با کمک راهنمای دکتر اوز، مطالب درستی که هر روز در اینترنت می خوانید را از شایعات تشخیص دهید.

به گزارش افکارنیوز ، حتماً خیلی از شما در طول روز با شایعات مختلفی درباره خوراکی ها روبرو می شوید؛ در این باکس ایمیل تان، در شبکه های اجتماعی، یا حتی از قول دوستان تان. از سم زدایی بدن بگیرید تا شایعاتی در مورد زمان خوردن میوه ها و توصیه هایی برای جلوگیری از خوراکی های سرطان زا و دستورهای عجیب کاهش وزن. این شایعات در واقع به خاطر توجه مردم به سلامت به وجود می آید اما خیلی از آنها می تواند خطر آفرین باشد. با این دستورالعمل کوچک دکتر اوز می توانید شایعه را از حقیقت تشخیص دهید و اطلاعات را با افسانه اشتباه نگیرید.

خوردن میوه با شکم خالی

شایعه: میوه ها حتماً باید با شکم خالی خورده شوند تا بدن بتواند آنها را جذب کند در غیر این صورت به دستگاه گوارش آسیب می رسانند.


این کاملاً یک شایعه است و مبنای علمی ندارد. میوه چه با غذا خورده شود و چه شکم خالی، خواص تغذیه ای آن تغییر نخواهد کرد. این ادعا که میوه باید حتماً با شکم خالی خورده شود وگرنه باعث تخمیر و فساد در دستگاه گوارش و آسیب رساندن به آن می شود را همه شنیده اید اما کاملاً غیر واقعی است. مواد غذایی به هیچ وجه در معده شما فاسد نخواهد شد. فساد و تخمیر هر دو نیاز به باکتری هایی دارد که به تجزیه مواد خوراکی کمک می کند و این باکتری ها به دلیل حضور اسید کلریدریک که در معده وجود دارد، در این محیط زنده نخواهد ماند. علاوه بر این معده شما خیلی به ندرت خالی می ماند. بیشتر مواد غذایی به بالغ بر ۱۰ ساعت زمان نیاز دارند تا به طور کامل هضم شوند. تمام این اطلاعات به این معنی است که شما می توانید هر زمانی که می خواهید با خیال راحت از خوردن میوه ها لذت ببرید.

ترشی های آماده و سالمونلا

شایعه: ترشی های آماده با باکتری سالمونلا آلوده شده آند


این شایعه تا حدی واقعیت دارد. سالمونلا یک باکتری سمی است که می تواند باعث اسهال، تب و دردهای شکمی شود. طبق آخرین گزارش های سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ترشی های آماده مخصوصاً آنهایی که وارداتی هستند، دو برابر مواد غذایی دیگر ممکن است به این باکتری آلوده باشند. سالمونلا ممکن است در طول برداشت، ذخیره سازی یا فرآیند تولید آلوده به این ترشی ها منتقل شده باشد. البته گزارشان نشان می دهد درصد بسیار کمی از مردم از طریق مصرف ترشی جات به این باکتری آلوده شده اند اما هنوز هم احتیاط عقلانی تر به نظر می رسد. بهتر این است که خودتان در خانه ترشی درست کرده یا از محصولات معتبر استفاده کنید. مطمئن باشید هر میکروبی که در مواد اولیه شما وجود داشته باشد با حرارتی که در فرآیند پخت به آن می دهید از بین می رود.

ماهی پرورشی یا ماهی آزاد؟

شایعه: ماهی های پرورشی بیشتر از ماهی های آزاد حاوی سم های مضر هستند


این گفته واقعیت دارد. تحقیقات نشان داده ماهی های قزل آلای پرورشی شامل مقدار قابل ملاحظه ای سم های مضر به نسبت ماهی های آزاد رودخانه ای هستند. مطالعه دیگری نشان داده قزل آلای پرورشی به نسبت ماهی رودخانه ای ۸ برابر بیشتر PCB دارد. PCB نوعی ماده شیمیایی ناسالم است. ماهی های قزل آلای پرورشی در استخرهای کوچکی نگهداری می شوند که صدها ماهی دیگر در آنها کاملاً نزدیک به هم نگهداری و تغذیه می شوند. همان طور که شاید دیده باشید این ماهی ها برای تحرک جای کافی ندارند به جای آن ماهی آزاد از ماهی های ریزی که در رودخانه یا دریا پیدا می کند، تغذیه می شود و می تواند آزادانه مقدار زیادی تحرک داشته باشد. این تحرک به آنها اجازه می دهد خواص تغذیه ای فراوانی داشته باشند. به جای خرید ماهی پرورشی زنده که به اعتقاد خیلی ها از نظر غذایی مفیدتر است، بهتر است ماهی آزاد یخ زده یا حتی کنسرو شده بخرید. دو بار در هفته مصرف ماهی می تواند روی سلامت شما تاثیر فوق العاده ای داشته باشد.

آتش کورتان می کند

شایعه: اگر وقتی لنز طبی به چشم دارید به آتش نزدیک شده و به آن نگاه کنید، لنز در چشم تان ذوب می شود و شما را کور می کند


این شایعه هیچ اساس علمی ندارد. اگر گرمای ناشی از آتش از فاصله ای که برای پوست قابل تحمل است بتواند لنز را آب کند، پس باید بتواند به وسایل پلاستیکی دیگر که در همان فاصله از آتش قرار دارند هم صدمه بزند در ضمن از آنجا که طبق آمار سازمان غذا و داروی ایالات متحده حدود ۱۲۵ میلیون نفر در دنیا از لنز استفاده می کنند، این گونه آسیب ها باید بسیار بیشتر شایع بود. البته باید هنگام استفاده از لنزهای طبی یا آرایشی نکاتی را رعایت کرد. تنها مشکلی که م یتواند با لنزهای طبی برای مصرف کنندگان پیش بیاید عفونت آنها توسط یک نوع انگل است. این انگل که در آب یا خاک آلوده پیدا می شود، می تواند با تماس دست وارد چشم شود بنابراین هنگام استفاده از لنز باید توصیه های بهداشتی رعایت شود.

آنتی بیوتیک و گوشت

شایعه: گوشت ها حاوی آنتی بیوتیک هایی هستند که به دام ها تزریق می شوند


مهم نیست گوشت ها مهر سلامت داشته باشند یا نه. تقریباً تمام گوشت هایی که در دسترس هستند مورد تایید بهداشت هستند اما لازم است بدانید دام های گاوداری ها همه در معرض بیماری هایی هستند که برای سرمایه آنها یک خطر جدی است بنابراین برای جلوگیری از بیماری های واگیردار خیلی از کشاورزان غذای دام ها را با آنتی بیوتیک غنی می کنند. این آنتی بیوتیک ها در بسیاری موارد به گوشت ها منتقل می شودو و طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده می تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد، سیستم ایمنی آنها را تضعیف و آنها را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم کند.

قانون ۵ ثانیه

شایعه: وقتی خوراکی روی زمین می افتد اگر در کمتر از ۵ ثانیه آن را بردارید، قابل خوردن است


این شایعه کاملاً بی اساس است. باکتری ها و ویروس ها از طریق تماس منتقل می شوند و این انتقال برای آنها نیاز به زمان خاصی ندارد بنابراین ربطی ندارد که شما چقدر سریع باشید. آلودگی ها از شما سریع تر هستند. علاوه بر این اگر فکر می کنید سطح زمین خانه شما به مراتب از خیابان تمیزتر است، سخت در اشتباهید. کافی است یک بار با کفش هایی که در خیابان پوشیده اید در خانه راه رفته باشید تا آلودگی ها، دوده و میکروب را همراه خود به خانه منتقل کرده باشید بنابراین برای جلوگیری از خطری که شما را تهدید می کند به خوشمزه بودن خوراکی ای که روی زمین افتاده است، فکر نکنید. مطمئن باشید ارزش خطر کردن ندارد.

آسپارتام مرگ آور است

شایعه: قندهای مصنوعی که برای تهیه نوشابه های رژیمی از آنها استفاده می شود سرطان زاست


این ادعا کاملاً درست است. از وقتی مردم شنیده اند شکر باعث چاقی می شود، به مصرف قندهای مصنوعی روی آورده اند. این قندها که در دهه ۸۰ به بازار معرفی شده اند در آدامس های بدون شکر و نوشابه های رژیمی وجود دارد. آسپارتام ماده ای شامل چند نوع اسید آمینه است.

این اسیدهای آمینه مستقیم به مغز وارد می شوند و باعث تغییر در عملکرد سیستم عصبی می شوند. مصرف این قندها ماده ای به نام فنیل آلانین را به مغز می رساند که احتمال غش را افزایش می دهد. این قندها علاوه بر این می توانند باعث تشنج، سردرد، میگرن، ضعف حافظه، اختلال تمرکز و تومورهای مغزی شوند. افزایش ضربان قلب، افسردگی، پرخاشگری و تهوع هم از عوارض مصرف این قندهاست.

سیب سبز/ شماره ۱۰۴/ نیمه اول دی ماه ۹۲/ صفحه ۵۸
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات