عکس>  رقابت- گروه ادب و هنر: رئیس سازمان سینمایی در مراسم گشایش سومین جشنواره عکس ملی ایران با موضوع «طبیعت زیبای ایران» خواستار نهادینه شدن موضوع حق مولف برای پایمال نشدن حق عکاسان شد.


سومین جشنواره عکس ملی ایران شامگاه شنبه با حضور حجت الله ایوبی و حبیب ایل بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در سالن ایران فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد. رئیس سازمان سینمایی سخنران اصلی مراسم افتتاحیه بود که گفت: با وجود شخصیت های بزرگی که در عکاسی داریم، می توانیم جهان ایرانی را که شامل افغانستان و تاجیکستان هم می شود، به دنیا معرفی کنیم. من با جهان ایرانی آشنا هستم و می دانم به شما نیازمند است. ما می خواهیم از ظرفیت بالای انجمن برای کشورهایی که دست نیاز به سوی ما دراز کرده اند، استفاده کنیم.

وی با بیان علاقه قلبی خود به هنرهای تجسمی ازجمله نقاشی، عکاسی و به ویژه گرافیک افزود: وقتی وارد سینما شدم، دلم گرفت که از علایقم دور افتادم ولی خوشحالم که همچنان در میان شما حضور دارم. جوانان هنرمند ما در رشته گرافیک و خصوصا عکس همراه با جهان پیشرفت می کنند و این مایه خوشحالی است. ایوبی در بخش دیگر سخنانش به مسئله کپی رایت و حق عکاسان اشاره و تأکید کرد: امیدوارم مسئله کپی رایت و حقوق عکاسان در کشور ترویج شود. من می دانم خیلی از کسانی که عکس ها را در جاهای مختلف چاپ می کنند، نمی دانند این عکس ها متعلق به چه کسانی است. نهادینه کردن این فرهنگ در ایران باید برای ما اهمیت داشته باشد.

در ادامه مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران آماری درباره سومین جشنواره ملی عکس ایران ارائه داد. به گفته وی، ۵هزار و ۸۰۰قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که در نهایت از این میان ۱۲۹عکس برای شرکت در جشنواره انتخاب شد.

ایل بیگی آموزش عکاسی را از وظایف تعریف شده در اساسنامه انجمن ذکر کرد و افزود: در دوره جدید مدیریت انجمن تلاش می کنیم با نظر متخصصان حوزه عکس سیاست های خودمان را منطبق با جریان عکاسی روز پیش ببریم. انجمن سینمای جوانان سعی دارد با مراکز معتبر عکاسی در دنیا ارتباط برقرار کند تا شاهد حضور عکاسان برتر دنیا در ایران باشیم و عکاسان ایرانی هم بتوانند آثار خود را در سایر کشورها به نمایش بگذارند.

در ادامه علی قلمسیاه، هنرمند پیشکسوت پس از قرائت بیانیه هیأت داوران خطاب به ایوبی گفت: هنوز فشار و ترس برای عکاسان ایرانی وجود دارد؛ ترسی که باعث می شود عکاسان از عکاسی خیابانی که در حال حاضر نقش مهمی در دنیا دارد دور شوند و به عکاسی پنهان رو بیاورند و این اصلا زیبا نیست.

در بخش دیگر مراسم بابک دربیکی پیام وزیر ارشاد را برای حاضران قرائت کرد. در ادامه برگزیده های جشنواره در بخش های مختلف مورد قدردانی قرار گرفتند. در بخش مردم و طبیعت متین نوری، اصغر بشارتی و رمضانعلی دمامی به ترتیب مقام های سوم، دوم و اول را به دست آوردند و در بخش طبیعت علی اکبری، عباس رستگار و حسین نیکزاد مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

نمایشگاه سومین جشنواره عکس ملی ایران با موضوع «طبیعت زیبای ایران» تا ۲۸دی ماه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا ادامه دارد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات