دانشیار بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد نخستین بار در کشور موفق به تولید و مهندسی بافت استخوان شد.

ˈامین بیغم صادقˈ دانشیار بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد نخستین بار در کشور موفق به تولید و مهندسی بافت استخوان شد.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و مبدع این طرح روز شنبه به خبرنگاران گفت: این طرح با همکاریˈاحسان بصیریˈ دانش آموخته دکترای حرفه ای دامپزشکی دانشگاه شهرکرد، ˈاحمد عریانˈ استاد پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز و ˈ پژمان میرشکراییˈ استادیار مامایی و بیماری های تولید مثل دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شده است.

ˈامین بیغم صادقˈ افزود: در این طرح، تولید و مهندسی بافت استخوانی با استفاده از پیوند ضریع استخوان یا پرده محافظ استخوان بر روی چادرینه بزرگ (نواری از بافت داخلی حفره شکمی پستاداران که حرکت گردشی روده ها را تامین می کند) با استفاده از بافت جنینی و سلول های بنیادی در داخل م حوطه بطنی در مدل حیوانی سگ انجام شد.

وی گفت: استخوان از مهمترین عوامل محافظت از اعضا و اندامهاست و خاصیت ارتجاعی آن موجب مقاومت در برابر ضربات وارده به بدن شده و از آسیب اندامهای داخلی جلوگیری می کند. وی افزود: امروزه با توجه به نیاز شدید به ترمیم، اصلاح یا جایگزینی قسمت های آسیب دیده، مهندسی بافت استخوان برای کمک به ترمیم بخش های آسیب دیده استخوان در علم پزشکی نقش مهمی ایفا می کند.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: پیوند سریع استخوان بر روی چادرینه بزرگ در داخل شکم و تزریق سلول های بنیادی مشتق از بافت های چربی، تولید بافت استخوان را به همراه دارد.

بیغم گفت: نتایج حاصل از این موفقیت در دو مقاله در مجلات معتبر پزشکی بین المللی" Cell and Tissue Banking" و" ANZ Journal of Surgery" چاپ شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: تکنیک تولید استخوان نخستین بار انجام شده و با استفاده از این تکنیک، تولید استخوان و درمان شکستگی ها شتاب پیدا می کند و با کاهش هزینه های درمانی خدمت جدیدی به مردم ارائه می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات