با کمک این توصیه ها از سلامت غذای نذری مطمئن شوید.

به گزارش افکارنیوز ، نذری دادن از آیین های ریشه دار مذهبی و دینی ما است. این غذاها و خوراکی های متنوع که بین دیگران توزیع می شوند، در مناسبت های مذهبی گوناگون پخته می شوند. دهه اول ماه محرم اوج پخت و توزیع غذاهای نذری است. مخصوصاً در روزهای عاشورا و تاسوعا، که از تمام کوچه های شهر بوی انواع غذاهای نذری مخصوصاً قیمه، که پرطرفدارترین این غذاهاست، می آید و ایستگاه هایی که شربت و چای توزیع می کنند را می توان سر هر خیابانی دید اما غذاهای نذری بین طیف گسترده ای از افراد توزیع می شود و احتمال انتقال بیماری از آنها وجود دارد. به همین دلیل توجه به سلامت آنها بسیار مهم است. شما چه مصرف کننده غذاهای نذری باشید چه تولید کننده آنها، لازم است به توصیه های بهداشتی خاصی برای پخت و مصرف این غذاها توجه کنید؛ توصیه هایی که سلامت افراد جامعه را تضمین می کنند.

لطفاً غذای چرب نذری ندهید


از قدیم در فرهنگ ما جا افتاده که غذا هر چه چرب تر باشد، کیفیت بالاتری دارد. بنابراین خیلی ها در غذاهای نذری گوشت گوسفند یا گوشت های دیگر چربی دار می ریزند و سعی می کنند حتماً روی غذایشان روغن بیفتد اما این کار سلامت مصرف کنندگان این غذاها را تهدید می کند. این روزها که چاقی در جامعه شیوع زیادی دارد و بیماری هایی مثل چربی خون و ناراحتی های قلبی بیش از پیش وجود دارد، بهتر است در پخت غذاها از مصرف زیاد از چربی و نمک خودداری کنید. بدون مصرف این مواد غذایی هم می توان غذای خوشمزه ای پخت. گوشت های چرب، به خصوص گوشت گوسفند و دنبه، چربی های غیر اشباع دارند که می توانند برای سلامت خطرناک باشند. پس بهتر است چربی گوشت را بگیرید و اگر مرغ می پزید حتماً پوست آن را جدا کنید. علاوه بر اینها بهتر است برای پخت غذا از روغن های سالم مانند آفتابگردان، ذرت و کانولا استفاده کنید و از استفاده از کره بپرهیزید.

در فریزر بگذارید


غذاهای نذری استرلیزه نمی شوند و امکان رشد باکتری در آنها بعد از گذشت زمان کوتاهی وجود دارد. مخصوصاً اینکه غذای نذری معمولاً قبل از زمان مصرف در یخچال نگهداری نمی شوند و مدت ها در دمای محیط می مانند. بنابراین بهتر است تمام غذاها را بلافاصله بعد از پخت توزیع کنید و اگر مصرف کننده هستید هم بلافاصله بعد از دریافت غذا را مصرف کنید. این غذاها محض تبرک مصرف می شوند و بهتر است بیش از مصرف خود غذا نگیرید چون مصرف آن طول می کشد و امکان فاسد شدن آن وجود دارد. اگر می خواهید غذا را برای کسی نگه دارید و بعدها محض تبرک کمی از آن را بخورید، حتماً باید آنها را در فریزر نگهداری کنید و یک بار موقع مصرف آن را گرم کنید. از گرم کردن چند باره این غذاها پرهیز کنید.

سنگ نمک نخرید


فساد پروتئین، مخصوصاً گوشت قرمز خطرناک است. بنابراین گوشت برای غذاهای نذری را حتماً از مراکزی تهیه کنید که تحت نظارت مراکز بهداشتی هستند. از خرید گوسفندهایی که مهر اداره بهداشت ندارند خودداری کنید و گوسفندان با مهر تایید را نیز سعی کنید خوب بپزید تا آلودگی در آنها باقی نماند. معمولاً گوشت در خورش ها کاملاً جا می افتد اما اگر کباب یا جوجه کباب نذری درست می کنید، باید در تهیه و آماده سازی گوشت آن بیشتر رعایت کنید و دقت کنید حرارت به تمام بخش های برسد و مغزپخت شود. به علاوه بهتر است از خرید سنگ نمک صرف نظر کنید. سنگ نمک ناخالصی هایی دارد که برای کبد و کلیه زیان آور است. بنابراین نمک مورد نیاز را تنها از انواع نمک های یددار تصفیه شده تهیه کنید. بهتر است در پخت غذاهایی مانند شله زرد و حلوا و نوشیدنی هایی مثل انواع شربت، از حداقل شکر ممکن استفاده کنید تا غذای شما سلامت بیشتری داشته باشد. می توانید همراه با چای به جای قند خرما توزیع کنید. علاوه بر این اگر شیر نذر کرده اید حتماً از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید و از خرید شیرهای کیلویی غیر استریل بپرهیزید.

کجا بپزید


مسئولان اداره بهداشت توصیه می کنند غذاهای نذری در خانه یا حسینیه و تکیه پخته نشوند. نظارت بهداشتی بر این مکان ها کار آسانی نیست و رعایت اصول بهداشت در آنها کمی سخت است. اما غذاها در آشپزخانه ها در شرایط امن پخته می شوند و مدام به آنها نظارت می شود. در شهر تعداد زیادی آشپزخانه وجود دارد که می توانید از قبل برای پخت غذا یکی از آنها را رزرو کنید. مطمئن باشید به خاطر وجود تمام وسایل کار در آشپزخانه، کار آشپزی برای خودتان هم راحت تر خواهد بود.

تازه سرو کنید


بعضی ها برای جلوگیری از کار زیاد در روز نذری، بعضی از خوراکی ها را از شب قبل آماده می کنند. مثلاً سیب زمینی قیمه را سرخ می کنند یا گوشتش را می پزند. با اینکه در این فصل هوا خنک است اما تنها در صورتی مواد را از قبل حاضر کنید که امکان نگهداری آنها در یخچال را داشته باشید. در غیر این صورت مراحل پخت را به روز توزیع موکول کنید. مواد غذایی، مخصوصاً مواد غذایی سرخ شده باید حتماً در دمای زیر ۴ درجه نگهداری شوند تا از فساد آنها جلوگیری شود.

در مورد ظروف دقیق باشید


بهترین ظرف برای مصرف غذاهای نذری ظروف یک بار مصرفی است که پایه گیاهی دارند و تجزیه می شوند. استفاده از ظروف غیر یک بار مصرف کمی سخت است و شستشوی آنها دردسر زیادی دارد اما اگر می دانید دارید جایی برای نذری گرفتن می روید، بهتر است یک ظرف از خانه همراه داشته باشید و از کسی که غذا را توزیع می کند بخواهید در آن برایتان غذا بکشد. این کار تولید زباله را کم می کند و به طبیعت آسیب کمتری می رساند. حتی ظروف یک بار مصرف تجزیه پذیر هم مدتی طول می کشد تا دوباره به طبیعت باز گردند. استفاده از ظروف پلاستیک عادی چند ضرر متفاوت دارد. این ظروف علاوه بر آسیب به طبیعت، حاوی منومورهایی هستند که در مجاورت غذاهای داغ ماده ای پلاستیکی به نام لایزر آزاد می کنند که به منظور جلوگیری از شکنندگی در این ظروف قرار دارد. لایزر یک ماده سمی است که با تاثیر بر آنزیم ها و سلول های بدن باعث بروز سرطان می شود. برای توزیع چای و نوشیدنی های گرم هم بهتر است از ظروف یک بار مصرف سلولزی استفاده کنید و ظروف پلاستیکی را تنها برای توزیع غذاهای سرد نگه دارید.

سیب سبز/ شماره ۱۰۱/ نیمه دوم آبان ماه ۹۲/ صفحه ۴۶
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات