روژه مجموعه ورزش خرم آباد،که جزو پروژه‌های ملی است ظرف امسال یا سال آینده آماده نخواهد شد. باید روند کار را عوض کنیم زیرا اجرای برخی از پروژه‌های تعریف شده در مجموعه ورزشی نه تنها هزینه سرسام‌آوری را می‌طلبد بلکه با وجود این همه تاخیر توجیه هم ندارد.

به گزارش لرستان خبر،  ،یکی از پروژه‌های ورزشی استان که با گذشت بیش از 9 سال از آغازعملیات اجرایی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، دهکده المپیک است که البته در حال حاضر به مجموعه ورزشی تغییر پیدا کرده است. کلنگ این پروژه با مساحت 252 هکتار سال 86 برزمین زده شد، اما سرنوشت این پروژه هم مانند طرح‌های عمرانی دیگر چون هتل صخره‌ای و کتابخانه مرکزی خرم‌آباد همچنان نامعلوم است. بنابر اعلام مسئولان وقت قرار بود دهکده المپیک سال 92 ‌آماده بهره‌برداری شود؛ وعده‌ای که نه تنها محقق نشد بلکه به نظر می‌رسد تا سال‌های آینده هم محقق نشود.عملیات اجرایی دهکده المپیک که در منطقه کمالوند جانمایی شده بود سه سال پیاپی یعنی 88، 89 و90 متوقف شد؛ این در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های ورزشی استان با وجود سرانه ورزشی پایین لرستان نسبت به میانگین کشوری وضعیت نامطلوبی به لحاظ پیشرفت فیزیکی دارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند تکمیل پروژه‌هایی که در دهکده المپیک تعریف شده است نه تنها می‌تواند نقش مهمی ‌در افزایش سرانه ورزشی داشته باشد بلکه به توسعه زیرساخت‌های ورزشی استان هم کمک شایان توجهی می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط مالی دولت نیاز است بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه ورود و مشارکت جدی داشته باشد‌، زیرا اگر وضع تخصیص اعتبار به همین منوال پیش برود شاید دهکده المپیک هم به آثار باستانی و تاریخی خرم‌آباد بپیوندد.

 

 

پیشرفت 10 درصدی پروژه

رئیس دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی این پروژه می‌گوید: پیشرفت کل طرح تنها 10 درصد است. دهکده المپیک شامل 26 پروژه است که برای برخی ازآنها هیچ کاری صورت نگرفته است و تنها درحد یک طرح باقی مانده‌اند. در حال حاضر تنها 3 پروژه در نظر گرفته شده برای این مجموعه ورزشی فعال است.

«سجاد فلاح نژاد» با بیان این مطلب که مجری پروژه استادیوم 15هزار نفری، اداره کل راه و شهرسازی استان است، ادامه می‌دهد: این پروژه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 70 درصدی برخوردار است و در صورت تامین اعتبار شاید سال 96 به بهره‌برداری برسد. تاکنون 20 میلیارد تومان برای ساخت این پروژه هزینه شده و امسال هم 11میلیارد تومان مصوب شده است.

فلاح نژاد در خصوص پروژه سالن دوومیدانی بیان می‌کند: این پروژه که مجری آن شرکت توسعه‌، تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی کشور است تا کنون پیشرفت 75 درصدی داشته است. برای ساخت این سالن حدود 10 میلیارد تومان هزینه شده است و اعتبار مصوب سال جاری هم 5 میلیارد تومان است و ممکن است تا سال آینده تکمیل شود.

 

این مسئول درباره سالن ژیمناستیک دهکده المپیک اظهار می‌کند: این پروژه که مجری آن اداره راه و شهرسازی است از پیشرفت 25 درصدی برخوردار است و به گفته مجری آن با 15 تا 16میلیارد تومان تکمیل می‌شود اما اعتبار مصوب شده 1/5 میلیارد تومان است. به گفته رئیس دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان استان حدود 150 میلیارد تومان نیاز است تا دهکده یا مجموعه ورزشی تکمیل شود.

فلاح نژاد عمده‌ترین مشکل پیش روی ساخت این مجموعه ورزشی را اعتبار عنوان می‌کند و می‌افزاید: این پروژه که جزو پروژه‌های ملی است ظرف امسال یا سال آینده آماده نخواهد شد. باید روند کار را عوض کنیم زیرا اجرای برخی از پروژه‌های تعریف شده در مجموعه ورزشی نه تنها هزینه سرسام‌آوری را می‌طلبد بلکه با وجود این همه تاخیر توجیه هم ندارد. در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی را انجام داده‌ایم که براساس آن طرح جدیدی ارائه دهیم. درواقع طرح کلی و ابتدایی نیازمند اصلاح است. در حال حاضر نمی‌توانیم پروژه‌های درحال ساخت را تخریب کنیم اما پروژه‌هایی که هنوز آغاز نشده‌اند را می‌توان تغییر داد.

وی بحث آب‌رسانی به مجموعه را یکی دیگر از معضلات دهکده المپیک عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به این که 3 پروژه در حال ساخت پیشرفت مناسبی دارند نیازمند آب‌رسانی هستیم اما واقعیت این است که پولی وجود ندارد که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان در خصوص تامین اعتبارمورد نیاز می‌گوید: نامه‌نگاری‌هایی با وزارتخانه داشته‌ایم اما نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم زیرا به نظر می‌رسد دولت هم در تخصیص بودجه اولویت‌بندی دارد، بنابراین نمی‌شود خیلی انتظار تخصیص اعتبار داشت. به نظر می‌رسد تنها راهی که می‌توان این مجموعه ورزشی را به سرانجام رساند ورود بخش خصوصی است. سال جاری بخش خصوصی از پروژه بازدید کرد اما تاکنون جوابی به ما نداده ‌است.

 

تاکنون صحبتی نشده است

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره و چگنی در مجلس شورای اسلا‌می معتقد است؛ اگر طرحی اجرا نشود بسیار بهتر از این است که آغاز شود اما به سرانجام نرسد زیرا در این صورت به عنوان مطالبه مردم مطرح است. اگر چه تاکنون مدیران ورزشی استان در این خصوص صحبتی نداشته یا اطلاعاتی به ما ارائه نکرده‌اند اما در محافل عمو‌می ‌از وضعیت نامطلوب روند اجرایی این طرح شنیده‌ایم. بر همین اساس اگر به ما اطلاعات لازم را بدهند بدون شک از توان خود برای تخصیص اعتبار استفاده خواهیم کرد زیرا معتقدیم پروژه‌های ورزشی از اهمیت خاصی برخوردارند.

«محمد بیرانوندی» ادامه می‌دهد: انجام چنین طرح‌های سنگینی نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌هاست و به تنهایی از دست کسی کاری ساخته نیست. متولیان ورزش استان در این خصوص مکاتباتی با نمایندگان داشته باشند شاید کاری بتوان انجام داد زیرا بلا‌تکلیفی طرح‌ها پیامد مثبتی ندارد.

    پروژه تا 20 سال آینده هم تکمیل نمی‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه در مورد تاخیر در اجرای پروژه باید مسئولان وقت پاسخ دهند، می‌گوید: قطعا تا 20 سال آینده هم 26 پروژه‌ تعریف شده در این مجموعه ورزشی تکمیل نخواهد شد. تنها می‌توان امیدوار بود که 3 پروژه در حال ساخت تا چند سال آینده آماده بهره‌برداری شود. پروژه‌ای که 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تخصیص سالانه  5 میلیارد تومان نمی‌تواند راهگشا‌ی آن باشد.

«علی‌یاورعزیزپور» ادامه می‌دهد: بنابر گفته مجری 2 پروژه استادیوم 15 هزار نفری و دوومیدانی سال 96 تکمیل و آماده افتتاح هستند، سالن ژیمناستیک هم بنابر وعده‌ای که داده‌اند سال 97 تکمیل می‌شود. بی‌شک تکمیل طرح‌های ورزشی نقش مهمی ‌در افزایش سرانه ورزشی استان دارد بنابراین نیاز است نمایندگان و بخش خصوصی در‌ راستای تکمیل این پروژه‌ها ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

منبع: برنا

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات