محققان یک برنامه رایانه ای جدید تولید کرده اند که تولد انسان را با استفاده از واقعیت مجازی سه بعدی شبیه سازی می کند، فرآیندی که به پزشکان کمک می کند برای وضع حمل مادر و شرایط خاص آن آماده باشند.

به گزارش افکارنیوز ، به نظر می رسد که این روزها هیچ چیز نیست که رایانه ها نتوانند شبیه سازی کنند.

این شبیه ساز که در نوع خود نخستین مورد است فاکتورهایی چون شکل بدن مادر، شکل و موقعیت جنین را در نظر گرفته و به پزشکان و ماماها کمک می کند برای وضع حملهای خطرناک و نامعمول آماده باشند.

رادی لاپیر دانشمند علوم رایانه ای در دانشگاه ایست آنگلیا به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی که نتایج آن در همایش بهداشت الکترونیکی و مهندسی زیستی در رومانی ارائه شده، گفت: پزشک موقع وضع حمل نمی تواند داخل بدن مادر را مشاهده کند. این شبیه ساز به وی نشان می دهد که در حقیقت چه اتفاقی در بدن مادر در جریان است.

از دهه ۱۸۰۰ بیمارستانها از مدلهایی برای شبیه سازی فرآیند تولد استفاده کرده اند اما با توجه به اینکه جدیدترین شبیه سازها براساس سناریوهای شناخته شده ساخته می شوند، این شبیه ساز جدید مدلهای خود را با استفاده از فاکتورهای مختلفی چون فشارهای اولیه گردن، ماهیچه های شکمی و غیر ارائه می کند تا پزشک یا ماما بتوانند سناریوهای تولد ناشناخته را نیز شبیه سازی کنند.

این شبیه ساز همچنین می تواند به طور خاص برای یک بیمار عمل کند، پزشک مادر را اسکن کرده و شبیه ساز را با آناتومی وی تطبیق می دهد تا به طور خاص فرآیند وضع حمل یک نفر شبیه سازی شود.

برای مثال در شرایطی که وزن نوزاد بسیار بیشتر از حد میانگین است پزشکان با استفاده از شبیه ساز نوع وضع حمل را تعیین می کنند تا از زایمان سخت جلوگیری به عمل آید.

این شبیه ساز برای اهداف آموزشی نیز کاربرد دارد.

در طول اکثر زایمانها، نوزاد هفت حرکت مشخص انجام می دهد، درحال حاضر این شبیه ساز می تواند سه حرکت از این هفت حرکت را شبیه سازی کند اما براساس اظهارات لاپیر، محققان امیدوارند که این سیستم در عرض یکسال بتواند همه این حرکات را شبیه سازی کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات