حضرت آیت الله آدینه وند از علمای برجسته استان لرستان که به سفارش مقام معظم رهبری کتاب "کلمة الله العلیا" را به چاپ رساند در سن ۸۵ سالگی در شهر قم دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله محمدرضا آدینه وند از علمای برجسته استان لرستان که به سفارش مقام معظم رهبری کتاب  "کلمة الله العلیا" را به چاپ رساند در سن 85 سالگی در شهر قم دار فانی را وداع گفت.

 

در روز دهم دی ماه  سال 1308در قصبه "گرخوشاب طرهان" از توابع شهرستان کوهدشت چشم به جهان گشود وی در خانواده ی علم و فضیلت و تقوا رشد و تربیت یافت .

 

آیت الله محمد رضا آدینه وند از همان اوان کودکی در تحصیل علم و دانش بسیار کوشا بود به طوری که با تلاش و تمرین بسیار با اتکای به ذوق هنری خویش و بهره گیری از سرمشق اساتید خط و خوشنویسی همچون مرحوم علی اصغر کاظمی به سرحد کسب مهارت خوشنویسی دست یافت.

 

 هوش و قریحه سرشار و قدرت قلم سحار ایشان سبب می شود که در  جوانی به شغل کتابت و دبیری در بخشداری وقت طرهان (کوهدشت )اشتغال و مبادرت ورزد.

 

در سال  1325  در پی ماموریتی اداری به شهرستان خرم آباد عزیمت می نماید که در جریان این سفر با تعدادی از طلاب دینی از حوزه علمیه قم از جمله حضرت آیت الله شیخ عباسعلی صادقی ، آیت الله شیخ مهدی قاضی آشنا می شود . این آشنایی وعلاقه وافر به تحصیل در علوم دینیه ایشان را از ادامه ماموریت باز داشته و منجر به ترک دیار و خانه و خانواده می شود و به همراه طلاب هم قطارش رهسپار شهر مقدس قم و وارد حوزه علمیه این شهر و به تحصیل مشغول شد.

 

دروس مقدمات تا سطح عالیه و اصول فقه را نزد اساتید آن زمان در حوزه علمیه قم تلمذ کرد و در کمترین زمان مورد توجه حضرت آیت الله بروجردی قرار می‌گیرد و از سوی ایشان  با بالاترین حقوق و مواجب به سمت استادی حوزه علمیه نائل می شود و به تدریس صرف و نحو عربی می پردازد.تخصص و تسلط ایشان بر ادبیات عرب و علم نحو به حدی می رسد که در نظر اهل علم به نحوی مشهور می‌شود.

          139306310725405073680594

آیت الله آدینه وند بیش از 60سال در حوزه علمیه قم مشغول تدریس علوم دینی از جمله صرف و نحو (سیوطی)، تجزیه و ترکیب قرآن ، تفسیر قرآن ، منطق و فقه و اصول مشغول است و در طول عمر پر برکتش و تدریس در حوزه منوره قم دانشورانی به نام از محل درس وی به مقام شامخ علمی رسیده اند.

 

وی علاوه بر زهد و پارسایی  و کسب مقام علمی ومعنوی  در نهضت امام خمینی (ره)یار امام و از رهبری حضرت مقام معظم رهبری قاطعانه حمایت کرد.

 

مقام معظم رهبری از ایشان خواسته بودند که کتابی را تهیه کند در مورد قرآن که در حوزه علمیه اطلاعات بیشتری را به طلاب بدهد. از این رو، وی کتاب "کلمة الله العلیا" را همراه با تجزیه و ترکیب کلام الله مجید در 6 جلد به چاپ رساند.

 

از وی کتب و مقالاتی  به چاپ رسیده است از جمله به کتاب سیمای توحید  در فروع دین می توان اشاره کرد.

 

این روحانی و مفسر قرآن کریم در زمینه ساخت مسجد در کوهدشت تلاش های زیادی داشت که از جمله مساجدی که به همت وی ساخته شده می توان به مسجد جامع ومسجد حضرت صاحب الزمان  کوهدشت، 2 مسجد در روستاهای آدینه وند، روستای کوشکی و 4 مسجد در روستای پشت تنگ و مساجدی در منطقه رومشگان وسوری وامرایی اشاره کرد.

 

بسیاری از رجال سیاسی و متصدیان  پست های مهم اجرایی و قضایی و نیز ائمه جمعه کشور مانند آیت الله مومن، آیت الله محمدی گلپایگانی، آیت الله محسن قرائتی، آیت الله ری شهری، آیت الله مقتدایی، آیت الله بوشهری و دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان از کلاس درس این استاد استفاده برده و شاگردی کرده اند.

 

 کنگره ادیب اعظم به منظور پاسداشت استاد آدینه‌وند در اردیبهشت سال 1392 با حضور آیت الله حسینی بوشهری رئیس حوزه های علمیه کشور در شهرستان کوهدشت برگزار شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات