دانشمندان توانستند علت قطع شدن ارتباط تلفنهای همراه را هنگام مکالمات تلفنی مشخص کنند و علت این امر را به تنها ستاره منظومه شمسی ما نسبت داده اند.

به گزارش افکارنیوز ، برای مشکل قطع شدن ارتباطهای تلفنهای همراه به جای مقصر شناختن ارائه دهندگان شبکه باید خورشید را متهم کرد.

این مشکل در نتیجه انرژی فراوانی است که توسط طوفانهای خورشیدی روی سطح خورشید شکل می گیرند.

این طوفانها یا انفجار گاز داغ، امواج ضربه ای قوی تولید می کند که با سرعت میلیونها کیلومتر در ساعت در فضا شلیک می شوند.

براساس نتایج تحقیقات مشترک کالج ترینیتی دوبلین، دانشگاه کالج لندن و دانشگاه هاوایی این انرژی موجب می شود که الکترونها موجهای رادیویی ایجاد کنند که در نهایت به اتمسفر زمین می رسد.

دکتر جیسون بیرن از دانشگاه هاوایی گفت: این امواج به صورت روزانه سیستمهای ارتباطی زمینی و ماهواری را مختل می کند.

این تحقیق برای نخستین بار بین امواج رادیویی و طوفانهای خورشیدی ارتباط قائل شده است.

دکتر بیرن گفت: ارتباط مستقیمی بین طوفانهای خورشیدی و امواج رادیویی وجود دارد. اکنون که توانسته ایم منبع را مشخص کنیم می توانیم بدانیم که چه عامل موجب شده ذرات خورشید در یک زمان مشخص به ما برسند این امر موجب می شود که بتوانیم آینده نقش طوفانهای خورشیدی در زمین را نیز پیش بینی کنیم.

محققان با استفاده از ترکیب تصاویر با کیفیت بسیار بالا از دو فضاپیما که مجهز به آشکارساز انفجار رادیویی هستند و آنتن هایی که در ایرلند قرار دارند این تحقیقات را انجام داده اند. آنها توانستند خاستگاه دقیق طوفانهای خورشیدی روی خورشید را مشخص کرده و تأثیر دقیق آن را روی زمین تعیین کنند.

درحالی که دانشندان پیشتر می دانستند که امواج رادیویی با فعالیتهای خورشیدی به اوج خود می رسند اما این که چه عاملی و چرا این اوج را ایجاد می کرد به عنوان یک راز باقی مانده بود.

آنها اکنون امیدوارند که این پیشرفت بتواند از اختلالات ارتباطاتی جلوگیری کرده و مشکلات قطع شدن تماسها، قطع ارتباطات رادیویی و سیگنال کمتر دستگاه های جی پی اس را حل کنند.

هفته گذشته انفجار انرژی ناشی از یک شراره خورشیدی موجب شکل گیری شفقهای قطبی بود که در آسمان ایرلند مشاهده شد.

طوفانهای خورشیدی‏ جریانی از ذرات یونی (پلاسما) انرژی داری هستند که از طرف خورشید به فضا در تمام جهات ساطع می شوند. همین طوفان های خورشیدی هستند که در برخورد با سطوح فوقانی جو زمین باعث ایجاد شفق قطبی و حتی گاهی تداخل جریانهای برق و سیستمهای ارتباطاتی می شوند.

بیشترین فعالیت خورشید یک دوره عادی از فعالیتهای شدید یا بسیار شدید خورشید در یک دوره خورشیدی ۱۱ ساله است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات