وعده هایی که فقط روی کاغذ ماند

شهر ۴۰ هزار نفری اشترینان واقع در پیشانی استان لرستان از مناطق محروم این استان است که اعتبارات ناچیز عمرانی آن سبب ابقای محرومیت در این شهر و درنتیجه مهاجرت شهروندان آن به شهرهای اطراف برای دریافت خدمات و کسب‌وکار بهتر شده است.

به گزارش لرستان خبر، در فاصله 15 کیلومتری شمال شهر بروجرد و در سر راه بروجرد – ملایر – نهاوند به شهر کوچک اشترینان می‌رسیم شهری که بر اساس آخرین سرشماری بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته که با احتساب دهستان‌ها و روستاهای آن جمعیتی بالغ‌بر 40 هزار نفر را در محدوده خود جای‌داده است.

شغل اغلب مردم این شهر و روستاهای آن کشاورزی و باغبانی است و مهم‌ترین صنعت آن نیز زاگرس خودرو است که هم‌اینک در کمای تدریجی ادامه حیات می‌دهد و خبری از توسعه آن نیست همچنین صنعت بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی و دامداری همچون خیار شور ونایی، ماست، دوغ و سرشیر، کره و پنیر محلی در کنار کشت انواع حبوبات و غلات و پرورش انواع محصولات باغی همچون ارقام مختلف انگور این شهرستان را در غرب کشور شهرتی دیرینه بخشیده است.

اعتبارات اندک عمرانی اشترینان

شهروندان این شهر که درگذر ورودی استان لرستان قرارگرفته و به‌نوعی پیشانی  ورودی این استان لرستان محسوب می‌شود امروز به‌نوعی با مشکلاتی عدیده دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مسئولان شهرستانی و استانی فارغ از همه تحولات رخ‌داده‌شده در استان این بخش را به فراموشی سپرده و اعتباراتی اندک برای عمران و توسعه آن در نظر گرفته می‌شود.

درگذر از خیابان‌های محروم این شهر آنچه در نگاه اول جلب نظر می‌کند چاله‌چوله‌های فراوان خیابان‌های آن است که گویی سال‌هاست رنگ اصلاح و آسفالت را به خود ندیده است، خریدوفروش زمین و املاک مسکونی به‌نوعی در این بخش راکد بوده و شهروندان معتقدند هرکس خانه یا زمینی در این شهر بخرد صاحب اول و آخرش می‌شود.

از این گذشته سر و تَـه این شهر را که بزنی یکی دو خیابان اصلی دارد و چندراه کوتاه که خیابان‌های فرعی است و چند پارک تفریحی کوچک که بدون تنوع و جاذبه برای شهروندان احداث‌شده و سال‌هاست به همان شکل و شمایل باقی‌مانده است.

رنج محرومیت‌های درمانی اشترینان

از وضعیت درمانی این شهرستان هم ناگفته پیداست که شهروندان و روستائیان به دلیل نبود امکانات درمانی مناسب به‌ناچار در هر شرایطی مجبورند رنج سفر به شهرستان بروجرد را وقت و بی‌وقت به جان بخرند و در محور مواصلاتی خطرناک این شهر برای درمان بیماران خود ترددی ناایمن داشته باشند تا زمان بگذرد و بالاخره کار تجهیز مرکز درمان بستر اشترینان به پایان برسد و مردم این شهر هم‌رنگ دارو و درمان در شهر خود را ببینند.

از سویی به گفته مسئولان آموزش‌وپرورش این شهر بیشتر مدارس آن تخریبی بوده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد، اما دریغ از اعتباری که تخصیص یابد.

اشترینان دروازه محرومیت‌ها

سال‌هاست اشترینان ابزار تبلیغاتی عده‌ای از مسئولان برای رأی آوردن و ادای خدمت را درآوردن شده است اصلاً این شهر دیگر تنها نامی از شهر را یدک می‌کشد و سراسر محرومیت است در هیاهوی فرصت‌ها. قرار بود ناجیان تبلیغات خدمت رنگ محرومیت از چهره این شهر بزدایند تا از قافله کند حرکت به سمت پیشرفت در لرستان جا نماند اما دریغ و صد دریغ که این محرومیت‌ها در اوج توسعه‌یافتگی شهرهای دیگر استان همچنان مغفول و مظلوم مانده است و برآیند حاصل از همه این محرومیت‌ها مهاجرت شهروندان این دیدار به شهرهای اطراف در جستجوی امکانات و کسب‌وکار بهتر است چراکه برای هر کاری شهروندان این دیار باید به شهرستان بروجرد مراجعه کنند و این امر معیشت وزندگی را بر آن‌ها سخت کرده است.

ظرفیت‌های ویژه گردشگری، آب‌وهوای مطبوع، زمین‌های فراخ، خاک حاصلخیز، دشت‌های پرآب، درختان مثمر در باغات  میوه و مهم‌تر از این‌ها مردمانی پاکوبی آلایش که در نبود بودن‌ها سربه‌زیر گوش خود در وعده‌ها و وعیدها پرکرده‌اند و سال‌هاست در پس محرومیت‌ها آموخته‌اند چگونه باسیلی صورت خود را قرمز کنند، تنها بخشی از ناگفته‌های این شهر و مردمان غیور آن و زادگاه شهدای والامقامی همچون سردار شهید محمد بروجردی مسیح کردستان است.

"آرمان‌شهر" مردم کم‌توقع اشترینان

آرمان‌شهر اهالی کم‌توقع اشترینان در چند کیلومتری آن‌ها یعنی شهرستان بروجرد قرارگرفته است. آنجا که کارد به استخوان محرومیت می‌رسد با عزمی جزم راهی بروجرد می‌شوند تا از هوای داشتن‌های این شهر بهره‌مند شوند، کسب‌وکارشان را رونق بخشند و از امکانات هرچند حداقلی این شهر در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

به‌رغم وجود آب‌وهوای متنوع و کوهستانی این بخش از استان لرستان، مواهب گردشگری آن به دلیل عدم شناسایی درست و معرفی به جامعه هدف ناشناخته مانده و مواهب طبیعی همچون "سراب کرتول" در اثر بی‌توجهی و تخریب گردشگران به بیغوله‌ای طبیعی برای انباشت زباله‌ها تبدیل‌شده و از سویی روستای زیبای ونایی که یکی از دو روستای هدف گردشگری استان لرستان محسوب می‌شود به دلیل عدم رسیدگی و بی‌توجهی در اجرای مصوبه دولتی آن و عدم تخصیص اعتبار به‌جایگاهی برای انباشت زباله‌های زیست تخریب کن تبدیل‌شده است.

اشترینان در سایه بی‌مهری مسئولان استانی

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به رویکرد رشد و توان‌افزایی در مناطق محروم می‌گوید: هنر این است که مناطق کمتر توسعه‌یافته، محروم  و مستضعف را بتوان رشد داده و توازنی در منطقه ایجاد کرد و این هنر یک مدیر موفق است بنابراین از مدیران استانی و شهرستانی انتظار می‌رود این دیدگاه را در خدمتگزاری به نقطه‌نقطه استان نهادینه کنند.

وی بابیان اینکه اشترینان سال‌هاست مورد کم مهری مسئولان قرارگرفته، می‌افزاید: سالیان سال است رونق خاصی در این بخش دیده نمی‌شود و رکودی عجیب در این منطقه حاکم است که حاصل بی‌توجهی مسئولان در سال‌های مختلف به این منطقه از استان لرستان است.

وعده هایی که روی کاغذ ماند!

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان اشترینان و عدم وجود پیشرفت در این حوزه عنوان می‌کند: در حوزه بهداشت و درمان روی بحث مرکز درمان بستر که سال‌هاست برای راه‌اندازی آن وعده‌ووعید داده‌شده اما احداث آن با کندی پیش رفته و اتفاقی در این راستا نیفتاده، تمرکز شده است و بر اساس آخرین پیگیری‌ها مقررشده بخشی از تجهیزات این مرکز از طریق تجهیزاتی که برای اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) بروجرد فرستاده می‌شود تأمین و نیاز آن برطرف شود.

وی با اشاره به سفر اخیر استاندار لرستان به شهر اشترینان و بررسی مشکلات این منطقه بیان می‌کند: امید است مصوبات سفر استاندار لرستان به این شهر عملی شود و اعتباراتی که در حوزه‌های مختلف تخصیص داده‌شده جذب شود.

گودرزی از تخصیص 130 میلیون تومان اعتبار برای احداث یادمان شهدای گمنام این شهر خبر داده و می‌گوید: پیگیری‌های لازم در رابطه با جذب این اعتبار در دست انجام است تا قول استاندار لرستان برای تخصیص این رقم از اعتبارات سال 95 به‌زودی عملی شود.

وی با نامناسب خواندن وضعیت تردد در محورهای مواصلاتی ورودی و خروجی این شهر خاطرنشان می‌کند: در سفر اخیر وزیر راه به استان لرستان طی پیگیری‌های انجام‌شده موافقت اصولی معاون وی مبنی  بر دریافت برای قیر رایگان برای انجام روکش آسفالت این محدوده اخذشده و پیگیری‌های لازم برای عملی شدن این وعده انجام می‌شود تا با کمک شهرداری اشترینان روکش آسفالت این منطقه انجام‌شده و از وضعیت فعلی خارج شود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس تصریح می‌کند: به‌رغم تمامی کمبودات مالی که در شهرداری اشترینان وجود دارد جای تقدیر است که حقوق کارکنان این نهاد به‌روز پرداخت می‌شود و کارگران معوقه حقوقی ندارند.

در حالی شاخص‌های اعتباری اندک تخصیص‌یافته شده به اشترینان محرومیت را در این بخش پابرجا می‌کند که محسن یعقوبی فر بخشدار اشترینان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد از وضعیت اعتبارات تخصیص‌یافته امسال به این بخش ابراز رضایت کرده و می‌گوید: در بحث توزیع اعتبارات شاخص‌هایی وجود دارد که بر اساس آن‌ها اعتبارات میان هر بخش و شهر توزیع می‌شود که امسال به نسبت سال‌های گذشته توزیع اعتبارات به شهر اشترینان رضایت‌بخش بوده است.

وی می‌افزاید: بسیاری از پروژه‌هایی که در اشترینان پیشنهاد داده‌شده بود اعتبار لازم را دریافت کرده و در حال حاضر در زمره مصوبات و بودجه پیشنهادی این شهرستان قرار دارند.

بخشدار اشترینان با اشاره به بهره‌برداری از سه‌راهی نهاوند تا اشترینان در هفته دولت امسال عنوان می‌کند: این محور درگذشته وضعیت بسیار بدی داشته که خوشبختانه با بهره‌برداری از آن در هفته دولت امسال مشکل تردد در این محور نیز تا حدودی حل‌شده است.

وی در خصوص اصلاح روکش آسفالت معابر ورودی و خروجی این شهر نیز بیان می‌کند: با توجه به نبود زیرسازی‌های لازم روکش آسفالت ورودی و خروجی‌های این شهر نامناسب است که اصلاح آن در دستور کار اداره راه و شهرسازی استان قرارگرفته و پس از اصلاح زیرسازی‌های لازم روکش آسفالت مناسب در این مناطق کشیده می‌شود.

بخش محرومی که توسعه‌یافته اعلام می‌شود!

یعقوبی فر بابیان اینکه درگذشته اشترینان از نقاط محروم و توسعه‌نیافته محسوب می‌شد، تصریح می‌کند: در سال 88 دولت این بخش را از ردیف مناطق توسعه‌نیافته خارج می‌کند و به‌عنوان یک منطقه توسعه‌یافته اعلام می‌کند و این امر سبب عدم تخصیص سهم دودرصدی این بخش از درآمدهای نفت و گاز که به مناطق محروم تعلق می‌گیرد، شده است.

وی مهم‌ترین محور فعالیت ساکنان این منطقه و راه ارتزاق آن‌ها را کشاورزی ذکر کرده و می‌گوید: با توجه به وقوع خشک‌سالی‌های اخیر در منطقه و درنتیجه آن کاهش آب و نیز سرمازدگی، تحقق اشتغال در مبنای کشاورزی در سال‌های اخیر کاهش‌یافته و این امر سبب کاهش اشتغال ساکنان منطقه شده است.

 

بخشدار اشترینان با اشاره به آخرین وضعیت صنایع این بخش عنوان می‌کند: صنعت خودروسازی زاگرس خودرو نیز که به دلیل وجود تحریم‌ها و دیگر مسائل تقریباً به‌صورت کارگاهی نیمه فعال درآمده بود در حال حاضر نزدیک به 70 درصد آن توسط یک شرکت خصوصی خریداری‌شده و در حال پیگیری اقدامات لازم برای ورود به چرخه تولید است.

 

وی مهم‌ترین مشکل بخش اشترینان را بیکاری و نبود اشتغال ذکر کرده و می‌گوید: به وجود آوردن اشتغال در این منطقه نیاز به تدوین برنامه‌ای درازمدت دارد تا با استفاده از اعتبارات اشتغال‌زایی و تسهیلات موردنیاز بتوان بخشی از مشکل بیکاری فراگیر در این بخش را مرتفع کرد.

تجهیز مرکز درمان بستر اشترینان

یعقوبی فر با نگاهی به مشکلات درمانی این بخش از استان لرستان نیز بیان می‌کند: با تجهیز مرکز درمان بستر اشترینان که قول داده‌اند بخشی از ملزومات درمانی آن در روزهای آینده تأمین شود این مرکز درمانی به‌زودی آماده بهره‌برداری شده و به چرخه درمانی این بخش افزوده می‌شود.

به‌هرروی پنهان نگه‌داشتن محرومیت‌های یک منطقه از سوی مسئولان امر و جلوه دادن اوضاع به شکلی مطلوب و بدون مشکل قطعاً نمی‌تواند گره محرومیت‌های ذاتی این منطقه را بازکرده و رونقی نصیب مردمانش کند چراکه مسئولان امر باید به‌جای نشان دادن اوضاع مساعد به فکر دریافت اعتبارات بیشتر بابیان واقعیت‌ها در حد معمول آن باشند و محرومیت‌های اشترینان را همان‌گونه که هست به مسئولان استانی معرفی کنند.

منبع: تسینم- گزارش از الهام شاهدپور

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات