژه تکمیل شود شرکت‌های مسافربری به این مکان منتقل می‌شوند.

عیدی بیرانوند در ادامه سخنان خود بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که شهرداری‌ها ازجمله شهرداری خرم‌آباد دارد مشکل منابع مالی است ادامه داد: تاکنون نزدیک به چهار میلیارد تومان برای پروژه ترمینال برون‌استانی لرستان هزینه شده که نزدیک به دو میلیارد تومان دیگر نیاز بوده که تکمیل شود.

جانمایی مکانی که ترمینال در آن در حال احداث بوده مورد تائید شورای ترافیک استان قرارگرفته استوی بابیان اینکه خوشبختانه جانمایی مکانی که ترمینال در آن در حال احداث بوده مورد تائید شورای ترافیک استان قرارگرفته است گفت: دسترسی ورودی این پایانه از سمت خیابان ۶۰ متری بوده و خروجی آن نیز از خیابان هم‌جوار خواهد بود.

شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه همچنین یک پل در نظر گرفته‌شده است برای دسترسی به ترمینال که در آینده  احداث می‌شود گفت: این ترمینال با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ازنظر ورود و خروج مشکلی نخواهد داشت.

همه مشکلات بر سر راه پایانه خرم‌آباد

پیمانکار ساخت ترمینال برون‌استانی خرم‌آباد نیز در این رابطه بابیان اینکه با این پروژه با روندی که دارد تا ۲۲ بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: اعتبار موردنیاز طبق قرارداد حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل این پروژه است.

مالمیر بابیان اینکه تاکنون ۵۲۵ میلیون تومان بر اساس صورت‌وضعیت به ما برای احداث این ترمینال برون‌استانی پرداخت‌شده است تصریح کرد: درمجموع کل اعتبار اولیه این پروژه دو میلیارد تومان بوده که تاکنون ۵۲۵ میلیون تومان آن پرداخت‌شده است.

پیمانکار ساخت ترمینال برون‌استانی خرم‌آباد مشکل مالی، تغییر نقشه، تغییر نما و ... را ازجمله عوامل کندی احداث این پروژه عنوان کرد و گفت: همچنین در مقطعی از زمان احداث این ترمینال مشکل مصوبه شورا داشت چراکه این کار از شهرداری مرکزی به سازمان پایانه‌ها واگذار شد و موضوع پرداخت منابع مالی نیز باید به تائید شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌رسید.

در حال حاضر منابع مالی ما نیز به اتمام رسیده و با ادامه این روند کار احداث آن متوقف خواهد شدمالمیر بابیان اینکه پرداخت نشدن مطالبات و منابع مالی سرعت کار تکمیل ترمینال گرفته است عنوان کرد: در حال حاضر منابع مالی ما نیز به اتمام رسیده و با ادامه این روند کار احداث آن متوقف خواهد شد.

وی بابیان اینکه ما پیمانکار هستیم و بر اساس صورت‌وضعیت و کارکرد کار انجام می‌دهیم ادامه داد: به‌طور حتم اگر منابع مالی پرداخت شود ما کار را به اتمام می‌رسانیم.

ترمینال خرم‌آباد و بازهم وعده‌ای دیگر

بر اساس آمار سالانه پنج میلیون مسافر در لرستان با وسایل نقلیه جابجا می‌شوند که از این تعداد یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق خرم‌آباد جابجا می‌شوند.

پایانه اولین مکانی بوده که یک گردشگر و مسافر در بدو ورود به شهر با آن مواجه می‌شود و در حقیقت ذهنیت مسافر از یک شهر در همین پایانه ورودی شهر شکل می‌گیرد و به همین دلیل زیبایی بصری پایانه‌ها و امکانات مناسب در آن ضروری است.

عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد در ادامه سخنان خود بابیان اینکه فضایی که برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته‌شده بیش از ۳۷ هزار مترمربع است بیان داشت: کل اتوبوس‌هایی ما در سطح شهر خرم‌آباد حدود ۹۰ دستگاه بوده و این تعداد نیز همواره در تردد هستند و همیشه بین ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مستقر هستند.

وی بیان داشت: وعده نهایی ما برای تکمیل ترمینال برون‌استانی لرستان حداکثر تا قبل از ۲۲ بهمن امسال خواهد بود و به هر طریق ممکن ما این پروژه را به بهره‌برداری کامل می‌رسانیم.

این سخنان عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین وی در گفتگویی وعده افتتاح این ترمینال را در شهریورماه امسال داده بود تا وعده و قول‌های بی‌عمل متولیان امر موجب شود که سرگردانی مسافران و گردشگران در شهر خرم‌آباد به یک موضوع تکراری تبدیل‌شده و همچنان خرم‌آباد، تنها مرکز استانی که پایانه مسافربری برون‌استانی ندارد، لقب بگیرد.

منبع:مهر

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات