قبلاً گفته ام و باز هم می گویم که برنج های ایرانی از نظر سلامت، طعم و عطر کیفیت مطلوبی دارند و هیچ گونه آلودگی میکروبی، قارچی و صنعتی در آنها مشاهده نشده است.

به گزارش افکارنیوز ، مدتی است که حرف و حدیث در مورد سلامت برنج های موجود در بازار دوباره بالا گرفته و کشمکش میان سازمان استاندارد و وزارت بهداشت ایجاد شده. سازمان استاندارد می گوید برخی از برنج های موجود در بازار چه ایرانی و چه وارداتی آلودگی دارند و مصرف شان برای مردم خطرناک است، اما وزارت بهداشت زیر بار این موضوع نمی رود و همچنان اصرار دارد که برنج ها هیچ مشکلی ندارند. اما برای اینکه به سازمان استاندارد ثابت کند که برنج ها سالم هستند، ظاهراً در حال آزمایش آنهاست. در این مدت چندین بار با وزارت بهداشت تماس گرفتیم تا در این خصوص با آنها صحبت کنیم اما مسئولان خودشان را ایزوله کرده اند و به هیچ خبرنگاری پاسخگو نیستند و مدام امروز و فردا می کنند. از وزارت بهداشت که نتیجه نگرفتیم؛ رفتیم سراغ مسئولان و متخصصانی که می توانستند به همشهری تندرستی بگویند از میان برنج های موجود در بازار کدامیک سالم ترند؟ اما طرح این سوال بسیاری از آنها را وادار به عقب نشینی کرد و به دلایل مختلف از جمله اینکه ما عضو هیات علمی دانشگاه هستیم، این مسئله به سیاست مملکت مربوط می شود، دنبال دردسر نمی گردم و… از زیر بار مصاحبه شانه خالی کردند. در این بین اما چند نفر حرف شان را زدند و گفتند که به کدامیک از برنج ها می شود اعتماد کرد، به کدامیک نه و بعضی دیگر طوری جواب دادند که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

جمیل علیزاده شایق/ رئیس انجمن برنج ایران
برنج ایرانی از همه سالم تر است


قبلاً گفته ام و باز هم می گویم که برنج های ایرانی از نظر سلامت، طعم و عطر کیفیت مطلوبی دارند و هیچ گونه آلودگی میکروبی، قارچی و صنعتی در آنها مشاهده نشده است. برنج های ایرانی همه شان سالم هستند. ما برنج غیر سالم ایرانی نداریم. برای اینکه ثابت کنیم برنج های تولیدی ایران مشکلی از نظر کیفیت ندارند، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و همچنین انجمن برنج ایران دو گروه برای بررسی سلامت برنج های ایرانی به گیلان و مازندران اعزام شدند. در بررسی هایی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مازندران به عمل آوردند، مشخص شد عده انگشت شماری از افراد سوداگر و متقلب، برنج های هندی را در کیسه های ایرانی قرار داده و به نام برنج ایرانی فروخته بودند. همین مسئله باعث شده تا اسم برنج ایرانی به عنوان برنج آلوده بدنام شود.

به استناد همین تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که پنج قلم برنج ایرانی که سازمان استاندارد به عنوان برنج های آلوده اعلام کرده، برنج های هندی هستنتد که به اسم برنج ایرانی وارد بازار مصرف شده اند. من به مردم اطمینان خاطر می دهم که برنج تولید ایران هیچ مشکلی از نظر سلامت ندارد. اما سوالم از مسئولان این است که چطور در چنین موضوعی که مستقیماً به سلامت مردم مربوط می شود، سکوت اختیار می کنند؟ عجیب اینکه هیچ نهادی هم پیگیر این مسئله نیست که چرا برنج های آلوده هندی و پاکستانی باید وارد کشور شوند؟

دکتر آراسب دباغ مقدم/ متخصص صنایع علوم غذایی
هیچ کدام بهتر از دیگری نیست


هیچ برنجی در بازار از دیگری بدتر یا بهتر نیست. تولید کننده یا وارد کننده ۱۵ کیسه برنج مقابل شما گذاشته و بسته به اینکه چه استفاده ای می خواهید از آن بکنید، برنج می خرید. اگر می خواهید پلو درست کنید، باید از یک نوع خاص برنج و اگر غیر از این است، باید دنبال نوع دیگری از آن باشید. برنج ایرانی عطر و طعم خوبی دارد، اما به لحاظ کشیدگی قد مثل برنج هندی نیست. برعکس برنج هندی طعم و عطر برنج های ایرانی را ندارد. از نظر ارزش غذایی هم تفاوت محسوسی با هم ندارند. بحث تامین انرژی، ویتامین های گروه B و پروتئین مطرح است که با مصرف برنج تامین می شود؛ البته به شرط اینکه به صورت کته پخته شود. در مورد وجود ناخالصی و همچنین آلودگی احتمالی در برنج ها می توانم به برنج هندی اشاره کنم. من خودم مدتی در هند بودم و دیدم خاک مناطقی از هند که از آن برای کاشت برنج استفاده می شود، مرغوبیت لازم را ندارد و محصولی هم که برداشت می شود، مشکلاتی به همراه دارد. بحث صنعتی یا غیر صنعتی مطرح نیست و این خاک ذاتاً همین طور است. حتی سازمان غذا و داروی امریکا هم سلسله آزمایشاتی را روی خاک هایی که برنج در آن کشت می شد انجام داد. نتیجه این بود که برنج ها حاوی مقدار زیادی آرسنیک هستند. این آرسنیک جذب برنج شده و در زمان مصرف به بدن انسان ها منتقل می شود. جالب است بدانید که برنج هند، ۶۰ درصد بازار برنج ایران را قبضه کرده. خود هندی ها جمله معروفی دارند و می گویند: «تا قبل از اینکه ایران شروع به خریداری برنج از ما بکند، زمین هایی که زیر کشت برنج می رفتند، ۱۵ درصد بود. اما حالا این ۱۵ درصد تبدیل شده به ۶۰ درصد. هم اشتغال زایی شده و هم کارآفرینی» در مورد برنج ایرانی تا جایی که به یاد دارم، هیچ آزمایشی انجام نگرفته است. با این وجود چون برنج ایرانی نسبت به برنج های خارجی سالم تر است، همیشه برنج ایرانی مصرف می کنم.

محمد جواد سروش/ معاون کنترل و بازرسی سازمان حفظ نباتات وزارت کشاورزی
برنج ایرانی قابل مقایسه با خارجی نیست


بحث سلامت برنج داخلی به سازمان حفظ نباتات مربوط است و در حال حاضر ما از استان های مختلفی همچون خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، گلستان و در نهایت اردبیل برداشت برنج داریم. در استان های شمالی آفت کرم ساقه خوار برنج وجود دارد و به همین علت و با توجه به بحث مبارزه بیولوژیک با این آفت و اینکه استفاده از سموم در سطح وسیع تبعاتی از نظر سلامتی به دنبال دارد، از سموم جز در مرحله قبل از کاشت و ابتدای کاشت، در باقی زمان ها استفاده نمی کنیم. تحقیقاتی هم دانشگاه علوم پزشکی مازندران روی نمونه برنج های مزارع شمال انجام داده و نتیجه این بوده که در این برنج ها سمومی وجود ندارد. اما در مورد سایر آلاینده ها مثل وجود فلزات مختلف مثل آرسنیک، جیوه یا کادمیوم، کپک و قارچ ما دخالتی نداریم و اگر هم از منابع مختلفی مثل آب های رودخانه ای یا کارخانجات صنعتی وارد شالیزارهای برنج شود، تا به حال با مورد مشکوکی مواجه نشده ایم. در مورد سلامت برنج های خارجی تردید دارم. گاهی اوقات برای اینکه شرایط واردات برنج مهیا شود، چنین بحث هایی مطرح می شود تا مردم به سمت خرید برنج ایرانی روی بیاورند. از شما می خواهم به مردم بگویید که برنج های ایرانی از نظر سلامت، طعم و کیفیت، ارزش تغذیه ای و دارا بودن ویتامین ها، مینرال ها و… اصلاً قابل مقایسه با انواع خارجی آن در بازار نیستند.

دکتر محمدحسین عزیزی/ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
ایرانی ها هم ممکن است آلوده باشند


چون آزمایش دقیقی روی همه برنج هایی که در بازار مصرف به فروش می رسند انجام نشده، نمی توانیم بگوییم کدامیک از بقیه سالم تر است و کدامیک نیست. قبلاً تحقیقاتی در زمینه سلامت برنج ها انجام شده بود و آمدند و از میان تمام برنج ها، سه نمونه خارجی و دو نمونه ایرانی را انتخاب و آزمایش کردند. نتیجه این بود که در برنج های ایرانی که در جوار مناطق آلوده و صنعتی رشد کرده بودند، آلودگی با سرب، آرسنیک، جیوه و کادمیوم مشاهده شد. سوای آلودگی های صنعتی، نباید آلودگی های میکروبی و قارچی مثل آفلاتوکسین ها را هم فراموش کنیم. در حال حاضر قریب به ۱۰۰ نوع برنج ایرانی وجود دارد که در نقاط مختلف کشور همچون مازندران، اصفهان، استان های غربی مثل ایلام و برخی استان های جنوبی کشور کشت می شود و ممکن است برخی از آنها درگیر آلودگی میکروبی یا قارچی باشند. شهرهایی که مزارع شان در کنار کارخانجات صنعتی است یا در جوار آب های آلوده ای که آلودگی صنعتی در آنها جریان دارد یا مثل مزارع برنج شمال که بعضی از آنها در حاشیه جاده قرار دارند، در معرض آلودگی های مختلف هستند. نوع برنج فرقی نمی کند؛ می خواهد ایرانی باشد، آمریکایی، اروگوئه ای یا تایلندی. مصرف برنج های آلوده در دراز مدت باعث بروز سرطان در افراد مصرف کننده می شود. به همه کسانی که قوت غالب شان برنج است توصیه می کنیم برنج را حتی الامکان به صورت کته مصرف نکرده و آبکش کنند. چون آبکش کردن برنج باعث می شود میزان قابل توجهی از سموم موجود در آنها خارج شود.

مهندس امیر کیوان طیبی/ معاون توسعه بازار شرکت گلستان
برنج ایرانی مشکلی ندارد


از نظر ما برنجی سالم محسوب می شود که از سموم شیمیایی کمتری در عمل آوری آن استفاده شده باشد. از این سموم عمدتاً در مزارع برنجی مورد استفاده قرار می گیرد که زیر کشت دوم رفته باشند.

حالا اگر برنج در معرض سموم یا آلودگی صنعتی هم قرار بگیرد، هیچ اثر و نشانه ای از خودش به جا نمی گذارد و مردم با نگاه کردن به ظاهر برنج نمی توانند تشخیص دهند برنج آلودگی دارد یا نه.

البته آبی که برنج با آن آبیاری می شود نیز در انتقال آلودگی ها بی تاثیر نیست و اگر حاوی فلزات سنگین بوده و آلوده باشد، طبعاً این آلودگی به برنج هم منتقل می شود. اما در مورد برنج های ایرانی تا به حال هیچ نوع آلودگی ای به ما گزارش نشده است و تمام برنج های ایرانی سالم هستند و مشکلی ندارند.

از میان برنج های هندی، برنج سیلان نشاسته کمی دارد و خیلی هم خوش طعم نیست. سایر برنج های موجود در بازار اعم از اروگوئه ای، تایلندی، آمریکایی و… همه از نظر کیفی در یک سطح قرار دارند و ارزش تغذیه ای شان تقریباً مثل هم است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

به مردم توصیه می کنیم حتماً از برنج های بسته بندی شده که شناسنامه دار هستند استفاده کنند. حالا چرا مردم را ترغیب می کنیم تا از این نوع برنج ها خریداری کنند؟ چون اولاً اداره بهداشت روی آنها نظارت داشته و برنج های تولیدی پروانه بهداشت دارند و کنترل کیفی شده اند. ثانیاً بسته بندی خود عامل مهمی در حفظ کیفیت و سلامت برنج در مرحله توزیع تا مصرف است.

بهادر کاظمی/ معاون سازمان ملی استاندارد ایران
برنج های پاکستانی و هندی آلوده اند

در حوزه استاندارد نمی توانیم بگوییم کالایی صددرصد سالم است و مشکلی ندارد. ما هنوز هم ادعای برخی برنج های موجود در بازار را داریم. اگر برنج از مناطق کشت آلودده خریداری شود این برنج آلوده خواهد بود. در مورد برخی از برنج های داخلی ما مناطقی را داریم که خاکش مشکل دارد و به طور طبیعی اگر در آن منطقه برنج کشت شود، طبیعتاً محصولات تولیدی نیز مشکل دار خواهند بود. کادمیوم، سرب و آرسنیک برنج های آلوده بیشتر از حد مجاز است و وزارت بهداشت به صورت برندی نتایج مربوط به آزمون برنج ها را اعلام کرده. علاوه بر برنج های پاکستانی و هندی که آلودگی آنها برای ما محرز شده است، ۵ برند برنج ایرانی شامل صدری هاشمی آستانه اشرفیه، طارم محلی معطر، هاشمی دودی، ستایش و اویلا به ترتیب به دلیل آلودگی و بالا بودن میزان آفلاتوکسین، کادمیوم و آرسنیک موجود در این محصولات و همچنین دو نوع برنج با برندهای پاپانور هند و زیتون پاکستان غیر استاندارد اعلام و قرار بر این شده که از سطح بازار جمع آوری شوند.

برنج های وارداتی که از مرزهای رسمی وارد کشور می شوند، طبعاً از سوی سازمان استاندارد و همچنین وزارت بهداشت کنترل می شوند. پس از کنترل اگر مشخص شود مشکلی ندارند، در این صورت وارد بازار خواهند شد. اما در مواردی هم برنج از مبادی غیر رسمی وارد می شود. بررسی های ما در جنوب کشور نشان می دهد یکی از عمده ترین کالاهایی که از طریق ته لنجی ها وارد می شود برنج است. بنابراین نمی توان گفت هیچ مشکلی در بارهای وارداتی وجود ندارد. با این حال در حال رهگیری برنج های آلوده موجود در بازار هستیم تا ببینیم این برنج ها به طور رسمی وارد کشور شده اند یا غیر رسمی. اما به اعتقاد من بعید است که برنج های آلوده از مبادی رسمی وارد کشور شده باشند.

تندرستی/ شماره ۱۳۷/ آذر ماه ۹۲/ لیلا حسین زاده/ صفحه ۳۶
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات