تنها تعداد اندکی از انواع سرطان می تواند ارثی باشد که سرطان های شایعی نیستند. اما به نظر می رسد که در بعضی از خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول می باشد، مانند سرطان پستان، تخمدان، روده و ملانوم بدخیم و ممکن است مبتلا شدن در بعضی از افراد خانواده به صورت تصادفی اتفاق بیفتد. اما در بقیه موارد نحوه زندگی مانند عادات غذایی و یا بعضی فاکتورهای ژنتیکی در احتمال ابتلا دخالت دارند ولی این بدین معنا نیست که سرطان ارثی است.

آیا بیمار سرطانی همیشه محکوم به مرگ است؟
هر سال بیش از پیش مردم مبتلا به سرطان درمان می شوند. سرطان هایی که در گذشته کشنده بودند. غالباً در حال حاضر به طور کامل درمان پذیرند. افراد زیادی امروزه بعد از درمان سرطان هایی که بیست سال پیش غیرقابل درمان بودند زنده مانده اند. فعالیت های شما می تواند در دو سطح انجام گیرد:


۱ کاهش خطر ابتلا به سرطان.
۲ یافتن سرطان ها در مرحله ابتدایی و درمان آن ها.


بیماری سرطان لزوماً به معنی مرگ نیست. ترس یک واکنش طبیعی است اما با درمان مناسب بیشتر مردم از سرطان نجات می یابند. باعث خوشحالی است که بعد از درمان سرطان زندگی بیماران به صورت عادی برمی گردد.

آیا سرطان می تواند بوسیله ضربات یا تصادف ایجاد شود؟
گاهی اوقات یک ضربه شما را به وجود یک توده زیرپوستی که قبلاً وجود داشته آگاه می کند مانند توده ای در پستان اما این به این معنی نیست که آن ضربه این بیماری را ایجاد کرده باشد.

آیا سرطان مسری است؟
  سرطان به هیچ وجه در ارتباطات معمول روزانه مسری نیست. شما با دست دادن و یا در آغوش گرفتن یک فرد مبتلا، به این بیماری دچار نمی شوید از بیمار سرطانی دوری نکنید. سرطان مانند سرماخوردگی نیست.

آیا استرس می تواند شروع کننده سرطان باشد؟
 تنها تعداد اندکی از انواع سرطان می تواند ارثی باشد که سرطان های شایعی نیستند. اما به نظر می رسد که در بعضی از خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول می باشد، مانند سرطان پستان، تخمدان، روده و ملانوم بدخیم و ممکن است مبتلا شدن در بعضی از افراد خانواده به صورت تصادفی اتفاق بیفتد. اما در بقیه موارد نحوه زندگی مانند عادات غذایی و یا بعضی فاکتورهای ژنتیکی در احتمال ابتلا دخالت دارند ولی این بدین معنا نیست که سرطان ارثی است. تا چه اندازه ارث عامل مهمی در نوع خاصی از سرطان است؟ اگر این موضوع شما و خانواده تان را نگران می کند بهترین کار این است که اگر هر تغییری در وضعیت شما تا دو هفته بهبود نیافت آن را با پزشک خانواده خود درمیان بگذارید.


چگونه خطر ابتلا را کم کنیم؟


مهم ترین راه قطع سیگار می باشد و بهترین راه این است که هرگز سیگار کشیدن را شروع نکنید. به محض قطع سیگار خطر پیشرفت سرطان متوقف می شود مگر آنکه تومور قبل از آن پیشرفت کرده باشد.
در انگلستان یازده میلیون نفر (به طور متوسط روزانه هزار نفر) سیگار خود را کنار گذاشته اند و در مدت ۱۵ سال گذشته هرگز سیگار نکشیدند.

وقتی که سیگار را قطع می کنیم چه می شود؟


* وقتی که از سیگار دست بردارید بعد از چند روز احساس می کنید حس بویایی و چشایی شما بهبود یافته است.
* بعد از چند هفته ریه شما تمیزتر می شود و ظرفیت ریه شما افزایش می یابد.
* بعد از یک سال خطر حمله قلبی در مقایسه با تداوم سیگار کشیدن شما نصف می شود.
* بعد از ده سال خطر ابتلا به سرطان ریه به نصف میزان خود می رسد (در مقایسه با ادامه دادن سیگار) .

قطع سیگار به راحتی صورت می گیرد

سه مرحله برای توقف سیگار کشیدن وجود دارد.

۱ تصمیم بگیرید که دیگر سیگار نکشید. (آماده سازی برای قطع کشیدن سیگار)
۲ سیگار کشیدن را متوقف کنید. (قطع سیگار کشیدن)
۳ بر تصمیم خود برقرار بمانید (پا بر جا ماندن بر قطع کشیدن سیگار)
معمولاً حدود سه ماه طول می کشد تا این که خود را یک غیرسیگاری به حساب آورید. به ندرت اشتیاقی برای طولانی شدن این مدت وجود دارد.

تصمیم به ترک سیگار


مهم این است که شما بخواهید سیگار را ترک کنید. دلایل این کار را به صورت لیستی بنویسید و آن را برای چند ماه آینده نگهدارید.
به فواید کار فکر کنید و ارزش های این کار را برشمرید، سرفه کمتر، لباس های تمیزتر، تنفس بهتر (برای شما و دوستان و خانواده تان) ، پول بیشتر و خطر کمتر ابتلا به سرطان (به محض ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان افت می کند) .
 زمانی که تصمیم گرفتید برنامه ریزی کنید یک روز را برای شروع انتخاب کنید. از خانواده و دوستان خود بخواهید که به شما کمک کنند. تصمیم بگیرید که در پایان روز اول یک جایزه برای خود درنظر بگیرید، این کار را در پایان هفته اول و در پایان اولین ماه هم تکرار کنید.

سیگار را قطع کنید
 هدف این است که امروز سیگار نکشید اگر لازم داشتید که چیزی در دهان خود بگذارید از آدامس بدون قند و یا چیزهای سالمی که چاق کننده نیستند استفاده کنید.
اگر احتیاج دارید چیزی در دست های خود نگه دارید از چیزهای خرد و سبک مثل مداد، یک سکه و یا هر چیزی غیر از سیگار کمک بگیرید.
 پول سیگار را ذخیره کنید. یک سیگاری در هر ماه به طور متوسط می تواند بیش از ۶۵۰۰ تومان ذخیره کند.


در ترک سیگار مصمم بمانید
یک روز را برای شروع در نظر بگیرید و هر روز به اراده خود تبریک بگویید.

فکرهای مثبت بکنید. زمان هایی وجود دارد که شما احساس خستگی می کنید و وسوسه می شوید که دوباره کشیدن سیگار را شروع کنید. به دوستان و خانواده بگویید در این مواقع به شما کمک کنند. به خاطر آورید چرا شما سیگار را ترک کردید، به خود فرصت بدهید، همه این افکار مثبت اند پس از آنها غفلت نکنید. اگر شما مصمم باشید مشکلات دور خواهند شد.

مراقب باشید. بعد از هفته اول خصوصآ اگر به راحتی طی شود ممکن است تشویق های اولیه تمام شود. این یک مرحله بحرانی است. از خود راضی نشوید. اجازه ندهید وسوسه شوید.

درگیر بازی ها نشوید. یک جمله مورد علاقه این است که یک سیگار ضرری نخواهد داشت. گاهی یک سیگار آن اشتیاق را دوباره برمی انگیزد. این بازی ها که اراده شما را ضعیف می کنند بشناسید و روی آن ها خط بطلان بکشید.

با مشاوره تماس بگیرید. شما می توانید از مرکز مشاوره کمک بگیرید. مرکز تلفنی که برای سیگاری ها می باشد. این مرکز با توصیه های خود به شما کمک می کند که سیگار را ترک کنید و درمان های کمکی قابل دسترس را که شامل آدامس های نیکوتین دار و چسب های نیکوتینی است و برای بعضی از افراد سیگاری مفید می باشد مورد استفاده قرار دهید. در صورت نیاز می توانید با یک پزشک عمومی یا مرکز بهداشتی تماس بگیرید.


اهداف شما برای ترک سیگار
*  می خواهم بدنی سالم داشته باشم.
*  نمی خواهم بچه هایم سیگاری شوند.
*  این درست نیست افرادی که با من کار یا زندگی می کنند به خاطر دود سیگار از من دورشوند و یا از محل کار بیرون بروند.
*  من می توانم پول بیشتری پس انداز کنم.
*  به نظر می رسد دود سیگار خانه را کثیف کرده و در لباس هایم نفوذ می کند.
*  من از ابتلا به سرطان وحشت دارم.
*  سیگار کشیدن عملی ضد اجتماعی است.
* من نمی خواهم معتاد شوم.

اگر دوباره شروع به سیگار کشیدن بکنم چه می شود؟

 این پایان دنیا نیست. با ایجاد یک وقفه احساس گناه نکنید و هر وقت آمادگی دارید دوباره شروع کنید. اکثر سیگاری ها چندین بار سعی می کنند تا بالاخره موفق می شوند. پیام ما این است اگر در مرتبه اول موفق نشدید، دوباره و دوباره سعی کنید.

سیگاری ناخواسته
  سیگاری ناخواسته کسی است که از دود سیگار شخص دیگری استنشاق می کند. خیلی از افراد دچار این مسئله ناخوشایند شده اند که می تواند خطرناک هم باشد. تنها ۱۵% از دود یک سیگار توسط شخص سیگاری فرو برده می شود. بقیه در هوای اطراف پخش می شود و مردم دیگر آن را تنفس می کنند.


انجمن علمی سلامت و سیگار انگلستان تخمین زده سالانه حدود ۳۰۰ نفر غیرسیگاری در این کشور در نتیجه سرطان ریه می میرند که سیگاری های ناخواسته هستند. خطر سرطان ریه برای سیگاری های ناخواسته ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیش از خطر سرطان ریه به علت آزبستوز (ماده شیمیایی در صنعت پشم شیشه) می باشد.
مؤسسه آموزش سلامتی تخمین زده است حدود ۲/۱ از بچه ها در خانه سیگاری های ناخواسته اند. بنابراین سیگاری ها باید دود سیگار خود را از بقیه مردم دور نگهدارند چرا که در سلامتی دیگران تأثیر می گذارند.

الکل


۳% تمام سرطان مربوط به مصرف بیش از اندازه الکل است.
سالانه حدود ۴۳۰۰ مرگ ناشی از سرطان وابسته به الکل است.

واقعیت ها

* حوادث نشان می دهد که علت سرطان های دهان و مری مصرف الکل بیش از میزان تعیین شده روزانه می باشد. (جدول صفحه مقابل را ببینید. )

* افرادی که مشروبات الکلی زیادی می نوشند و به طور مرتب سیگار می کشند بیش از افرادی که مشروبات الکلی را خیلی کم مصرف می کنند و سیگار نمی کشند در معرض سرطان های حلق هستند.
* مردمی که روزانه مشروبات الکلی زیادی مصرف می کنند در خطر ابتلا به سیروز کبدی هستند. سیروز کبدی هم در نهایت به سرطان کبد منجر می شود.
* بعضی مطالعات احتمال ارتباطی بین مصرف الکل و سرطان پستان را نشان می دهند. زنان نباید بیش از میزان مصرف روزانه تعیین شده بنوشند.


چگونه از خطر خود بکاهیم؟
  یک راه ساده برای اندازه گیری مصرف الکل شما وجود دارد. همه نوشیدنی ها حجمی معادل الکل را پر می کنند هر کدام را می توانید یک واحد در نظر بگیرید.

* ۲/۱ پیمانه از آب جو معمولی یا شراب یا ۴/۱ پیمانه از آب جو قوی.
* یک لیوان کوچک شراب.
*  cc۲۵ الکل.
* ۲/۱ یک لیوان کوچک شراب سفید.


مهم این است که مصرف الکل خود را با میزان پیشنهادی روزانه برای زنان و مردان مقایسه کنید. اگر شما یک مرد هستید و بیش از ۴ واحد الکل در روز می نوشید سلامتی خود را در معرض خطر قرار می دهید و اگر شما زن هستید مصرف بیش از ۳ واحد الکل در روز سلامتی شما را تهدید می کند. هر چه بیشتر بنوشید سلامتی شما بیشتر تهدید می شود. میزان پیشنهادی روزانه برای مردان حداکثر بین ۳ تا ۴ واحد در روز و برای زنان حداکثر حدود ۲ تا ۳ واحد در روز می باشد.


مردان در مقایسه با زنان تحمل بیشتری نسبت به الکل دارند چون جثه خانم ها معمولاً کوچک تر است و آب کمتری دارند. بنابراین الکل در بدن زن ها غلظت بیشتری پیدا می کند و دیرتر از بدن دفع می شود. اگر شما کمتر از میزان پیشنهادی روزانه مصرف کنید خطر ابتلا به سرطان برای شما به علت نوشیدن الکل کمتر می شود. اگر هم بیش از مقدار پیشنهادی مصرف کنید قطعاً خطر سرطان افزایش می یابد. چنانچه شما سیگاری هم باشید امکان سرطان برای شما افزایش خواهد یافت. میزان مصرفی مشروبات الکلی روزانه خود را محاسبه و با جدول مقایسه کنید.
آنچه که باید در رژیم غذایی خود مصرف کنید.


* تخمین زده شده است که ۳۵% سرطان ها احتمالاً با رژیم غذایی در ارتباطند.
* سرطان هایی که وابسته به رژیم غذایی هستند عبارتند از: سرطان های سیستم گوارشی، پستان، پروستات.
* رژیم های سرشار از میوه جات و سبزیجات مختلف شما را در برابر سرطان ها محفوظ نگه می دارد.

واقعیت ها


* تخمین زده شده است که بیش از یک سوم سرطان ها با عادات غذایی ارتباط دارند. درحال حاضر خطرات و فواید یک رژیم خاص کمتر از عوامل دیگر ایجاد کننده سرطان مانند خطر سرطان ریه ناشی از سیگار یا خطر سرطان پوست ناشی از نور آفتاب می باشد. در واقع تحقیقات برای تعیین ارتباط بین سرطان و نوع رژیم غذایی ادامه دارد.

* به نظر می رسد رژیم غذایی محتوی مقدار زیاد سبزیجات و میوه جات ما را از سرطان معده، مری، روده بزرگ و ریه محافظت می نماید. این مسئله ممکن است به طور جزئی یا کلی به علت ویتامین های موجود در آنها باشد.


* در انگلستان و دیگر کشورهای غربی سرطان پستان و روده بسیار شایع تر از نقاط دیگر دنیا که ممکن است به علت رژیم غذایی غنی از چربی در این منطقه باشد.
* مدارکی وجود دارد که نشان می دهد خوردن غذاهای حاوی فیبر و نشاسته می تواند محافظ ما در برابر سرطان روده باشد.


* ارتباطی بین چاقی و سرطان پستان و رحم در زنان و پروستات در مردان وجود دارد. در مورد سرطان پستان این مسئله فقط در مورد زنان چاقی که به دوران یائسگی رسیده اند صدق می کند.

* مدرکی وجود ندارد که افزودنی های غذایی مثل نگهدارنده ها، چاشنی ها، رنگ ها، و دیگر مواد موجب سرطان در انسان شوند. بعضی از شیرین کننده های مصنوعی مرتبط با این مسئله هستند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که چه شیرین کننده ای موجب سرطان در انسان می شود. تحقیق درباره این افزودنی ها همچنان ادامه دارد.
* هیچ آزمایش تایید شده ای وجود ندارد که ویتامین ها یا املاح معدنی می توانند شما را در برابر سرطان حفظ کند.

چگونه احتمال خطر را کم کنیم؟


سه پیشنهاد اصلی وجود دارد:
۱.   میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.
۲.   غذاهای حاوی فیبر زیاد و نشاسته زیاد مصرف کنید.
۳.   از غذاهای چرب کمتر استفاده نمائید.

اگر چه هنوز مشخص نشده که رژیم غذایی چه اثری بر روی کاهش ابتلا به سرطان دارد اما نوع مواد غذایی جهت کاهش سرطان مهم است. این توصیه ها همچنین منجر به کاهش بروز بیماری های دیگر تهدید کننده حیات مانند بیماری قلبی، چاقی و یبوست می شود.
سعی کنید از انواع سبزیجات و میوه هایی با برگ های سبز تیره، سبزیجات نیم پخته، سالادها، سبزیجات کنسروی و منجمد شده و میوه های تازه کنسروی استفاده نمایید.
فیبر و نشاسته در تعداد زیادی از غذاها شامل نان، برنج، سیب زمینی، خمیر و غلات صبحانه ای وجود دارد.


از مواد غذایی سرشار از حبوبات مانند:


نان جو، برنج دودی، هر نوع غلات و خمیرهایی که فیبر بیشتری دارند. از میوه و سبزی، لوبیا پخته، عدس پخته و همه موادی که مقدار فیبر بالایی دارند مصرف کنید.
غذاهای نشاسته ای مانند نان، خمیر، برنج و سیب زمینی در عین حال که ارزانند غذاهای کاملی نیز به حساب می آیند خصوصاً اینکه چاق کننده هم نیستند مگر آنکه هنگام خوردن یا پختن به آنها روغن اضافه شود.

برای کم کردن چربی غذاهای خود زحمت زیادی ندارید چند روش ساده برای این امر وجود دارد به عنوان مثال:

*گوشت بدون چربی یا لخم بخرید یا چربی هایی که دیده می شود را دور بریزید.

* از شیری استفاده کنید که نیمی از سرشیر آن گرفته شده باشد.
* پوست مرغ و بوقلمون را در آورید.
* غذاهای کبابی را به جای غذاهای سرخ شده یا برشته مصرف کنید.
* سعی کنید از روغن یا کره کمتر استفاده کنید.
* کیک، بیسکویت، شکلات و تنقلات شور مزه کمتر بخورید.
*  سعی کنید با مصرف نکردن غذاهای چرب، شیرین و الکل در رژیم غذایی خود و با انجام فعالیت منظم ورزشی اضافه وزن پیدا نکنید. اگر شما نگران افزایش وزن هستید با پزشک خود مشورت کنید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات