مقامات سازمان فضایی اروپا با از هم گسستن یک ماهواره این سازمان پس از پایان ماموریت آن، از امکان برخورد تکه های آن با زمین در اواخر امروز یکشنبه یا فردا خبر دادند.

به گزارش افکارنیوز ، این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد که زمان و محل دقیق فرود قطعات این فضاپیما هنوز مشخص نیست.

کارشناسان پیش از این اظهار کرده بودند که بروز خطر سقوط این ماهواره برای انسان بعید است.

بر اساس مدلهای رایانه ای، دهها تکه از این ماهواره با وزن کلی ۲۰۰ کیلوگرم که تقریبا به اندازه موتور خودرو بوده، در برخورد با جو سالم مانده و با سطح زمین برخور خواهند کرد.

ماهواره کاوشگر گردش اقیانوسی گرانش (GOCE) در سال ۲۰۰۹ در ماموریتی برای نظارت بر تغییرات در گرانش و سطوح دریا در مدار قرار گرفت.

سوخت این فضاپیمای براق باله دار در ماه اکتبر به پایان رسیده و نیروی لازم را برای حفظ ارتفاع خود در مدار پائین که تعداد محدودی مولکول هوا در آن وجود داشته، از دست داد.

به گفته سازمان فضایی اروپا، تجزیه این فضاپیما در ارتفاع حدود ۸۰ کیلومتری رخ خواهد داد.

ماهواره GOCE در مارس ۲۰۰۹ به ارتفاع ۲۶۰ کیلومتری پرتاب شد و بعدها ارتفاع خود را تا ۲۲۴ کیلومتری کاهش داد که پایین ترین ارتفاع برای یک ماهواره تحقیقاتی است.

این ماموریت ۳۵۰ میلیون یورویی دو برابر بیشتر از زمان اولیه ۲۰ ماهه که برای آن برنامه ریزی شده بود، در مدار باقی ماند.

به گفته کارشناسان، بیشتر این فضاپیمای ۵.۳ متری در جو خواهد سوخت.

احتمال برخورد این قطعات با انسان حدود ۶۵ هزار برابر کمتر از برخورد صاعقه با آن است. در بیش از نیم قرن پرواز فضایی، هیچ آسیب جانی از ضایعات فضایی ساخت دست بشر ثبت نشده، در حالیکه سالانه حدود ۲۰ تا ۴۰ تن از این ضایعات با زمین برخورد می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات