شما می توانید با راه های ساده حال تان را در روزهای سرد و تاریک خوب کنید.

به گزارش افکارنیوز ، از کم شدن نور و تغییر هوا گرفته تا آلودگی و نوسانات اقتصادی و هزار و یک عامل دیگر، همه و همه می توانند به بهانه های بد حالی ما تبدیل شوند؛ مایی که این روزها کمتر می خندیم و هر جا گوش شنوا گیر بیاوریم، از دلتنگی ها و نگرانی هایمان حرف می زنیم. انگار داشتن حال خوب در میان این همه تهدید روانی کار هر کسی نیست. اما اگر واقعیت را بخواهید، باید بگوییم شما می توانید در میان همه این دلایل دل گرفتگی، حال خوب را تجربه کنید. اگر هنوز هم ادعای ما را باور نکرده اید، ادامه این مطلب را بخوانید. دکتر جمشید بیگدلی، روانشناس و مشاور شما را با ساده ترین راه هایی که می توانید لبخند را به خانه تان آورد آشنا می کند.

بازی را به خانه باز گردانید


سرعت زندگی امروز، خندیدن را از یادمان برده است. بسیاری از ما آنقدر درگیر مناسبات کاری و اجتماعی مان شده ایم که فرصت بازی و خندیدن را از خود گرفته ایم. برای بازگرداندن لبخند به زندگی تان، می توانید از بازی های گروهی شروع کنید. با خانواده و دوستان تان قرار بگذارید و مهمانی هایتان را تنها به چیدن سفره های رنگارنگ محدود نکنید. هر بار که دور هم جمع می شوید یک بازی را انتخاب کنید و سعی کنید همه افراد حاضر در جمع را به شرکت در آن راضی کنید. کمی اشتباه کردن، بردن و باختن در این بازی ها می تواند حال شما را زیرورو کند.

به همه فرصت ابراز وجود بدهید


برای داشتن یک خانه سبز باید به تک تک اعضای خانواده احساس ارزشمند بودن را منتقل کنید. هنگام گرفتن تصمیم های مهم و حتی اجرای برنامه های کوچک از بچه ها هم نظرخواهی کنید. به آنها توضیح دهید بعد از شنیدن همه نظرها، تلاش می کنید بهترین تصمیم را اجرا کنید یا ترکیبی از همه آنچه اعضای خانواده می خواهند را انجام دهید اما حس خوشایند شنیده شدن و این تصور که ایده هایشان شنیده می شود و با ارزش تلقی می شوند، می تواند آرامش خانه شما را بیشتر کند.

صفحه حوادث نخوانید


درست است که حال شما بر جملاتی که می گویید تاثیر می گذارد اما این ماجرا می تواند درست برعکس هم اتفاق بیفتد. جملات شما می توانند بر احوال تان تاثیر بگذارند و خلق تان را تحت تاثیر قرار دهند. اگر می خواهید از کسالت روزهای سخت زندگی فاصله بگیرید، کمتر از سختی ها حرف بزنید و بحث های شاد را در خانه به جریان بیندازید. صفحه حوادث روزنامه را رها کنید و کمی در مورد اتفاقات دلچسبی که در گوشه گوشه این جهان رخ می دهد حرف بزنید. نمی گوییم واقعیت را انکار کنید اما هنگام خوردن گوشت به جای شکوه از افزایش بهای آن می توانید از طعم دلچسبش لذت ببرید.

همدیگر را درک کنید


شاد شدن تنها با حرف اتفاق نمی افتد. احساس خوشایند اینکه کسی شما را درک کرده باشد، می تواند تا چند روز حال تان را خوب کند پس به افکار هم توجه داشته باشید و از اطرافیان تان همه بخواهید به احساسات و افکار شما توجه بیشتری نشان دهند. شاید باور نکنید اما اگر خوب به رفتار و حرف های هم دقت کنید، گاهی می توانید با حدس زدن نیازهای فرد مقابل تان و برآورده کردن شان چند پله از نردبان خوشبختی بالاتر بروید. قرار نیست نیازی که می خواهید برآورده اش کنید، خرید ویلا یا ماشین باشد. شاید همسرتان به فکر خرید یک لباس ساده یا رفتن به یک مکان دیدنی باشد و شما بدون آنکه خود را ورشکسته کنید، بتوانید او را غافلگیر و خوشحال کنید.

هیجان هایتان را انبار نکنید


اگر می خواهید حال تان خوب شود، هر چند روز یک بار برای تخلیه هیجان هایتان برنامه ای ترتیب دهید؛ از ورزش و مهمانی گرفته تا جمع شدن کنار آدم هایی که دوست شان دارید و برنامه ریزی برای سفرهای چند ساعته یا چند روزه همه می توانند در برنامه تخلیه انرژی شما قرار گیرند. نگران نباشید، اگر دل تان برای داد زدن هم تنگ شده باشد، شهرها هم آنقدر جای کشف نشده دارد که بتواند خواسته تان را برآورده کند.

شادی را درونی کنید


زندگی آدم های شاد پر از اتفاق های مثبت و هیجان انگیز نیست بلکه آنها شادی را در خود درونی کرده اند. منظورمان را متوجه نشده اید؟ می خواهیم بگوییم یک فرد شاد، حتماً هر روز به جشن و خوش گذرانی دعوت نمی شود و از آسمان برایش پول نمی رسد. او قدرت این را دارد که با وجود بی پولی و شکست، لبخند بزند و جنبه های مثبت زندگی را ببیند. چه بخواهید و چه نخواهید، زندگی پر از لحظه های تلخ است اما اگر شادی در شما درونی شده باشد، تلخی ها نمی توانند شما را در خود غرق کنند پس به جای کنترل بیرونی احساسات، کنترل درونی را جایگزین کنید و به جای اینکه منتظر اتفاقی برای شاد شدن باشید، شاید را در خود احساس کنید.

بر داشته هایتان تمرکز کنید

همه ما آرزوهای رنگارنگی داریم که به بسیاری شان نرسیده ایم حتی گاهی با وجود تمام تلاش تان ممکن است به چیزی که حق مسلم خود می دانید هم نرسید اما بدانید گرچه زندگی بدبیاری دارد و بدبیاری ها هم تمامی ندارند اما باید منتظر اتفاق های خوب باشید. حواس تان به تمام چیزهایی که به دست می آورید باشد و هیچ کدام شان را کوچک نشمارید. یادتان نرود هر کدام از آنها حتی اگر ساده به دست آمده باشند، می توانستند به یکی از آرزوهای دست نیافتنی شما تبدیل شوند پس به جای شکایت از ناکامی ها، برداشته هایتان تمرکز کنید و برای بیشتر کردن شان تلاش کنید. گذشته از این، به خاطر ترس از ناکامی، روی یک نقطه نایستید. حرکت کنید حتی اگر می دانید به سمت بهترین انتخاب نمی روید. فکر کردن در مورد بهترین راه عالی است اما باید مراقب باشید به بهانه ای برای سکون تبدیل نشود و از طولانی شدنش پرهیز کنید. احساس بدشانسی و تاثیر خرافه را از زندگی تان دور کرده و با تمام نیرو تلاش کنید و از حاصل تلاش هایتان لذت ببرید.

بگذارید شما را متهم کنند


خوشبخت بودن تنها از راه های خوشایند و با تفریح کردن ایجاد نمی شود. برای آنکه احساس خوشبختی کنید باید در کنار کسانی زندگی کنید که از بودن با شما احساس رضایت می کنند. اگر زود رنجی تان را کمتر کنید، می توانید خیلی زود این احساس را در اطرافیان تان تقویت کنید. به آنها اجازه دهید بدون ترس از قضاوت یا واکنش شما، احساس شان را بر زبان بیاورند و حتی به تصمیم ها یا رفتارهای شما اعتراض کنند. قرار نیست آدم ها همیشه صددرصد با شما موافق باشند پس بعد از شنیدن مخالف هایشان برای شیرین تر کردن این زندگی تلاش کنید.

نه بگویید و نه بشنوید


مدیریت درست روابط تان با دیگران می تواند شادی شما را چند برابر کند. حتماً تا امروز لحظات زیادی را به خاطر دلخوری از دیگران به تلخی گذرانده اید اما وقت آن رسیده که سهم این لحظه ها را در زندگی تان کمتر کنید. مهارت نه گفتن و نه شنیدن را در خود تقویت کنید. اگر به موقع و درست نه بگویید، مجبور نخواهید بود آنچه دوست ندارید را تحمل کنید و اگر از نه شنیدن نترسید، به خاطر مخالفت های ساده دیگران، خود را عذاب نخواهید داد. پس با تقویت این دو مهارت، آرامش را به روابط تان و البته به زندگی تان باز گردانید.

یک نکته: برای داشتن یک خانه سبز باید به تک تک اعضای خانواده احساس ارزشمند بودن را منتقل کنید.

سیب سبز/ شماره ۱۰۳/ نیمه دوم آذر ماه ۹۲/ صفحه ۱۲۸
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات