برنزه کردن با دستگاه سولاریوم راه دیگری است که بعضی ها برای دور ماندن از تاثیر نامناسب اشعه خورشید انتخاب می کنند اما تحقیقات نشان داده این دستگاه ها هم می توانند بسیار مضر بوده و عوارض غیر قابل جبرانی داشته باشند.

به گزارش افکارنیوز ، ویتامین D یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن ماست که بخش عمده ای از آن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود؛ به همین دلیل توصیه می شود در تمام طول سال، روزانه ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید باشیم. اما در سال های اخیر با فرار رسیدن فصل تابستان، خیلی ها بی رحمانه خودشان را به دست اشعه آفتاب می سپارند و این کار را نه به خاطر سلامتی، که برای تغییر رنگ پوست و به اصطلاح برنزه کردن انجام می دهند؛ مدی که در چند سال اخیر بسیاری را درگیر کرده و البته از سوی دیگر، بیماری های پوستی زیادی را به همراه آورده است. در این بین، برنزه کردن با دستگاه سولاریوم راه دیگری است که بعضی ها برای دور ماندن از تاثیر نامناسب اشعه خورشید انتخاب می کنند اما تحقیقات نشان داده این دستگاه ها هم می توانند بسیار مضر بوده و عوارض غیر قابل جبرانی داشته باشند.

تاثیر اشعه های خورشید روی پوست


پوست بزرگترین اندام بدن و سد اصلی بین بدن و محیط بیرون است. پوست همچنین دارای سلول هایی است که به دستگاه ایمنی در مقابله با عفونت ها کمک می کند. اشعه های مختلف نور خورشید می تواند لایه های مختلف پوست را تحت تاثیر قرار داده و به آن آسیب برساند. نور خورشید حاوی دو نوع پرتو ماورابنفش است که به پوست برخورد می کند: اشعه ماوراءبنفش (AUVA) و اشعه ماوراءبنفش (BUVB) . پرتوهای UVB لایه بالایی پوست (اپیدرم) را می سوزانند و باعث آفتاب سوختگی می شوند، در حالی که پرتوهای UVA که به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کنند، باعث می شوند تا پوست حالت برنزه پیدا کند. هنگامی که پرتوهای ماوراءبنفش به پوست شما برخورد می کنند، سلول هایی به نام ملانوسیت را که مولد رنگدانه ای قهوه ای به نام ملانین هستند، تحریک می کنند. ملانوسیت ها با تولید هر چه بیشتر ملانین به این تحریک پاسخ می دهند تا از پوست شما محافظت بیشتری به عمل بیاید. ملانین مانند نوعی چتر برای سلول های پوست عمل می کنند و در عین حال رنگ قهوه ای مشخصه برنزه شدن را به وجود می آورند.

سرطان پوست


وقتی پوست در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می گیرد، آنزیم هایی برای ترمیم آسیب های وارده تولید می کند. با این وجود، همه آنزیم های تولید شده باعث ترمیم پوست نمی شود؛ در مقابل بعضی از این آنزیم ها باعث آسیب پوست و افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان پوست می شود. براساس مطالعات، تاثیر منفی اشعه خورشید روی افراد جوان، بیشتر است. در واقع برنزه کردن در سنین زیر ۳۵ سال، احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا ۷۵ درصد افزایش می دهد.

اثرات منفی سولاریوم


سولاریوم یک دستگاه برای برنزه کردن پوست است که شامل تختی است که در دیواره های لامپ های اشعه فرابنفش تعبیه شده است. در دستگاه های سولاریوم معمولاً از اشعه ماورابنفش نوع A استفاده می شود. گرچه به تازگی اشعه ماوراءبنفش نوع B نیز در این دستگاه ها به کار برده شده است. قرار گرفتن در این دستگاه اثراتی مانند قرار گرفتن در نور آفتاب دارد و با همین مکانیسم پوست را برنزه می کند؛ ولی به دلیل اثرات مضر آن، سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه ها را ممنوع اعلام کرده است. همچنین نتایج یک مطالعه نشان داده که استفاده از دستگاه سولاریوم می تواند موجب اعتیاد فرد شود زیرا با تابش اشعه ماوراءبنفش بر سطح پوست در فرآیند تولید ویتامین D، هورمون آندورفین نیز به میزان بیشتری تولید شده و فرد استفاده کننده دچار احساس سرخوشی می شود. براساس اینکه شما چند بار از این دستگاه استفاده کرده اید، شدت اشعه ماوراءبنفش دستگاه سولاریوم چقدر است و نوع اشعه آن چیست، تاثیرات متفاوتی روی بدن تان به جا خواهد گذاشت.

تاثیرات منفی برنزه کردن روی پوست


از کار افتادن دستگاه ایمنی: برنزه کردن همچنین می تواند دستگاه ایمنی بدن را دچار مشکل کند و به این ترتیب بدن فرد قابلیت دفاع در مقابل ویروس ها و عفونت ها را از دست می دهد. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر فردی، فارغ از نژاد و رنگ پوست، در معرض این خطر قرار دارد. البته افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و بدن شان در مقابل ویروس ها آسیب پذیرتر است، ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

مشکلات چشمی: تاثیر منفی اشعه ماوراءبنفش تنها روی پوست نیست؛ بلکه باعث آسیب رسیدن به چشم ها نیز می شود. سرطان چشم یکی از اثرات قرار گرفتن مقابل مقدار قابل توجهی از اشعه ماوراءبنفش است. بعضی از مشکلاتی که برای چشم در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش سولاریوم ها ایجاد می شود، قابل ترمیم است اما بعضی انواع دیگر ممکن است با گذشت زمان تشدید شود.

پیری زودرس: آفتاب گرفتن و برنزه کردن می تواند موجب پیری زودرس پوست شود؛ اتفاقی که حاصل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش است. بافت پوست در اثر برنزه کردن پرچین و چروک شده و شادابی اش را از دست می دهد و روی آن پر از خال و لکه می شود. اشعه های ماوراءبنفشی که لایه های عمیق تر پوست را تحت تاثیر قرار می دهند، مسئول این اثر منفی هستند.

تاثیرات منفی دیگر: معمولاً تخت های سولاریومی که به اندازه کافی تمیز نمی شوند، می توانند موجب ابتلا به بیماری عفونی و قارچی شوند. علاوه بر این، از آنجایی که در سولاریوم ها، برخلاف نور خورشید که شدت اشعه ها در طول سال تغییر می کند، شدت اشعه همیشه ثابت است، افرادی که از سولاریوم استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند، در واقع، براساس تحقیقات، میزان اشعه ماوراءبنفش در سولاریوم ها، سه برابر اشعه خورشید است.

محافظت از پوست


گاهی اوقات قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید غیرقابل اجتناب است؛ اما می توانید با رعایت نکات زیر، احتمال آسیب پوست تان را کاهش دهید:

در روزهای آفتابی، بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از خانه خارج نشوید. در این ساعات دو سوم اشعه ماوراءبنفش خورشید به زمین می رسد و احتمال آسیب رسیدن به پوست را افزایش می دهد.
از کلاه لبه دار استفاده کنید و لباس هایی بپوشید که بیشتر سطح پوست تان را بپوشاند.
عینک آفتابی را فراموش نکنید. عینک هایی استفاده کنید که از چشم هایتان در مقابل اشعه فرابنفش را به طور کامل محافظت می کند.
پیش از اینکه پوست تان قرمز شود، از معرض نور خورشید خارج شوید.
حتی در روزهای ابری نیز موارد احتیاطی را رعایت کنید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب

به طور روزمره، حتی در هوای ابری و هنگامی که زمان زیادی را در خارج از خانه سپری نمی کنید، از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب به طور روزمره به این خاطر است که متخصصان پوست معتقدند بیش از ۸۰ درصد قرارگیری ها در معرض نور خورشید به طور اتفاقی صورت می گیرد؛ مثلاً زمانی که برای پیاده روی به پارک می روید یا بیرون از خانه ناهار می خورید. اگر نمی خواهید از یک کرم ضد آفتاب خالص استفاده کنید، می توانید مرطب کننده هایی که مواد ضد آفتاب درون خود دارند را به کار ببرید. مطمئن شوید که کرم ضد آفتابی که به کار می برید، هر دو نوع اشعه UVA و UVB را مهار کند؛ علاوه بر این باید به اندازه کافی کرم روی پوست گذاشت تا موثر واقع شود. اغلب افراد به اندازه کافی از کرم استفاده نمی کنند و همین مسئله موجب می شود تا علیرغم استفاده از کرم های ضد آفتاب، دچار آفتاب سوختگی شوند. یک نکته مهم دیگر اینکه اگر زمان بیرون ماندن شما از منزل زیاد است، باید هر ۳۲ ساعت دوباره به پوست تان کرم بزنید.

زندگی ایرانی/ شماره ۴۷/ مرداد ماه ۹۲/ صفحه ۱۸
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات