دانشمندان یک سری متابولیت های مهم را در خون شناسایی کرده اند که می تواند سلامت بلند مدت فرد و فرایند پیر شدن را تعیین کند.

این متابولیت ها – مولکول های کوچک مرتبط با سوخت وساز- اثر انگشت شیمیایی ناشی از تغییرات مولکولی اولیه پیش از تولد هستند.

مطالعات پژوهشگران دانشگاه کینگ لندن حاکی از تاثیر مجموعه از ۲۲ متابولیت بر پیر شدن فرد است. یکی از این متابولیت ها که با ویژگی های پیری مانند عملکرد ریه و تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است، به طور مستدلی با وزن هنگام تولد ارتباط دارد.

این یافته ها حاکی است میزان این متابولیت جدید که می توان آن را در رحم مادر تعیین کرد، توسط مواد مغذی در طول رشد جنین تحت تاثیر قرار می گیرد و می تواند نشان دهنده پیری تسریع شده در زندگی بزرگسالی و سالخوردگی باشد.

دانشمندان می گویند در آینده می توان این نشانگرهای پیری را از طریق آزمایش خون شناسایی کرد و به شواهد بیشتری در مورد فرایند پیری دست یافت و راه را برای ارائه درمانهایی برای بیماری های مرتبط با سن فراهم آورد.

پروفسور" تیم اسپکتور" رئیس دانشکده تحقیقات دوقلوی دانشگاه کینگ لندن گفت: دانشمندان از مدتها پیش می دانستند وزن هنگام تولد یک عامل تعیین کننده مهم برای سلامت میانسالی و سالخوردگی است. افرادی که در هنگام تولد وزن کمی داشته اند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با سن هستند. تا کنون سازوکارهای مولکولی که وزن کم زمان تولد را به سلامت یا بیماری در بزرگسالی مرتبط کند، ناشناخته باقی مانده بود اما این کشف یکی از مسیرهای مولکولی دخیل در این ارتباط را فاش ساخت.

محققان انگلیسی با بودجه کمیسیون اروپایی به یک سری مطالعات دست زدند که در آن متابولیت ها، فرایند یا تغییرات سلولی خاص را در خون از خود به جا می گذارند. این دانش پژوهان با تحلیل نمونه خون اهدا شده از بیش از شش هزار دوقلو، ۲۲ متابولیت را شناسایی کردند که به طور مستقیم با سن تقویمی ارتباط دارند. غلظت این متابولیت ها در افراد مسن بیش از افراد جوان بود.

یکی از این متابولیت های خاص به نام C-glyTrp، با گستره ای از ویژگی های مرتبط با از جمله عملکرد ریه، تراکم استخوان، فشار خون و کلسترول ارتباط دارد. نقش آن در پیری کاملا نو و بدیع است. محققان وقتی وزن زمان تولد دو قلوهای همسان را مقایسه کردند دریافتند این متابولیت با وزن کم زمان تولد مرتبط است.

این تغییرات اپی ژنتیکی می تواند سوخت و ساز را در طول عمر فرد تحت تاثیر قرار دهد که در عوض خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

" انا والدز" مجری این تحقیقات گفت: پیر شدن انسان فرایندی است که ژنتیک، سبک زندگی و محیط زیست در آن موثرند. اما ژنها فقط در بخشی از داستان دخیل اند. تغییرات مولکولی که چگونگی پیر شدن در طول زمان را تحت تاثیر قرار می دهند، با تغییرات اپیژنتیکی هدف قرار داده می شوند. این تحقیقات برای نخستین بار از آزمایش خون و تغییرات اپی ژنتیکی برای شناسایی یک متابولیت جدید که با وزن کم زمان تولد و روند پیری مرتبط است استفاده کرد.

این متابولیت منحصر به فرد که با سن و بیماری های مرتبط با سن، ارتباط دارد در دوقلوهای همسانی که در زمان تولد وزن مختلفی از هم داشتند، متفاوت است. این یافته تایید می کند وزن زمان تولد سازوکار مولکولی تغییر دهنده این متابولیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

این امر می تواند به ما کمک کند دریابیم چگونه مواد مغذی کمتر در رحم، مسیرهای مولکولی را تغییر می دهد که ۵۰ سال بعد به پیری سریع تر و خطر بیشتر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن منجر می شوند.

شناخت مسیرهای مولکولی دخیل در فرایند پیری می تواند در نهایت راه را برای درمانهای آینده برای درمان بیماری های مرتبط با سن هموار سازد. همانطور که این ۲۲ متابولیت مرتبط به پیری در خون قابل تشخیص است اکنون می توانیم با آزمایش خون پیر شدن زیستی سریع را در افراد پیش بینی کنیم.

نتایج این تحقیقات درنشریه International Journal of Epidemiology منتشر شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات