معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان:

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در سال جاری 78 روز آلوده را با میزان غلظت 2.5 میکرون بیش از حد مجاز را در استان داشتیم که از این تعداد 56 روز آن بر اثر وقوع پدیده ریزگردها اعلام شده است.

به گزارش لرستان خبر، از سال 74 تا به حال 29 دی ماه با عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است در این راستا شعار امسال نیز با عنوان " با هم به سوی هوای پاک" نامگذاری شد.

 

وی یکی از برنامه هایی اجرایی در روز هوای پاک در لرستان را "سه شنبه بدون دوچرخه "   عنوان کرد و گفت: در برخی از شهرستان های استان این طرح اجرا شد و برخی خودروهای شخصی خود را کنار گذاشتند و به صورت پیاده و یا با دوچرخه عبور و مرور کردند تا استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کنار گذاشتن استفاده از وسیله نقلیه در مسافت های کوتاه به نوعی فرهنگسازی شود.

 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه با اعلام اینکه هشت مرکز معاینه فنی استان به سیستم یکپارچه معاینه فنی کشور ملحق شدند افزود: با استفاده از این فناوری امکان صدور برگ معاینه فنی با خطا رصد می شود و به هیچ عنوان خودرویی که دچار عیب باشد برگه معاینه فنی دریافت نمی کند.

 

وی از برگزاری برنامه هایی در روز هوای پاک به منظور حساس سازی و هوشیار سازی در  سطح مدارس استان خبر داد و گفت: با همکاری آموزش و پرورش، کارشناسان محیط زیست برنامه هایی را در سطح مدارس ویژه دانش آموزان و معلمین در خصوص هشدارهایی در زمینه آلودگی هوا و چگونگی حفظ محیط زیست برگزار کردند.

 

برنا در ادامه با اشاره به اصل 50 از قانون اساسی گفت: بر اساس اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده  و یک مسئولیت اجتماعی است و همه ما در برابر این قانون موظف هستم.

 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه در رابطه با پایش صنایع آلاینده استان گفت: با بررسی های صورت گرفته چندین واحد تولید شن و ماسه به دلیل استاندارد نبودن با حکم قضایی تعطیل شدند که برخی از این واحدها با رفع ایرادات و استاندارسازی تجهیزات دوباره بازگشایی شدند.

 

وی افزود: واحدهای صنعتی پتروشمی خرم آباد، فولاد ازنا، کارخانه سیمان دورود، کارخانه اکسیر و برخی واحدهای دیگر  مجهز به پالایش آنلاین هستند.

 

این کارشناس محیط زیست از راه اندازی سامانه تجمیع دیتاهای ایستگاه آلودگی هوا خبر داد و گفت: این اقدام برای اولین بار در کشور است که در لرستان اجرا می شود و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در خصوص تعداد روزهای آلوده امسال نیز گفت: در سال جاری 78 روز آلوده را  با میزان غلظت 2.5 میکرون بیش از حد مجاز را در استان داشتیم که از این تعداد 56 روز آن بر اثر وقوع پدیده ریزگردها اعلام شده و مابقی به دلیل آلودگی هوای شهری گزارش شده است.

 

برنا کلید حل مشکل آلودگی هوا را همکاری بین بخشی دستگاه ها و مشارکت های مردمی دانست و افزود: حل مشکل آلودگی هوا با همکاری بین بخشی و فرابخشی 16 دستگاه اجرایی، حکومتی، فرهنگی و مشارکت های مردمی امکان پذیر است در غیر این صورت آلودگی هوا تا جایی پیش می رود که حتی گریبان گیر شهرهای  کوچک نیز می شود.

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات