مسکن و ساختمان را باید یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اقتصادی در هر جامعه دانست، چرا که علاوه برایجاد ارزش‌ افزوده‌ به صورت مستقیم، مشاغل مختلفی هم زیرمجموعه این حوزه فعالیت می‌کنند...

به گزارش لرستان خبر، مسکن و ساختمان را باید یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اقتصادی در هر جامعه دانست، چرا که علاوه برایجاد ارزش‌ افزوده‌ به صورت مستقیم، مشاغل مختلفی هم زیرمجموعه این حوزه فعالیت می‌کنند. به بیان دیگر رونق این حوزه فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی همچون سنگ، آهن، سیمان، لوازم الکتریکی، شیرآلات و ... را با رونق همراه می‌سازد. به هر حال از چند سال گذشته تغییر و تحولات زیادی در حوزه مسکن اتفاق افتاده و پس از سال 92 تاکنون شاهد رکود بسیار شدیدی در آن هستیم. این رکود که علت اصلی آن را باید توقف در ساخت‌وساز دانست شرایط را برای ادامه فعالیت حوزه‌های مختلف تولیدی و صنفی بسیار دشوار کرده و بر اساس آمار و اطلاعات اکنون شاهد از دست رفتن فرصت‌های شغلی مختلف مرتبط با حوزه مسکن هستیم. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در نیمه فعال و یا غیرفعال بودن صنایع مرتبط با حوزه مسکن دید.
 در حوزه اصناف نیز دقیقا با چنین وضعیتی مواجه هستیم به بیان دیگر بسیاری از صاحبان اصناف حتی در پرداخت هزینه‌های جاری مثل اجاره فروشگاه خود نیز عاجز هستند. به هر حال اصناف مرتبط با مسکن برای به دست آوردن مشتری حتی اقدام به ارائه تخفیف‌ها و کم کردن سود قانونی خود می‌کنند، اما رکود بر بازار همچنان پابرجاست. حال باید دید برنامه اصلی مسئولان برای کاهش مشکلات اصناف و واحدهای مرتبط با حوزه مسکن چیست.
به نظر می‌رسد بهترین راهکار ایجاد تحرک در بازار است، حتی بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان بر این عقیده‌اند تحرک در بازار مسکن باعث تحرک و جنب‌وجوش کلی در اقتصاد کشور می‌شود.
 
برخی واحدهای صنفی چاره‌ای جز تعطیلی ندارند
 در همین زمینه یکی از فروشندگان لوازم الکتریکی بیان می‌کند: به دلیل رکود حاکم بر بازار شاهد کاهش قابل‌توجه فروش هستیم. نسبت به سال‌های گذشته میزان فروش اغلب واحدهای صنفی مرتبط با حوزه مسکن به شدت کاهش یافته و دلیل اصلی آن هم کاهش قابل‌توجه ساخت‌وسازها در کل کشور است.  «میلاد حسینی» ادامه می‌دهد: شرایط به گونه‌ای است که به دلیل نبود بازار بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی اقدام به تعطیلی واحد خود کرده‌اند چرا که چاره‌ای جز این ندارند.
این فروشنده با اشاره به لزوم ایجاد تحرک در بازار از سوی دولت، می‌گوید: مسئولان ارشد دولتی باید اقدامات مناسب برای خروج بخش مسکن از رکود را در دستور کار خود قرار دهند. باید طرح‌های تشویقی ساخت‌وساز و تسهیلات ارزان‌قیمت از سوی دولت به متقاضیان پرداخت شود تا به مرور زمان شاهد ایجاد رونق در بازار باشیم.

کاهش 15 درصدی فروش مصالح ساختمانی
همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی اظهار می‌کند: با وجود اینکه همه‌ساله در زمستان یک روال عادی کاهش فروش در بازار رخ می‌دهد اما این رکود حاکم بر بازار طی چند سال اخیر ربطی به آغاز فصل سرما ندارد. رکود کنونی شرایط بسیار دشواری را برای فعالان اقتصادی و بازاریان مهیا کرده و با وجود قول‌های متعدد مسئولان مشکلات همچنان پابرجا هستند.
«محمدابراهیم فراشی» عنوان می‌کند: دلیل اصلی کاهش فروش در بازار را باید رکود در حوزه ساخت‌وساز دانست، چرا که حیات بسیاری از زیر‌بخش‌های اقتصادی کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مسکن بستگی دارد.
فراشی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در بازار بیان می‌کند: باوجود اینکه در شرایط رکود قرار داریم امسال 3 مرتبه شاهد افزایش قیمت سیمان بودیم، به بیان دیگر قیمت‌ها در این عرصه 1500 تومان افزایش یافته‌اند. با اینکه در پروژه‌های در دست احداث، مصالح ساختمانی به صورت مستقیم از کارخانه‌ها تهیه می‌شوند گرانی سیمان فرصت برای حداقل فروش را هم از مصالح‌فروشان گرفته و بسیاری از آن‌ها اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.وی از کاهش 15 درصدی فروش نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: در شهرستان خرم‌آباد حدود 100 مصالح‌فروش دارای مجوز وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در شرایط کنونی برای تأمین هزینه‌های اولیه‌شان با مشکل روبرو هستند. انتظار داریم برای حفظ و تثبیت موقعیت‌های اندک شغلی کنونی مسئولان پای ‌کار آمده و به وعده‌هایشان عمل کنند. دولت باید تسهیلات با سودهای بسیار کم را برای حوزه ساخت‌وساز در نظر بگیرد تا مردم بتوانند اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کنند، چرا که اکنون میزان نقدینگی در بازار بسیار اندک است.
وی تاکید می‌کند: باید چاره‌ای اساسی برای حل‌وفصل مشکلات کنونی بازار و اصناف اندیشیده شود تا بتوان افراد را به ساخت‌وساز ترغیب کرد.
 
نبود بازار فروش لوازم بهداشتی خانگی
رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی خانگی خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه رکود کامل بر حوزه ساختمان حاکم شده و بازار فروش برای اصناف و بازاریان وجود ندارد، اظهار می‌کند: این شرایط به گونه‌ای است که فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمانی برای تأمین اجاره‌بهای فروشگاه خود با چالش اساسی مواجه هستند.«احمد واشانی» ادامه می‌دهد: اکنون حدود 450 واحد صنفی زیرمجموعه این اتحادیه هستند که بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند به همین دلیل در ماه‌های گذشته شاهد لغو تعداد زیادی از مجوزهای آن‌ها بودیم. با وجود نبود بازار و به رغم کمبود فرصت‌های شغلی، بسیاری از افراد جویای کار، به این حوزه ورود می‌کنند که این رشد قارچ‌گونه هیچ‌ سودی برای اقتصاد ندارد.
واشانی با تاکید بر اینکه مسئولان باید وارد عمل شده و اقدامی برای رونق بازار انجام دهند،‌ بیان می‌کند: بی‌شک تداوم یافتن این شرایط رکودی باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی زیادی در زیرمجموعه مسکن خواهد شد.
وی به لزوم ارائه مشوق‌های ساخت‌وساز اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت و با دوره بازگشت بالا به متقاضیان دریافت وام مسکن پرداخت کند. از سوی دیگر در شرایطی که بازار با رکود کامل مواجه است باید نهادهایی همچون شهرداری‌ها نیز در کنار مردم باشند نه اینکه اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را انجام دهند. باوجود رکود شدید حاکم بر بازار بازهم در روزهای گذشته شاهد افزایش 20 درصدی نرخ برخی محصولات بوده‌ایم که این موضوع باعث تشدید شرایط رکودی خواهد شد.رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی خانگی تاکید می‌کند: رونق در بازار ساخت‌وساز بسیاری از زیر بخش‌های اقتصادی را به تحرک واداشته و شرایط را برای بهبود وضعیت خرید و فروش محصولات مختلف در حوزه مسکن مهیا خواهد کرد.

    گذشت 3 سال از رکود بازار مسکن
یک کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه مسکن را باید یکی از گسترده‌ترین زیر‌بخش‌های اقتصاد و توسعه یک جامعه دانست، اظهار می‌کند: بخش مسکن زمینه را برای احداث بسیاری از واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف مهیا کرده است. بروز هر گونه مشکلی تنها باعث نوسان در بازار مسکن نمی‌شود و تأثیر آن را در زیر‌بخش‌های این حوزه نیز خواهیم دید.
«کرم خلیلی» می‌افزاید: حدود 3 سال از آغاز رکود شدید بر بازار مسکن و ساخت‌وساز می‌گذرد، اما هنوز برنامه‌ای عملیاتی برای خروج این بخش از رکود تدوین نشده است. بی‌گمان حیات بسیاری از فرصت‌های شغلی به مسکن وابسته بوده و شاهد از دست رفتن بسیاری از آن‌ها هستیم. باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاره‌ای اساسی برای این بخش اندیشیده شود.

 

انتهای پیام/

منبع: همشهری

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات