معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کوتاه بودن طول روز در فصل سرما را از عوامل ایجاد کننده پدیده وارونگی هوا در فصل سرما دانست و گفت: در صورتی که نظام جوی همراه با باد وجود نداشته باشد به طور طبیعی باد از سمت دشت به کوه در جریان است که موجب می شود آلاینده ها هوا را از سطح شهر به سمت کوه یعنی در شمال شهر حرکت دهد.

به گزارش افکارنیوز ، معمولا در لایه پایین جو درجه حرارت هوا با افزایش ارتفاع کاهش می یابد. بنابراین به طور طبیعی حرکت صعودی هوا به وجود می آید و آلودگی ها را با خود به طبقات بالای جو می برد و از محل تنفس دور می کند. ولی در بعضی از شرایط جغرافیایی خاص مانند احاطه شدن شهرها با کوه ها، لایه هوای گرم مانند سقف شیشه ای که بالای شهر را بپوشاند هوای سرد پایین را محبوس می کند و مانع از بالا رفتن و دور شدن آلودگی از سطح شهر می شود.

در این حالت، جریان هوا برعکس و باعث پایداری بیشتر هوا و تراکم گازهای آلاینده تا حد بسیار خطرناک می شود که در این صورت پدیده وارونگی ایجاد خواهد شد.

عواملی چون وجود هوای سرد و خشک، آسمان صاف و بدون ابر و هوای آرام و بدون باد موجب خواهد شد تا هنگام شب تشعشع از زمین شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی هوا پدید آید.

بر اساس آمارهای موجود در تهران بیش از دو سوم روزهای سال (حدود ۲۵۰ روز) با پدیده وارونگی جوی روبرو است که این حالت بیشتر در پاییز و زمستان روی می دهد.

وارونگی هوا و افزایش آلاینده ها

محمدتقی زمانیان- معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایجاد وارنگی هوا افزود: در فصل سرما از آنجایی که طول روز از طول شب کوتاه تر است زمین گرمای خود را تا حد زیادی از دست می دهد که در این حالت شاهد پدیده وارنگی هوا خواهیم بود.

نمونه هایی از پدیده وارنگی که هوای گرم مانع از بالا رفتن آلودگی هوا به سمت بالا شده است

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: به دلیل وجود آلاینده های ناشی از خودروها و گرم کردن منازل سقف تراز وارنگی نمی تواند بالاتر برود از این رو آلودگی هوا در شهرها افزایش می یابد.

وی با اشاره به میزان آلاینده های هوا در بخش های مختلف شهر تهران، توضیح داد: در صورتی که نظام جوی همراه با باد وجود نداشته باشد به طور طبیعی باد از سمت دشت به کوه در جریان است که موجب می شود آلاینده ها هوا را از سطح شهر به سمت کوه حرکت دهد.

زمانیان انجام عملیات ساختمان سازی را در افزایش آلاینده های هوا موثر دانست و یادآور شد: گرد و غباری که از انجام این نوع فعالیت ها ایجاد می شود موجب افزایش آلاینده هوا در بخش هایی از شهر خواهد شد.

معضلات گرد و غبار در فصول سرد سال

وی با اشاره به معضل ریزگردها، خاطر نشان کرد: وجود نظام جوی همراه با باد موجب کنده شدن ذرات از زمین می شود که در سال های اخیر شاهد ریز گردها در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور هستیم.

زمانیان در عین حال تاکید کرد: سرما در این پدیده اثری ندارد مگر در برخی شرایط که نیاز به وجود بادهای شدید برای بردن این گرد و غبار داریم.

معاون پیش بینی و توسعه سازمان هواشناسی در این باره توضیح داد: همزمان با بارش در مناطقی چسبندگی در غبارها ایجاد می شود که نیاز است باد با سرعت بیشتری این غبار را حرکت دهد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات