این بار شما را با دو بیماری شایع این فصل، گرمازدگی و اسهال و استفراغ، علائم، پیشگیری و راه های درمان آنها آشنا می کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، با شروع فصل تابستان و گرمای شدید هوا، کودکان به بیماری ها و مشکلات فراوانی دچار می شوند. شناخت و آشنایی هر چه بیشتر با این نوع بیماری های فصلی، برای مادران ضروری است. به همین دلیل این بار شما را با دو بیماری شایع این فصل، گرمازدگی و اسهال و استفراغ، علائم، پیشگیری و راه های درمان آنها آشنا می کنیم.

گرمازدگی


در هوای گرم تابستان تبخیر آب بدن بیشتر می شود. آب از دست رفته از بدن باید به سرعت تامین شود وگرنه کودک دچار تشنج می شود و حتی خطر مرگ را در پی دارد. در واقع گرمازدگی زمانی ایجاد می شود که حرارت بدن حدود ۵/۳۸ تا ۳۹ درجه سانتیگراد بالا رود.

پوست خشک و داغ، عدم تعریق، قرمزی پوست، رنگ پریدگی و کبودی، تنفس سریع و کوتاه، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم از علائم گرمازدگی کودکان هستند.

درمان


درمان به شدت گرمازدگی بستگی دارد. گرمازدگی یک فوریت پزشکی است. اگر کودک شما دچار گرمازدگی شد، فوراً اورژانس را خبر کنید یا هر چه سریع تر او را به نزدیکترین مرکز پزشکی برسانید.

به طور کلی اولین اقدام حیاتی کاهش حرارت بدن کودک است. برای این کار ابتدا لباس های کودک را از تنش خارج کنید و او را در یک محل خنک بخوابانید. مدتی که منتظر آمدن اورژانس هستید، بدن او را با اسفنج یا حوله ای نم دار خنک کنید و او را جلو پنکه قرار دهید. اگر کودک به هوش است، به او کمی آب بدهید اما اگر بی هوش است، این کار را انجام ندهید. بدن او را خنک نگهدارید تا وقتی به هوش بیاید. مراقب باشید دمای بدن او کمتر از ۵/۳۸ درجه نشود.

پیشگیری


از پوشیدن لباس های ضخیم و غیر قابل نفوذ در گرما که مانع تبخیر عرق و دفع گرما می شود، خودداری کنید.
لباس کودکان باید گشاد و رنگ روشن باشد.
از فعالیت شدید بدنی کودکان زیر نور مستقیم آفتاب در ساعات گرم روز جلوگیری کنید.
در هوای گرم پنجره ها را باز کنید و یا از یک سیستم خنک کننده مثل کولر، پنکه یا فن استفاده کنید.
کودک باید به اندازه کافی بخوابد و در تغذیه او میوه ها و سبزی های سرشار از پتاسیم فراموش نشود.

اسهال و استفراغ


افزایش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج در کودکان که معمولاً با تغییر در حجم، قوام و رنگ مدفوع همراه است، اسهال نامیده می شود که هر چه تعداد دفعات دفع مدفوع آبکی بیشتر باشد، خطرناکتر است. معمولاً به دلیل عملکرد غیر طبیعی روده و اختلال در جذب و دفع روده ها به وجود می آید.

استفراغ به معنی خروج با فشار محتویات معده به حلق سپس به خارج از دهان است.

درمان


برای کودکان نوپا و بزرگتر از ORS استفاده کنید که مخلوط مناسبی از نمک ها، شکر و پتاسیم و مواد مغذی دیگر است. ORS که به صورت پودر بسته بندی شده در داروخانه ها موجود است، جایگزین مناسبی برای مواد از دست رفته با اسهال و استفراغ است. اگر کودک استفراغ می کند، بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از آخرین استفراغ به او در حد بسیار کم (در حد مزه مزه کردن) از محلول ORS بدهید. مقادیر کم که با فاصله چند دقیقه خورده شود، بهتر از نوشیدن مقدار زیادی محلول است. اگر استفراغ کودک بند آمد، می توان مقدار ORS مصرفی را کم کم بیشتر کرد.

پیشگیری


بعد از تعویض و تمیز کردن کودک و قبل از غذا دادن به او مادران دست خود را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده بشویند.
کودکان کوچک عادت دارند دست خود را به دهان ببرند بنابراین وسایل خانه و اسباب بازی های آنها همیشه باید تمیز باشد.
قبل از خوردن غذا دست های کودک را با آب و صابون بشویید.
غذای کودک باید قبل از مصرف تهیه شود. غذای مانده می تواند موجب تجمع میکروب ها شود.
مواد غذایی کودک و ظرف غذای او باید در محیط تمیز و عاری از مگس و حشرات نگه داری شود.

چند نکته


۱. شیر مادر منبعی بسیار خوب مایعات و غذا برای کودکان کوچک مبتلا به اسهال است. بنابراین به کودکی که دچار اسهال شده است، حتماً باید شیر مادر داد. حتی باید تعداد دفعات تغذیه با شیر مادر را بیشتر کرد.
۲. برای پیشگیری از اسهال در کودکان باید مدفوع کودک هر چه زودتر شسته شود و پوشک آلوده هر چه سریع تر تعویض شود.

۷ روز زندگی/ شماره ۱۷۲/ اول تیر ماه ۹۲/ مهتاب محمدی/ صفحه ۹۰
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات