مرد ۴۳ ساله نابینا در بریتانیا پس از انجام یک عمل جراحی پیشگامانه که دربرگیرنده پیوند یکی از دندانهایش به چشمش بود، بینایی خود را بدست آورد.

به گزارش افکارنیوز ، آیان تیبت، کارگر یک کارخانه طی یک حادثه در محل کار بینایی خود را پس از برخورد یک تراشه فلز پرتاب شده از داخل کوره با چشم راستش از دست داد.

دید چشم راست آیان در چند سال اول خوب بود اما در نهایت در سال ۱۹۹۸ وی به طور کامل بینایی خود را از دست داد و مجبور بود از کار کردن دست بکشد، یک سال پس از آن وی بینایی چشم چپ خود را نیز از دست داد.

اما امروز در نتیجه یک جراحی پیشگامانه وی می تواند برای اولین بار فرزندان خود را ببیند.

جراحان در این تکنیک جراحی که به آن" پروتز قرنیه استخوانی- دندانی" (osteo-odonto-keratoprosthsesis) گفته می شود از یکی از دندانهای جلوی بیمار و بخشی از استخوان فک وی را برداشته و از آن به عنوان پایه لنز در چشم راستش استفاده کردند.

آیان در رابطه با تجربه بازگشت بینایی پس از چند سال گفت: لحظه باورنکردنی بود، هرگز تصور نمی کردم که بتوانم فرزندان خودم را ببینم.

این جراحی انقلابی توسط پرفسور کریستوفر لیو در بیمارستان چشم سوسکس در بریگتون انجام شد. جراحی با برداشتن یکی از دندانهای آیان و استفاده از آن به عنوان بستری برای رشد یک لنز ساختگی آغاز شد، پس از آن دندان به مدت سه ماه وارد گونه وی شد تا بافت و رگهای خونی جدید پرورش دهد. در این مرحله پزشکان دندان را با لنز ساختگی وارد کره چشم راست آیان کردند.

ظرف چند هفته پس از انجام آخرین عمل جراحی بینایی این مرد بازگشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات