سلامت>  عمومی- گروه شهرستان ها- حامد فوقانی: به نظر می رسد در برخی از شهرستان های کشور هنوز آمبولانس جزو یکی از مهم ترین تجهیزات مراکز درمانی به حساب نمی آید.

 این کمبود در استان مازندران به وضوح مشاهده می شود و خیلی وقت ها بیماران به خاطر دیر رسیدن به مراکز درمانی صدمات زیادی می بینند یا حتی جان خود را از دست می دهند. این مسئله را به ترافیک زیاد جاده های این استان در اغلب روزهای سال، آمار بالای مجروحان و غریق ها و حادثه دیدگان به خاطر گردش پذیر بودن استان اضافه کنید. این در حالی است که خیلی از شهرستان های مازندران از لحاظ تجهیزات درمانی و نیروی انسانی از استانداردهای لازم هم بسیار عقب هستند. چنین مشکلاتی دست به دست هم می دهند تا بیماران به راحتی جان خود را از دست بدهند؛ نمونه اش هم هفته گذشته اتفاق افتاد که یکی از اهالی شهرستان میاندرود جان خود را به دلیل همین کمبودها از دست داد.

سلیمان کهنسال اهل روستای دلمرز گهرباران از فرهنگیان مازندران و جانبازان جنگ تحمیلی پس از ناراحتی قلبی به مرکز درمانی خصوصی در بخش اسلام آباد انتقال داده می شود و پس از گرفتن نوار قلب مشخص می شود که باید هرچه سریع تر به بیمارستان اعزام شود. اصغر فضلی، همراه این بیمار ادامه ماجرا را اینگونه توضیح می دهد: «برای اعزام به بیمارستان نیاز به آمبولانس داشتیم به همین دلیل از همان مرکز درمانی چندین مرتبه با اورژانس ۱۱۵تماس گرفته شد اما جواب یکی بود: تا ۲ساعت دیگر آمبولانس نداریم. به ناچار سلیمان را با تاکسی تلفنی به بیمارستان تأمین اجتماعی نکا بردیم تا در شلوغی و ترافیک مرکز استان گرفتار نشویم. در کمال حیرت متوجه شدیم که هیچ پزشکی در بیمارستان شهرستان نکا وجود ندارد و تنها چند پرستار و انترن بیمار را معاینه می کنند. یکی از پرستاران مکررا با تلفن همراه یک پزشک در بیرون تماس می گرفت و سؤال می پرسید اما نکته ناراحت کننده اینکه تلفن این بیمارستان نیز ۳دقیقه ای بود و همین مسئله موجب می شد تا پرستار چندین مرتبه با تلفن شماره گیری کند تا بتواند در این موقعیت اضطراری با دیالوگ های نیمه تمام پی درپی چیزی از پزشک یاد بگیرد و روی بیمار پیاده کند. در نهایت با ۲ساعت تأخیر در این بیمارستان مجبور شدیم یک بار دیگر بیمار را نقل مکان دهیم و این بار آهنگ سفر به ساری کردیم که با رسیدن به بیمارستان ساری دیگر دیر شده بود و خانواده ای عزادار شد» .

برای بیشتر مشخص شدن قضیه ابتدا با سرپرست یکی از مراکز درمانی شهرستان میاندرود واقع در شهر سورَک گفت وگو کردیم. خانم دکتر ناظری سرپرست درمانگاه دولتی سورَک گفت: احتمالا این بیمار به خاطر نبود متخصص در میاندرود مجبور شده است به شهرستان نکا برود. وی افزود: در همین مرکز درمانی ما از کمبود فضای فیزیکی و تجهیزاتی مانند CPR رنج می بریم و حتی ابتدایی ترین وسایل مانند پد الکلی، گاز استریل، سرنگ و… را در اختیار نداریم. وی با اشاره به نیمه کاره ماندن یک مرکز درمانی در این شهر اظهار کرد: این مرکز ۱۰ تختخوابی مدت هاست که نیمه کاره باقی مانده است.

آمبولانس هست، راننده نداریم

رئیس شبکه بهداشت و درمان میاندرود نیز به خبرنگار همشهری گفت: دستگاه نوار قلب در مرکز درمانی بخش اسلام آباد و سورک وجود دارد و بیماری که جان خود را از دست داد نیز در یک مرکز خصوصی بخش اسلام آباد نوار قلب گرفته است و سرانجام وی به خاطر ترس از ترافیک به نکا رفته و تا شهرستان ساری نرفته وگرنه اگر ابتدا به ساری می رفت شاید بیمار الان زنده بود؛ اگرچه به نظرم پزشک مقیم هم در بیمارستان تأمین اجتماعی نکا بوده ولی پزشک متخصص قلب حضور نداشته است. دکتر محمد قربانی در پاسخ به این سؤال که چرا آمبولانس برای اعزام بیمار وجود نداشته بیان کرد: یک دستگاه آمبولانس در شهر سورک وجود دارد اما مجوز جذب راننده برای آن هنوز صادر نشده و متأسفانه بلااستفاده مانده است.

میاندرود پزشک متخصص ندارد

رئیس شبکه بهداشت و درمان میاندرود با بیان اینکه ایجاد یک پایگاه اورژانس باید در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار بگیرد عنوان کرد: این شهرستان اصلا پزشک متخصص ندارد و طبق چارت باید یک مرکز درمانی که دارای داروخانه و آزمایشگاه باشد احداث شود. وی در رابطه با مرکز درمانی نیمه کاره سورک نیز اظهار کرد: عملیات اجرایی ساخت مرکز ۱۰تختخوابی درمان بستر زیرنظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ابتدا با اعتبار اولیه ۴۰۰میلیون تومان شروع شد اما پس از اینکه اسکلت و سقف زده شد اعتبار پایان یافت و کارهای داخلی باقی ماند و اکنون کار متوقف شده است.

محرومیت پنهان در سرسبزی

همچنین رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا به خبرنگار همشهری گفت: در نکا مهم ترین مشکل کمبود نیروی متخصص است؛ درحالی که بسیاری از فارغ التحصیلان مربوطه بیکار هستند. دکتر محمودیان افزود: ما در روستاها با کمبود پزشک مواجه هستیم و حتی ۶-۵مرکز درمانی خالی از پزشک است و آن وقت چطور می شود طرح پزشک خانواده را اجرا کرد؟ وی تأکید کرد: محرومیت مازندران در سرسبزی آن پنهان شده است. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا درخصوص مرگ سلیمان کهنسال به خاطر کمبود امکانات نیز اظهار داشت: طبق بررسی ما کوتاهی از طرف نیروها نبوده و پس از مراجعه بیمار ۵۰ساله به بیمارستان تأمین اجتماعی نکا که با کاهش سطح هوشیاری روبه رو شده بود، با هماهنگی پزشک آنکال (قابل دسترسی از طریق تلفن) ، بیمار به همراه یک پرستار و آمبولانسی مجهز به بیمارستان شفای ساری انتقال داده شد. وی افزود: بیمارستان شفا نسبت به بیمارستان تخصصی فاطمه الزهرا (س) ساری نزدیک تر بود و به همین خاطر بیمار به بیمارستان شفا منتقل شد که متأسفانه وی نزدیک بیمارستان دچار ایست قلبی شده و فوت کرد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات