گجت جدید دانشمندان دانشگاه کورنل به کاربران امکان بررسی آسان کلسترول خون را با استفاده از یک آی فون می دهد.

به گزارش افکارنیوز ، با وجود این که بسیاری از افراد، دغدغه نظارت بر سطوح کلسترولشان را دارند، بیشتر آنها تمایلی به استفاده از یک ابزار پیچیده و گران قیمت برای آزمایش این سطوح، در هر چند روز یکبار ندارد.

سامانه جدید به نام smartCARD (برنامه کلسترول گوشی هوشمند برای تشخیص سریع) به قسمت فوقانی یک دوربین تلفن همراه متصل می شود و می توان نوار آزمایش استاندارد را در درون شکاف آن قرار داد.

کاربران قطره ای از خون خود را بر روی نوار قرار می دهند و این امر موجب تغییر رنگ نوار در پاسخ به نشانگرهای زیستی موجود در نمونه خون می شود.

زمانی که نوار در درون ابزار جدید قرار می گیرد، یک فلش تعبیه شده آن را شفاف کرده و دوربین گوشی نیز تصویری از آن تهیه می کند.

سپس یک برنامه همراه، تحلیل رنگی از این تصویر تهیه می کند و بنابراین، قادر به ارائه خوانش دقیقی از کلسترول است. فرآیند کلی حدود یک دقیقه زمان می برد.

به گفته دیوید اریکسون، رهبر ارشد این مطالعه، گرچه محصول جدید در شکل کنونی آماده تجاری سازی است، تیم علمی خواهان توسعه بیشتر آن هستند. به طور مثال، هم اکنون این سامانه فقط کلسترول کلی را اندازه گیری می کند و مطالعات لازم برای قادرساختن آن به تشخیص بین کلسترول" خوب" و" بد" در حال انجام است.

جزئیات این سامانه در مجله Lab on a Chip منتشر شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات