چند خبر

  • عناوین خبر ها
  • گمرک لرستان جز گمرک‌های تخصصی صادرکننده فرآورده‌های نفت و گاز قرار می‌گیرد
  • سند حوزه «آب» استان لرستان تهیه شود
  • ۱۲۰ میلیون مترمکعب از تخصیص آب لرستان استفاده‌ نشده است

 

مدیرکل گمرک استان لرستان:

گمرک لرستان جز گمرک‌های تخصصی صادرکننده فرآورده‌های نفت و گاز قرار می‌گیرد

به گزارش لرستان خبر، عبدالکریم بیاتی ظهر امروز در کارگروه صادرات غیرنفتی استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: در 10 ماه امسال 42 میلیون و 496 هزار و 738 دلار کالا از گمرک لرستان صادرشده است که ازنظر دلاری رشد 12 درصدی و ازنظر ریالی رشد 18 درصدی  داشته‌ایم.

وی افزود: کارگاه صادرات نفت و گاز را در استان ایجاد کرده و تا پایان هفته گمرک لرستان جز گمرک‌های تخصصی صادرکننده فرآورده‌های نفت و گاز  قرار می‌گیرد و واحدهای استان از طریق گمرک لرستان می‌توانند صادرات را انجام دهند.

مدیرکل گمرک لرستان عنوان کرد: گمرک لرستان در جمع گمرک‌های تخصصی صادرکننده زعفران قرارگرفته و صادرات زعفران نیز از طریق گمرک لرستان امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: بیشترین اختلافی که گمرک لرستان با سازمان صنعت، معدن و تجارت دارد در راستای صادرات پتروشیمی است که عمده آن از طریق بندرعباس صادر می‌شود و طی هشت‌ماهه امسال صادرات پتروشیمی92 میلیون دلار بوده است.

۲۴ سال فرسودگی حاصل تعطیلی تنها کارخانه چرم و پوست لرستان

به گزارش لرستان خبر، کارخانه چرم و پوست لرستان یکی از واحدهای تولیدی بسیار قدیمی این استان است که  در سال 1354 راه‌اندازی شده و اکنون حدود 42 سال است که از عمر آن می‌گذرد. مجموعه چرم و پوست لرستان دارای توجیه اقتصادی زیادی است زیرا زمانی به‌واسطه چرخیدن چرخ این مجموعه چرخ زندگی بسیاری از افراد لرستان می‌چرخید که طی سنوات گذشته به بخش خصوصی واگذار شد و توسط این بخش نیز هیچ‌گونه اقدامی جهت راه‌اندازی مجدد آن صورت نگرفت اکنون مجموعه چرم و پوست لرستان باگذشت این‌همه سال وجود خارجی ندارد و  می‌توان آن را از نو راه‌اندازی کرد.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان ظهر امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با اشاره به اینکه ابتدای احداث کارخانه پوست و چرم مرتبط با کشت و صنعت لرستان بوده است، اظهار داشت: ما اکنون در فعالیت‌های کشاورزی به زنجیره تأکیدداریم.

وی افزود: درکشت و صنعت  فعالیت‌های دامی صورت می‌گیرد و پوست آن به مجموعه پوست و چرم لرستان آمده و فعالیت‌ها و فراوری‌ها و دیگر مسائل  در آن به وجود می‌آید و درصورتی‌که در کنار این واحد نباشد ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.

کارخانه پوست و چرم لرستان ظرفیتی کم‌نظیر

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان بابیان اینکه کارخانه پوست و چرم لرستان یک ظرفیت کم‌نظیر است، عنوان کرد: مالکیت این مجموعه مشخص‌شده است و باید این ظرفیت در استان لرستان مانند دیگر ظرفیت‌ها به فعلیت برسد.

وی بیان کرد: در کارخانه پوست و چرم لرستان سرمایه عظیمی وجود دارد و محل طرح خود ظرفیت خوبی برای تضمین است که پیشنهاد می‌دهیم دبیرخانه برنامه‌ای را تدوین کند که طی آن بازدیدی به‌اتفاق مدیران استانی از وضعیت موجود صورت گیرد و بانک‌هایی که در این زمینه امکان پرداخت و فعالیت دارند طی چارچوب قانونی و در یک‌فاصله زمانی برنامه‌هایی را اتخاذ کنند.

زمینه اشتغال و اقتصاد کارخانه پوست و چرم لرستان

غضنفری بابیان اینکه کارخانه پوست و چرم لرستان به‌عنوان یک ظرفیت متعلق به مردم لرستان است، گفت: مردم لرستان انتظار دارند این کارخانه پویا شود زیرا ظرفیتی با پشتوانه دستگاه دولتی بوده است که می‌تواند با فعالیت در اشتغال و اقتصاد استان لرستان مؤثر باشد.

وی بابیان اینکه اصل موضوع بر حمایت از پویا شدن واحد چرم و پوست لرستان است، تصریح کرد: بر روی احیا ظرفیت کارخانه پوست و چرم لرستان تأکیدداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: در بحث گاز کارخانه چرم و پوست لرستان شرکت گاز استان به‌صورت تقسیطی اقدام کند.

وی بابیان اینکه در رابطه با بحث حریم کارخانه چرم و پوست لرستان رفع معارض شود، اظهار داشت: در رابطه با تأمین سرمایه در وضعیت فعلی دو یا سه بانک امکان پرداخت دارند و با ارائه طرح توجیهی منظم فرزاد سام نژاد بازدیدی با حضور بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی لرستان انجام شود و برای تأمین سرمایه موردنیاز به توافق برسند چراکه ارزش افزود صادرات یک جلد پوست قابل‌مقایسه با بشکه‌های نفت نیست.

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز در این جلسه گفت: طبق مصوبه استانداری لرستان در تاریخ 19 مردادماه 1373 کل انشعاب 750 کیلوواتی به‌جای بدهی‌های برق مصرفی کارخانه ابطال‌شده که در حال حاضر حدود پنج میلیون تومان از همان مبلغ مانده است.

وی تصریح کرد: اکنون  کارخانه پوست و چرم لرستان یک وات امتیاز برق نزد دولت ندارد و امتیازهای برق مربوط به خزانه‌های دولت است که تمام پول قبلاً به‌عنوان بدهی انشعاب ابطال‌شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان خاطرنشان کرد: اخیراً کارهای ساختمانی از قبیل خاک‌برداری و خاک‌ریزی در محوطه این کارخانه انجام‌شده  که منجر به صدور دو اخطاریه از جانب مسئولان حقوقی مبنی بر اینکه تا فاصله نیم متری شبکه‌های برق خاک‌ریزی کرده‌اند، شده است و هرلحظه امکان انواع حوادث وجود دارد.

وی اظهار داشت: شرکت توزیع برق لرستان می‌تواند حداکثر 1900 کیلووات انشعاب واگذار کند که در این راستا از 2 مگاوات به بالا دیگر در اختیار شرکت توزیع برق استان نیست و در اختیار شرکت برق منطقه‌ای باختر قرار دارد.

خودنیا افزود: فعلاً فرزاد سام نژاد  80 کیلووات برق تقاضا کرده است که این مقدار ازنظر ما هیچ مشکلی نداشته و هزینه زیادی نیز ندارد.

وی عنوان کرد: هیچ‌گونه انشعابی کارخانه پوست و چرم لرستان ندارد و درصورتی‌که بخواهند انشعاب جدید خریداری کنند هزینه آن با نرخ امروز حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان می‌شود.

فرزاد سام نژاد مدیرعامل شرکت پوست و چرم لرستان بابیان اینکه دستگاه‌های کارخانه پوست و چرم لرستان به دلیل بدهی بنیاد مستضعفان به بانک مصادره شده بودند، اظهار داشت: ما به‌گونه‌ای عمل کردیم که این مجموعه را به‌صورت نقدی از بنیاد مستضعفان خریداری کرده و یک مجموعه بدون بدهی از آن‌ها تحویل می‌گیریم و در قبال این موضوع تمامی ثمن معامله را به بنیاد به‌صورت نقدی پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما به تعهد خود در قبال بنیاد مستضعفان عمل کرده‌ایم، افزود: تمام ثمن معامله را به بنیاد پرداخت کرده‌ایم ولی متأسفانه بنیاد در قبال تعهدات خود عمل نکرد.

مدیرعامل شرکت پوست و چرم لرستان عنوان کرد: طی پنج سال گذشته ما علی‌رغم تمام تعهداتی که انجام داده‌ایم متأسفانه هیچ مالکیتی در رابطه با کارخانه پوست و چرم لرستان نداشته‌ایم زیرا این موضوع به هیچ ترتیبی نمی‌توانستیم پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: ظرفیت کارخانه پوست و چرم لرستان 8000 جلد چرم سبک بزی و گوسفندی است که ما در طرح توسعه چرم سنگین و صنایع مصنوعات مانند کیف و کفش را در توسعه دیده بودیم.

سام نژاد گفت: در سنوات گذشته در فاز 8000 جلد این کارخانه حدود 370 نفر اشتغال دیده‌شده بود و اکنون در فاز اجرایی با وضعیت موجود و نصف ظرفیت سالن اگر بخواهیم کارخانه را بازیابی کنیم می‌توانیم با 50 نفر اشتغال آن را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در کارخانه پوست و چرم لرستان تصریح کرد: درخواست ما حل شدن مشکلات زیرساختی این کارخانه است.

24 سال فرسودگی در کارخانه پوست و چرم لرستان

مدیرعامل شرکت پوست و چرم لرستان  با تأکید بر اینکه کارخانه پوست و چرم لرستان توسط بنیاد مستضعفان در سال 1380 منحل شده است، خاطرنشان کرد: این کارخانه اکنون کاملاً فرسوده و 24 سال به‌صورت متروکه است.

وی اظهار داشت: ما اکنون مالکیت کارخانه پوست و چرم را خریداری کرده‌ایم و قصد داریم مجموعه‌ای را که وجود خارجی ندارد دوباره در قالب همان مجموعه احیا کنیم.

سام نژاد افزود: ما در رابطه با کارخانه پوست و چرم لرستان 21 هکتار زمین در بهترین موقعیت جنب فرودگاه شهر خرم‌آباد داریم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از خواسته‌های ما بازگرداندن 2.5 مگاوات برق مجموعه پوست و چرم لرستان است، عنوان کرد: این مجموعه دارای دو حلقه چاه عمیق است که یک ظرفیت بسیار فوق‌العاده‌ای است و ارزش سرمایه‌گذاری و مشارکت دارد.

صنعت چرم یکی از پربازده‌ترین صنعت‌ها

مدیرعامل شرکت پوست و چرم لرستان بیان کرد: صنعت چرم یکی از پربازده‌ترین صنعتی است که در کشور وجود دارد زیرا ارزش صادراتی دارد و مواد اولیه آن محلی بوده و به واردات نیاز ندارد.

وی گفت: در این مجموعه زیرساخت‌ها وجود دارد ولی نیاز به بازسازی دارند  و همچنین متأسفانه تمامی تأسیسات کارخانه پوست و چرم لرستان به غارت رفته است.

سام نژاد با اشاره به اینکه کل وسعت کارخانه پوست و چرم لرستان 90 هکتار بوده است، تصریح کرد: اکنون از این میزان زمین سازمان اطلاعات 50 هکتار از آن را گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های ما از شرکت توزیع برق لرستان این است که تیر برق‌های 20 کیلوواتی را از زمین شرکت چرم و پوست لرستان جابجا کند زیرا مانعی برای اجرای طرح توسعه این کارخانه است.

مدیرعامل شرکت پوست و چرم لرستان اظهار داشت: امتیازی و تجهیزاتی را که شرکت توزیع برای 36 میلیون تومان بدهی از اموال کارخانه پوست و چرم لرستان برداشته است به سال 93 حدود 1 میلیارد و 300 میلیون تومان می‌شود.

وی افزود: بدهی بنیاد را با 20 سال تأخیر پرداخت می‌کنیم و خواهشمندیم امتیاز  2.5 مگاوات برق کارخانه پوست و چرم لرستان بازگردد.

 

استاندار لرستان:

سند حوزه «آب» استان لرستان تهیه شود

به گزارش لرستان خبر، هوشنگ بازوند عصر امروز در کارگروه آب کشاورزی استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد به لزوم تهیه سند حوزه آب در برنامه ششم توسعه تأکید کر

د و اظهار داشت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی حوزه آب باید سند بخش آب برای یک برنامه پنج‌ساله تهیه و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش مشخص شود.

وی افزود: با توجه به‌پیش بینی‌های انجام‌شده لازم است 10 تا 12 هزار میلیارد تومان در بخش آب استان لرستان سرمایه‌گذاری شود که تنها سد بختیاری نیازمند هفت هزار میلیارد تومان است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در استان لرستان در بخش آب، افراط‌ وتفریط بسیاری شده است، عنوان کرد: از اینکه ثروتی به نام «آب» در لرستان وجود شکی نیست اما باید در این سند مشخص شود که چگونه باید از این آب استفاده شود  پس باید برای برنامه عملیاتی در این زمینه تهیه شود.

وی بیان کرد: در بحث تهیه سند آب باید چند مورد از جمله میزان تخصیص آب استان مشخص شود و در صورت کم بودن تخصیص پیگیری لازم انجام شود از طرفی باید برنامه‌ریزی انجام تا مشخص شود در این برنامه پنج‌ساله به چه میزان اعتبار در بخش آب نیاز داریم.

 بازوند با تأکید بر اینکه در سند حوزه آب باید سهم منابع ازجمله اعتبارات دولتی، فاینانس مشارکت‌های مردمی مشخص شود، گفت: برخی از استان‌ها از منابع آب لرستان بهره‌مند می‌شوند اما تخصیص آب یا معاوضه آن مشخص نیست که باید در این سند مشخص شود، برای مثال آب سد کمال صالح استان مرکزی از منابع آب لرستان و آب استان قم از منابع آب الیگودرز تأمین می‌شود که باید در این سند مشخص شود این استانها در عوض چه کمکی می‌توانند به استان لرستان کنند.

وی به خروج منابع آب لرستان به سمت استان خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: در سند حوزه آب استان باید مشخص شود که استانی مانند خوزستان در عوض منابع آب استان لرستان چه چالش‌هایی می‌تواند از پیش روی این استان بردارد.

استاندار لرستان افزود: سیلاب سالانه 300 میلیارد تومان به استان لرستان خسارت وارد می‌کند و سالانه جان 10 نفر در این استان را می‌گیرد اما بهره‌ این منابع آب را استان دیگر می‌برد بنابراین باید برنامه‌ریزی شود در طول برنامه ششم میزان تلفات کاهش و میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شود.

وی عنوان کرد: ماحصل جمع‌بندی و برنامه دستگاه‌های حوزه آب استان در قالب یک سند به دولت ارائه می‌شود تا در شورای برنامه‌ریزی آن را به تصویب برسانیم از طرفی سند تهیه‌شده در اختیار نمایندگان استان قرار می‌گیرد تا در بودجه سالانه برای دریافت اعتبارات اقدام لازم را به عمل‌آورند.

بازوند بیان کرد: اکثر شهرهای استان لرستان عملاً از آب پایدار استفاده نمی‌کنند و آب چاه‌هایی که منابع آب این شهرها را تأمین می‌کند ممکن است تا چند سال آینده خشک و یا شور شود بنابراین در سند حوزه آب باید برنامه‌ریزی انجام شود که در طول برنامه ششم چند شهر می‌تواند از آب پایدار بهره ببرد.

وی گفت: بر اساس این برنامه باید برنامه‌ریزی انجام شود که در بخش کشاورزی نیز به چه میزان اراضی زراعی از آبیاری سنتی به مکانیزه تبدیل می‌شود.

استاندار لرستان اظهار داشت: بخش قابل‌توجهی از رومشکان در حوزه سد سیمره قرارگرفته است اما رومشکان از آب این سد بهره‌ای نبرده است درحالی‌که باید از آب این سد سهم داشته باشند که درمجموع باید گفت بهره‌مندی از آب سد سیمره نداریم و تنها ممکن است در منطقه درب گنبد مقداری از آب این سد استفاده کنند.

وی به آسیب دیواره رودخانه  کشکان در معمولان و پلدختر اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت این دیواره در صورت بروز سیلاب هرلحظه ممکن است خسارت بسیار سنگینی به این منطقه وارد شود.

به گزارش تسنیم، در این پایان این جلسه مقرر شد با مسئولیت اصلانی معاون عمران استاندار لرستان و همکاری دستگاه‌های حوزه آب سند بخش آب لرستان تا 25 اسفندماه و یا درنهایت تا 25 فروردین‌ماه 96 تهیه شود.

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان:

۱۲۰ میلیون مترمکعب از تخصیص آب لرستان استفاده‌ نشده است

به گزارش لرستان خبر، رضا میرزایی عصر امروز در کارگروه آب کشاورزی استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: بانک اطلاعاتی دقیقی از منابع و مصارف آب استان نداریم و همه آمارهای قبلی نیز همه با حدس و گمان و غیرواقعی است؛ ازآنجاکه مبنای  برنامه‌ریزی درست آمار دقیق است باید آماری صحیحی تهیه شود چراکه آمار غیرواقعی در برنامه انحراف به وجود می‌آورد.

وی بابیان اینکه برای مشخص کردن میزان منابع و مصارف آب استان لرستان باید یک سند در بخش آب شرب و یک سند در بخش کشاورزی تهیه شود، افزود: سند آب شرب جمعیت استان برای افق 1420 یا 1425 تدوین شود تا میزان جمعیت، آب موردنیاز و محل تأمین‌کننده منابع آب مشخص شود و در بخش کشاورزی نیز بر اساس اولویت‌های برنامه ششم توسعه، سندی تهیه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان عنوان کرد: در مجموع از رودخانه سیمره در حوزه دلفان، پلدختر و کوهدشت در مجموع 89 میلیون مترمکعب پروانه بهره‌برداری آب صادرشده است اما به این م

یزان بهره‌برداری انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: استان لرستان از  حق آبه سدهای کمال صالح و خط انتقال آب قمرور بهره‌ای نبرده است از طرفی باوجوداینکه دریاچه سد کلان همدان به وسعت 310 هکتار در استان لرستان است از آن بهره‌ای نبرده است و تنها مخزن آن در همدان ایجادشده است.

میرزایی گفت: برای 228 میلیون مترمکعب پروانه بهره‌برداری آب صادرشده است که تنها حدود 90 میلیون مترمکعب آب استفاده می‌شود که بیش از 120  میلیون مترمکعب تخصیص استفاده‌نشده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات