بانک تصاویر ماهواره ای برای تهیه نقشه کواترنری محدوده خاورمیانه از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تهیه شد.

به گزارش افکارنیوز ، از سوی سایت اکتشاف مرکز پژوهش های کاربردی تصاویر ماهواره ای یکپارچه سنجنده ETM+۷ در محدوده خاورمیانه با هدف تهیه نقشه کواترنری در محدوده خاورمیانه با مقیاس یک پنج میلیونیم تهیه شد.

این بانک اطلاعاتی به عنوان یک داده اولیه برای انجام پروژه های مختلف در محدوده خاورمیانه و کشورهای موجود در این محدوده است که در این راستا برای تهیه نقشه کواترنری انواع واحدهای زمین شناسی کواترنری و عوارض مورفولوژیکی مورد پردازش و جداسازی قرار گرفته است.

محتوای این بانک شامل واحدهای ولکانیکی مرتبط با دوره کواترنری، گلفشان ها، پلایاها، دریاچه، دلتاها، نهشته فلوویال، لس ها، رسوبات یخچالی، دشت های سیلابی، تپه های شنی، مخروط افکنه می شود و عوارض مورفولوژیکی پردازش شده نیز شامل یخچال های فعال، دریاچه، مرداب، تالاب، خطوط ساحلی غیرفعال، گنبدهای نمکی، یخچال های نمکی، ساختارها، آبراهه ها، خط ساحلی، رودخانه های مارپیچ و رودخانه های بریده است.

برای تفکیک و جداسازی عوارض ذکر شده از تصاویر ماهواره لندست سنجنده ETM+۷ استفاده شد و مشخصات مربوط به تصاویر ماهواره ETM+۷ پوشش دهنده محدوده خاورمیانه نیز از ایندکس تصاویر ماهواره ای لندست موجود در سایت سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) تهیه شده که شامل اطلاعات مربوط به ستون و ردیف (Row and Path) ثبت تصویر توسط ماهواره است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات