«دانش نامه گسله های ایران» در ۶۰۰ صفحه به صورت مصور و همراه با جدول و نمودار به کوشش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور منتشر شده است.

به گزارش افکارنیوز ، این کتاب که در نوع خود بسیار بی نظیر برآورد می شود دربرگیرنده مجموعه کاملی از هزار و ۱۳۷ گسله های ایران است که داده های مربوط به آنها از منابع گوناگون و به کوشش محمدرضا شیخ الاسلامی، حمیدرضا جوادی، مریم اسدی سرشار، احمد آقاحسینی، میثم کوه پیما و بهارک وحدتی دانشمند گردآوری و ارائه شده است.

در پیش گفتار این کتاب می خوانیم: کشور ایران پهنه پویایی از دیدگاه جنبش های زمین شناختی است. در این میان گسله ها، نقش کاربردی در شکل گیری این ویژگی ایفا کرده اند. جایگاه بنیادی آنها در زمین شناسی و ریخت شناسی ایران زمین و بروز زمین لرزه های فراوان در ازای جنبش ها آنها، اهمیت پرداختن به این ساختارها را روشن می کند. بر این پایه و برای آشنایی با گسله های مهم و اصلی ایران، نوشتار پیش رو با نام دانشنامه گسله های ایران گردآوری و پردازش شده است. این نوشتار همراه با نقشه پیوست در نسخه های رقومی و چاپی ارائه شده تا شناخت کامل تری از گسله های ایران را برای خوانندگان فراهم کند.

در تهیه دانشنامه گسله های ایران از نقشه های زمین شناسی با مقیاس ۱۰۰ هزارم و ۲۵۰ هزارم تهیه شده توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و شرکت ملی نفت ایران، گزارش ها، پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری، کتاب های گوناگون در پیوند با زمین شناسی ایران، مقاله های فارسی و لاتین و سایر منابع چاپ استفاده شده است.

وجود چنین دانش نامه ای از گسله های ایران نقش انکارناپذیری در پیشرفت علمی، عمرانی و اقتصادی کشور خواهد داشت.

مطالعه دانشنامه گسله های ایران که به صورت مصور و همراه با جدول و نمودار است به تمام علاقه مندان و دانشجویان شاخه های مرتبط با موضوع زمین شناسی، زمین لرزه و مخاطرات طبیعی توصیه می شود.

این مجموعه را سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ۶۰۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۸ هزار تومان منتشر کرده است. علاقه مندان می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت کتاب با شماره های ۶۴۵۹۲۳۵۵ (فروشگاه نقشه و انتشارات سازمان) و یا ۶۶۰۷۰۵۵۵ (روابط عمومی) تماس بگیرند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات