به رایانه های قابل حملی که سیستم ورود اطلاعات آن به وسیله ی صفحه ی لمسی (toch screen) است تبلت گویند. از ویژگی های بارز آن می توان به شکل و سایز منحصر به فرد و ارتباط بیسیم و قابلیت اتصال آن به شبکه های محلی یاد کرد.

به گزارش افکارنیوز ، به رایانه های قابل حملی که سیستم ورود اطلاعات آن به وسیله ی صفحه ی لمسی (toch screen) است تبلت گویند. از ویژگی های بارز آن می توان به شکل و سایز منحصر به فرد و ارتباط بیسیم و قابلیت اتصال آن به شبکه های محلی یاد کرد. همچنین تبلت ها دارای سیستم عامل های گوناگونی هستند که بعضی از آنها مانند سیستم اپل (ios) و یا اچ پی (webos) مختص محصول خود آن شرکت هستند، اما اکثر تبلت ها از سیستم عامل های ارائه شده توسط شرکت های تولید کننده نرم افزار استفاده می کنند که در این زمینه می توان به سیستم windows ۷ از مایکروسافت و یا android گوگل اشاره کرد .


تاریخچه:

پروژهای که در سال ۱۹۸۹ در مرکز مطالعات شرکت اپل شروع شد، اولین بار در سال ۱۹۹۳ با نام newton به بازار عرضه شد، اما گام دوم تکمیل این محصول را باید از آن شرکت مایکروسافت دانست که در سال ۲۰۰۱ به ارائه سیستم عامل xp با نام تبلت پرداخت. همچنین برای اولین باری بود که نام تبلت به آن اطلاق شد و باید ریشه ی این اسم را در شرکت مایکروسافت دانست نه اپل. از ویژگی های این محصول ماکروسافت می توان به قلم نوری و صفحه لمسی که امکان تایپ دستی را بر روی آن فراهم می آورد اشاره کرد.

محاسن و معایب:


مزیت تبلت نسبت به نوت بوک و البته نت بوک وزن و سایز آن است که امکان استفاده از آن را در شرایط های گوناگونی چون هنگام نشستن بر روی مبل، در حال دراز کشیدن و یا حتی هنگام راه رفتن به راحتی هر چه تمام تر فراهم می آورد.

اما در مورد معایب این محصول می توان به صفحه ی لمسی آن اشاره کرد که علاوه بر آنکه در موقعیت های مختلف در معرض آسیب دیده گی قرار دارد امکان تایپ با آن را بسیار دشوارتر از کیبرد های سنتی کرده است. همچنین این دستگاه نسبت به نت بوک، لپ تاپ و pc ها دارای قدرت پردازش پایین و به تبع امکانات و کاربری کمتری است.

این مدل را می توان آغازگر ورود برندهای دیگر بجز اپل، ابداع کننده ی در آن زمان منزویش دانست. اما در نهایت سال ۲۰۱۰ را باید سال ورود باشکوه اپل به بازار تبلت دانست. اتفاقی که هواداران بیشمار اپل مدت ها منتظر آن بودند بالاخره دراین سال تحقق یافت و اپل توانست با اقتدار کامل سکان هدایت بازار این محصول را بار دیگر در دست گیرد.



چه چیزی تبلت ها را نازک کرده است؟

اگر شما یک دستگاه تبلت را باز کنید تا درون آن را نگاه کنید، متوجه ۳ نکته می شوید؛ اول این که شما ضمانت نامه دستگاه را باطل کرده اید، دوم کارخانه سازنده تمام اجزای تبلت را کنار هم قرار داده تا دستگاهی مناسب و کارآمد بسازد و سوم بیشتر اجزایی که در تبلت می بینید مشابه اجزایی است که در یک رایانه معمولی پیدا می شود.

مغز متفکر یک تبلت، ریزپردازنده آن است. به طور معمول، تبلت ها از پردازنده ای کوچک تر از پردازنده های یک رایانه تمام عیار استفاده می کنند. این ویژگی باعث می شود فضای کمتری اشغال شود و میزان گرما تولیدی کاهش یابد. گرما برای رایانه ها مضر است و به لحاظ مکانیکی به دستگاه آسیب می رساند.

رایانه های لوحه ای به طور معمول انرژی خود را از باتری های قابل شارژ دریافت می کنند. با توجه به مدل تبلت مدت شارژ باتری متفاوت است و زمانی بین ۸ تا ۱۰ ساعت خواهد بود. برخی از تبلت ها باتری های قابل تعویض دارند، اما برخی دیگر مانند آیپد و آیپد۲، این امکان را در اختیار کاربر قرار نمی دهند. برای تعویض باتری این تبلت ها یا باید آنها را به فروشگاه های مجاز بدهید تا این کار را برایتان انجام بدهند یا از خیر گارانتی تبلت تان بگذرید و خودتان این کار را انجام دهید.


با توجه به کارخانه سازنده، یک تبلت ممکن است برای کار خاصی ساخته شده باشد. CPU رایانه ها دستورات را در چرخه های زمانی اجرا می کند که بیشتر این چرخه ها در هر ثانیه اجرا می شود و بنابراین CPU دستورالعمل های بیشتری را می تواند پردازش کند. برخی تبلت ها پردازشگر تحت ساعت (underclocked) دارند، به این معنا که تعداد فرامینی که CPU در هر ثانیه اجرا می کند کمتر از میزان توانایی واقعی آن است. دلیل این که CPU را به این صورت می سازند، مصرف انرژی کم و کاهش تولید گرماست.

بیشتر تبلت ها نیازی به قدرت پردازش اضافی ندارند. برنامه هایی که برای تبلت ها وجود دارد نسبت به برنامه های رایانه ای از پیچیدگی کمتری برخوردارند. اصطلاح رایج برای این برنامه ها اپلیکیشن (application) یا اپ (app) است.

علاوه بر باتری وCPU، اجزای دیگر در یک تبلت معمولی عبارت است از:


شتاب سنج

ژیروسکوپ

پردازنده های گرافیک

حافظه مبتنی بر فلش

WiFiیا تراشه های تلفن همراه و آنتن

پورت USB و منبع تغذیه

بلندگو

تراشه کنترل کننده صفحه نمایش لمسی

حسگر دوربین، لنز و تراشه ها



شتاب سنج و ژیروسکوپ به تبلت در تعیین جهت کمک می کند تا نمایشگر گرافیک آن تصاویر را به صورت افقی یا عمودی نشان بدهد. پردازشگر گرافیک یا GPU برای تولید تصاویر مستقل عمل می کند. WiFi یا تراشه های تلفن همراه به شما امکان اتصال به شبکه های رایانه ای را می دهد. تبلت ها ممکن است دارای گیرنده بلوتوث هم باشند. تنها چیزی که شما نمی توانید در تبلت ها پیدا کنید فن است که دلیل آن کمبود فضاست.

سیستم عامل:


همانطور که در بالا اشاره شد این محصول در بازار خود سیستم عامل های (os) گوناگونی می بیند که می توان ازios, android, windows به عنوان مطرح ترین ها اشاره کرد. با ورود ipad در سال ۲۰۱۰ که سیتسم عامل ویژه اپل (ios) بر آن نصب بود ios توانست با فروش خوبی که در این محصول داشت به تنهایی بیش از ۹۰ درصد سهم سیستم عامل ها را به خود اختصاص دهد. اما در طی یکسال گذشته شرکت گوگل که به تازه گی توانسته عنوان برترین برند سال ۲۰۱۱ راکسب نماید بی کار ننشسته و با ارائه ورژن های مختلف از آندروید با نام" هانی کام" توانسته رشد خوبی را در این زمینه داشته باشد.

بازار جهانی فروش تبلت:


در حال حاظر اپل با داشتن نزدیک به ۸۰ درصد از سهم بازار یکه تاز این عرصه است. جدی ترین رقیب آی پد یعنی گلکسی تنها ۴ درصد این بازار را در اختیار دارد. اما با گسترش و تکمیل سیستم عامل گلکسی (آندروید) که در حال حاضر در زمینه گوشی های همراه توانسته سهم قابل توجهی را از اپل بگیرد انتظار می رود در زمینه تبلت هم این روند ادامه پیدا کند و در آینده ای نه چندان دور شاهد گسترش بازار فروش تبلت های آندرویدی باشیم
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات