یک دانشمند آمریکایی مکانیسم داخلی دی ان ای را کشف کرده که سن بیولوژیکی ما را اندازه گیری می کند و می تواند به محققان کمک کند راهی برای کاهش سرعت فرآیند پیری در بافتها و اندامها پیدا کنند.

به گزارش افکارنیوز ، مطالعه این ساعت دی ان ای نشان داده است که درحالی که بسیاری از بافتهای سالم با همان سرعت بدن پیر می شوند، اما سرعت پیری برخی از آنها سریعتر یا آهسته تر است.

دانشندان اظهار داشتند که کشف این مکانیسم که در پس ساعت بدن قرار دارد به آنها کمک می کند فرآیند پیری را درک کرده و داروهایی بسازند که ما را جوان نگاه دارد.

استیو هوروات استاد ژنتیک و آمار زیستی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس دی ان ای ۸ هزار نمونه از ۵۱ سلول و بافت سرطانی و سالم را بررسی کرده و به طور خاص به methylation پرداخته است. methylation فرآیند طبیعی است که دی ان ای را از نظر شیمیایی اصلاح می کند.

وی به این کشف رسیده است که methylation ۳۳۵ شاخص دی ان ای همزمان با سالخوردگی تغییر می کند و می توان از آن به عنوان یک ساعت بیولوژیکی استفاده کرد. این ساعت در سالهای نزدیک به ۲۰ سالگی سریع حرکت کرده و پس از آن سرعتش آهسته تر و ثابت می شود.

این که آیا تغییرات دی ان ای موجب پیری می شود و یا تغییرات آن به واسطه پیری ایجاد می شود مسئله ناشناخته ای است که دانشمندان امیدوارند به آن پی ببرند.

هوراوات اظهار داشت: شکل گیری موی سفید نشان دهنده پیری است اما هیچ کس نمی گوید که موی سفید موجب پیری شده است.

این ساعت کشف شده نتایج جالبی نشان داده است. آزمایشها روی بافت سالم قلب نشان می دهد که سن بیولوژیکی ۹ سال جوانتر از چیزی بود که انتظار می رود و آزمایش روی سینه زنان نشان می داد که این بافت سریعتر از سایر بخشهای بدن پیر می شود و ظاهرا سن آن به طور متوسط دو سال پیرتر است.

دانشمندان یادآور شده اند که سرطان سرعت حرکت ساعت پیری بدن را تا ۳۶ سال افزایش می دهد. برای مثال برخی بافتهای سرطانی مغز که از کودکان گرفته شده دارای سن بیولوژیکی بیش از ۸۰ سال بوده است.

هوراوت با انتشار مقاله خود در مجله بیولوژی ژنوم یادآور شده است که این ساعت بیولوژیکی وقتی که سلولها از یک بزرگسال جدا شده دوباره برنامه ریزی می شوند و به یک حالت شبه سلول بنیادین باز می گردند و سن آنها به صفر می رسد.

سلولهای بنیادین یکی از موضوعات محبوب تحقیقات است چرا که این سلولها را می توان به هر بافتی در بدن تبدیل کرد و ساعت را به طور لفظی به عقب بازگرداند. این سلولها ثابت می کند که می توان ساعت بدن را به طور مجدد راه اندازی کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات