رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی اعزام انسان به عمیق ترین نقطه آب ها و اعزام دانشمندان ایرانی به جنوبگان را از برنامه های این پژوهشگاه نام برد و گقت: برای این منظور درصدد ایجاد پایگاه دایمی جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان هستیم ضمن آنکه با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان اقدام به طراحی و ساخت زیر دریایی شده است.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر وحید چگینی در نشست خبری پیش از ظهر امروز دوشنبه با اشاره به ارتقای موسسه اقیانوس شناسی به پژوهشگاه، افزود: در ادامه این فعالیت ها این پژوهشگاه در آینده نزدیک به مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی در این باره توضیح داد: این پژوهشگاه در راستای ارتقای علوم و پژوهش های اقیانوس شناسی در کشور پیشنهاد مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا را در سال ۲۰۱۰ به کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو (IOC) ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این طرح در تیرماه سال جاری با موافقت ۲۶ کشور عضو این کمیسیون تصویب شد، اظهار داشت: با تایید نهایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی اولین مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران با محوریت پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی ایجاد خواهد شد.

چگینی مدیریت محیط زیست، توسعه پژوهش در زمینه اقیانوس شناسی، تغییر اقلیم، پیشگیری و کاهش مخاطرات دریایی و امنیت انرژی را از اهداف تاسیس این مرکز منطقه ای نام برد و یادآور شد: در این مرکز منطقه ای در خصوص موضوعاتی چون فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، بوم شناسی، محیط زیست دریا، اقتصاد و حقوق دریا و مهندسی دریا بحث و بررسی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز قطب کارشناسی اقیانوس شناسی در منطقه خواهد بود، خاطر نشان کرد: پیرو تصویب پیشنهاد ایران در زمینه ایجاد مرکز منطقه ای کشورهایی چون هند و روسیه تقاضای خود را برای راه اندازی مراکز منطقه ای به یونسکو ارائه دادند.

چگینی با بیان اینکه راه اندازی مرکز منطقه ای برای اولین بار در یونسکو مطرح و تصویب شد، اضافه کرد: در آینده نزدیک طی برگزاری مراسمی این مرکز راه اندازی خواهد شد.

آخرین وضعیت کشتی اقیانوس شناسی

رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه شناور تحقیقاتی با اعتباراتی بالغ بر ۹ میلیارد تومان اجرایی شد، ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ ارز میزان اعتبارات مورد نیاز به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت که از این میزان اعتبارات ۱۱ میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی از پیشرفت ۷۰ درصدی این پروژه خبر داد و افزود: در حال حاضر سازه شناور تکمیل شده است و تجهیزات و ماشین آلات در دست اقدام است. علاوه بر این لوله کشی سامانه های مختلف شناور نیز انجام شد و لوله های آب شور جهت گالوانیزه شدن به کارخانجات مربوط منتقل شده است.

چگینی انتقال موتورهای شناور به داخل موتور خانه، انتقال پروانه و شفت خریداری شده و به کارخانه و نصب تراسترهای عقب شناور را از دیگر اقدامات انجام شده از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه ذکر کرد و یادآور شد: رنگ لایه اول بدنه اعمال شده و برخی از تجهیزات چون وینچ های لنگر، وینچ های پاشنه و تحقیقاتی، داویت، سامانه تصفیه فاضلاب و ژنراتور اضطراری برروی این شناور تحقیقاتی نصب شده است.

وی زمان به آب انداختن این شناور را خرداد سال ۱۳۹۳ اعلام کرد، و یادآور شد: از سال گذشته گشت های تحقیقاتی در ۸ مرحله اجرایی شد.

ایجاد دانشگاه شناور و اعزام انسان به اعماق آب

چگینی پایش و مدل سازی جریان های دریایی را از برنامه های این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا نیاز است تا با همکاری سازمان فضایی، ماهواره ها مجهز به سنجنده های اقیانوسی شوند ضمن آنکه لازم است تا ناوگان تحقیقاتی دریایی با همکاری دستگاه های مرتبط در دستور کار قرار گیرد.

طراحی زیر دریایی با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان

وی طراحی و ساخت زیر دریایی با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان را از دیگر اهداف این پژوهشگاه ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر ساخت زیر دریایی ها، آرگو و دستگاه گلایدر زیر آب با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق انسان را به عمیق ترین نقطه دریا اعزام کنیم.

ایجاد دانشگاههای شناور روی آب

چگینی با تاکید بر اینکه درصدد هستیم تا دانشگاه های شناور ایجاد کنیم، اضافه کرد: با به آب انداختن شناوری تحقیقاتی درصدد هستیم تا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شناور ایجاد کنیم تا این دانشجویان با روش های اندازه گیری پارامترهای دریایی و نحوه نمونه گیری از دریا آشنا شوند.

رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی، ایجاد آزمایشگاه ثابت زیر آب و سیار را از دیگر برنامه ‎های خود نام برد و یادآور شد: علاوه بر این درصدد راه اندازی آزمایشگاه ملی اقیانوس شناسی هستیم.

تلاش برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی در جنوبگان

چگینی با اشاره به تلاش کشورهای دنیا برای ایجاد پایگاه هایی در جنوبگان گفت: روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی در اقدامی تحریک آمیز پرچم خود را در عمق ۴۰۰۰ متری اقیانوس منجمد شمالی بر بستر دریا نشاند تا ادعای تسلط بر منابع این منطقه را با قدرت نشان داده باشد.

وی با تاکید بر اینکه افق ترسیم شده برای اقیانوس شناسی کشور، دسترسی به آب های یخ زده جنوبگان و شمالگان است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت جنوبگان در آینده اقتصادی و سیاسی این پژوهشگاه طرح تاسیس پایگاه دایمی جمهوری اسلامی در جنوبگان را پس از سال ها تلاش و مطالعه مسایل جنوبگان و پیگیری اخبار مرتبط با این قاره ناشناخته در پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تهیه کرد.

چگینی با اشاره به جزئیات این طرح خاطر نشان کرد: این طرح شامل ۶ مرحله اصلی است که مرحله اول ایجاد مرکز ملی تحقیقات جنوبگان است.

حمل و استقرار نخستین پایگاه تابستانی ایران در جنوبگان

وی اعزام دانشمندان ایرانی به جنوبگان، ساخت تجهیزات پیش ساخته جهت استقرار در جنوبگان، ساخت نخستین شناور یخ شکن تحقیقاتی- لجستیکی جنوبگان ایران، حمل و استقرار نخستین پایگاه تابستانی ایران در جنوبگان و فعالیت دایمی جمهوری اسلامی ایران در پایگاه جنوبگان را از مراحل دوم تا ششم این طرح نام برد.

چگینی اعزام نخستین دانشمند ایرانی به جنوبگان با همکاری کشورهای دارای پایگاه در جنوبگان را از مهمترین اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: تهیه طرح ملی تاسیس پایگاه دایمی جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان و ارائه به تصمیم گیران، ایجاد مرکز ملی تحقیقات جنوبگان در ساختار پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، و رایزنی های بین المللی برای اعزام دانشمندان ایرانی به جنوبگان به همراه تیم های اکتشافی و انتخاب شریک خارجی برای انجام طرح از دیگر اهداف این طرح است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات