فارس گزارش می‎دهد

امروز جمعی از کارگران در آستانه بازنشستگی کارخانه سامان کاشی بروجرد مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش لرستان خبر، کارخانه سامان کاشی بروجرد به دلیل انباشت مشکلاتی نظیر رکود ساخت و ساز، نبود سرمایه در گردش و مشکلاتی از این قبیل در سال‎های اخیر با فراز و نشیب‎های زیادی روبرو بود.

در دو سال اخیر چندین بار کارگران سامان کاشی بروجرد با تجمع مقابل فرمانداری بروجرد نسبت به شرایط کاری خود اعتراض داشته و نارضایتی‎شان را از نپرداختن حقوق معوقه چندین ماهه، عدم واریز سهم بیمه و 4 درصد مشاغل سخت و زیان‎آور اعلام کردند.

در این مدت در محافل خبری رسمی و غیر رسمی در مورد بحران ایجاد شده در این برند کاشی حرف‎ها زده شد و از عوامل متعددی به عنوان دلایل بروز مشکل در این واحد صنعتی یاد شد، حتی گاه از عدم مدیریت صحیح مدیریت کارخانه به عنوان چالش اصلی یاد شد.

امروز نیز برای چندمین بار گروهی از کارگران سامان کاشی بروجرد که در انتظار پرداخت معوقات بیمه‎ای، حقوق و سهم 4 درصد مشاغل سخت و زیان‎آور از سوی کارفرما به سر می‎برند، با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان خواستار تحقق مطالبات خود و بازنشستگی شدند.

این کارگران که امسال و در مقطعی برای احقاق حقوق خود با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس را به دادخواهی طلبیده بودند، امروز با تجمع مقابل فرمانداری بروجرد خواستار رسیدگی به مطالبات به حق خود شدند.

با توجه به اینکه تاکنون اقدام در خور توجهی از سوی مدیریت کارخانه به منظور عمل به تعهدات و استیفای کامل حقوق و مطالبات به حق کارگران رخ نداده است، به نظر می‎رسد، مسئولان ارشد شهرستانی و استانی باید مدیریت کارخانه را نسبت به عمل به تعهدات وی در کوتاه‎ترین زمان ممکن ملزم کنند.

از سویی با توجه به اینکه کارگران معترض معتقدند که وعده‎های مسئولان برای حل مشکلات آنها آنگونه که باید محقق نشده است، زمان آن فرا رسیده است که مسئولان امر با تلاش جدی و بدون اغماض در جهت رفع مشکلات کارگران این کارخانه، حمایت خود از قشر کارگر را عمل به خوبی عینیت بخشند.

با همه این تفاسیر مسئولان استانی و شهرستانی باید با بهره‎گیری از همه ظرفیت‎هایی که در اختیار دارند، در کنار حل مشکلات کارگران کارخانه سامان کاشی، نسبت به حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان بروجرد و جلوگیری از بروز بحران، تعطیلی و تجمعات کارگری این واحدها جلوگیری کنند.

به عبارت کلی‎تر صنعت بروجرد که در سال‎های اخیر با لالایی نبود سرمایه درگردش، کاهش فروش، عدم رقابت‎پذیری در بازارهای هدف، فرسودگی ماشین‎آلات، کاهش حداکثری میزان تولید، تعطیلی و ... رفته رفته به خواب رفته است، برای احیای مجدد نیازمند عزم جزم و همت والای مسئولان است.

*عدم پرداخت حق بیمه کارگران در یک سال اخیر

رئیس اداره تامین اجتماعی بروجرد در این باره گفت: قریب به یک سال است که حق بیمه 83 نفر از کارگران کارخانه نساجی که خواهان قطع همکاری و دریافت بیمه بیکاری هستند و 54 کارگر در آستانه بازنشستگی این کارخانه پرداخت نشده است.

قدرت‎اله سعادتی اظهار کرد: پیش از برقراری بیمه بیکاری برای 83 کارگر یاد شده و همچنین بازنشستگی 54 کارگر دیگر باید کارفرما در وهله اول نسبت به پرداخت بیمه این افراد در مدت تاخیر ایجاد شده اقدام کند.

وی عنوان کرد: از سویی کارفرما باید نسبت به پرداخت سهم 4 درصدی مشاغل سخت و زیان‎آور کارگرانی که از شرایط بازنشستگی برخوردارند، اقدام کند، تا این نیروها مشمول بازنشستگی شوند.

*تصمیمات سازمان تامین اجتماعی در خصوص کارگران سامان کاشی اجرایی می‎شود

رئیس اداره تامین اجتماعی بروجرد یادآور شد: در طول یک سال گذشته هیچ اقدامی از سوی مدیریت کارخانه سامان کاشی نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران و سهم 4 درصد مشاغل سخت و زیان‏آور کارگران در آستانه بازنشستگی صورت نگرفته است.

سعادتی با اشاره به همکاری گسترده تامین اجتماعی با صنایع و واحدهای تولیدی در بخش‎های مختلف افزود: از سویی صاحبان صنایع نباید این نکته مهم را از نظر دور دارند که همه اقدامات صورت گرفته در این سازمان به صورت هوشمند و سیستماتیک انجام می‎شود، به عبارت بهتر همواره این امکان وجود ندارد که در قالب توافق کاری با مدیر شهرستانی و یا استانی نسبت به پرداخت بدهی و معوقات کارگران آنها اقدام کرد.

وی تاکید کرد: با این تفاسیر هر گونه تصمیمی که از سوی سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت حق بیمه و سهم 4 درصد کارگران سامان کاشی بروجرد اتخاذ شود، در حوزه شهرستانی ملاک عمل قرار می‎گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی از محل وصول حق بیمه افراد تحت پوشش آن تامین می‎شود، این سازمان باید به نحوی منابع و مصارف خود را مدیریت کند که خللی در نحوه ارائه خدمات به جامعه آماری زیر مجموعه آن وارد نشود.

*برگزاری جلسه استانی برای حل مشکل کارگران سامان کاشی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد نیز در خصوص تجمع گروهی از کارگران کارخانه سامان کاشی مقابل فرمانداری این شهرستان گفت: با توجه به نارضایتی این افراد نسبت به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه آنها از سوی کارفرما، قرار است که تا پایان هفته جاری جلسه‎ای به منظور حل مشکلات آنها در مرکز استان برگزار شود.

کامران فرشید اظهار کرد: در این جلسه قرار است، با حضور مدیر کل تامین اجتماعی لرستان، مدیریت کارخانه سامان کاشی و مسئولان ارشد استانی در خصوص چگونگی پرداخت حق بیمه و سهم 4 درصد مشاغل سخت و زیان‎‏آور کارفرما با هدف بازنشسته شدن این کارگران تصمیم‎گیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در جلسه استانی روزهای اخیر تصمیماتی اتخاذ و اجرایی شود که با فراهم آوردن زمینه بازنشستگی این کارگران معترض مشکل آنها به خوبی حل و فصل شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تاکید کرد: امید است، در سایه تعامل و همکاری مطلوب و اثربخش سازمان تامین اجتماعی مشکلات این دسته از کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد خاتمه یابد.

فرشید ادامه داد: همچنین هیات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد امروز در وقت فوق‎العاده تشکیل جلسه داد و رای صادر شده از سوی این هیئت فردا در کمیته استانی بیمه بیکاری مطرح می شود و امید است، با موافقت سازمان تامین اجتماعی بیمه بیکاری برای 86 نفر از کارگران کارخانه سامان کاشی برقرار شود.

گفتنی است، شنیده می‎شود که یکی از مواردی که کارگران در تجمع امروز نسبت به آن معترض بودند، عدم پردا‎خت حقوق معوقه 20 ماهه از سوی کارفرما و مدیریت کارخانه بود، البته تاکنون اطلاعات دقیق و قابل استنادی در این باره به دست نیامده است.

 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات