ویسیان از توابع شهرستان چگنی است و 14هزار نفر جمعیت دارد اما به واسطه نداشتن دادگستری مردم آن ناچارند برای پیگیری مسائل حقوقی و قضایی خود رهسپار «سراب دوره» مرکز شهرستان چگنی شوند؛ در حالی که این شهرستان از زیرساخت‌های اداری برخوردار است...

ویسیان از توابع شهرستان چگنی است و 14هزار نفر جمعیت دارد اما به واسطه نداشتن دادگستری مردم آن ناچارند برای پیگیری مسائل حقوقی و قضایی خود رهسپار «سراب دوره» مرکز شهرستان چگنی شوند؛ در حالی که این شهرستان از زیرساخت‌های اداری برخوردار است. بهره مندی از دادگستری برای طرح دعاوی مردم و پیگیری مسائل حقوقی از مطالبات ساکنان بخش ویسیان محسوب می‌شود ولی با وجود پیگیری‌های مسئولان شهرستان این امر تا کنون محقق نشده و مردم این منطقه همچنان چشم انتظار استقرار دادگستری در شهر ویسیان هستند.
از سوی دیگر مسئولان اظهار می‌کنند؛ شرایط استقرار دادگاه در شهر ویسیان فراهم و با اهدای یک زمین از سوی خیران مجوز استقرار دادگستری در بخش ویسیان دریافت شده است. به زودی پس از تعیین تکلیف چارت اداری مطالبه مردم ویسیان محقق می‌شود.

مشکل ایاب و ذهاب
یکی از شهروندان ویسیان با بیان اینکه استقرار دادگاه در این شهرستان از مطالبات مردم ویسیان است اظهار می‌کند: به دلیل نبود دادگستری در این بخش مردم باید برای حل مشکلات قضایی و حقوقی خود به دادگاه‌های سایر شهرها مراجعه کنند. مشکل ایاب و ذهاب از جمله مشکلاتی است که مردم در مراجعات خود به مراجع قضایی دیگر شهرها با آن مواجه هستند.
«اکبر بهرامی» می‌افزاید: وجود دادگستری از ملزومات یک منطقه است و استقرار آن در محل سکونت مردم می‌تواند موجب راحتی و آرامش ذهنی برای احقاق حقوق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم سازد.
 
سختی‌های پیگیری پرونده‌های قضایی
«میرزا امانی» یکی دیگر از ساکنان این شهرستان می‌گوید: مردم ویسیان از سال‌های بسیار دور از نبود دادگستری و دادسرا رنج برده و برای پیگیری مسائل قضایی و حقوقی به مرکز استان مراجعه کنند. در حال حاضر هم اگر کار قضایی داریم به شهر سراب دوره مرکز شهرستان چگنی مراجعه می‌کنیم. تکرار مراجعات و روند طولانی رسیدگی به پرونده‌های قضایی باعث صرف وقت و هزینه زیاد در رفت و آمد مردم به شهرستان‌های دیگر می‌شود به صورتی که گاهی اوقات به دلیل سختی‌های بسیار زیادی که مردم با آن مواجه می‌شوند از طرح شکایت خود صرف‌نظر می‌کنند.
 
اهدای زمین توسط خیرین
فرماندار چگنی نیز با بیان اینکه دادگاه نقش مهم و اساسی در حل مشکلات مختلف و تامین امنیت اجتماعی هر منطقه‌ای دارد، عنوان می‌کند: استقرار دادگستری در ویسیان مطالبه به حق مردم است و باید این مهم به سرانجام برسد زیرا خلا آن در این شهرستان حس می‌شود.
«قدرت‌الله ترابی‌نژاد» می‌افزاید: مردم بخش ویسیان برای رتق و فتق امورات قضایی خود باید به شهر‌های اطراف مسافرت کنند که با توجه به صرف هزینه و احتمال خطر تصادف استقرار دادگستری در بخش ضرورت دارد.
در این زمینه مکاتباتی از سوی بخشداری ویسیان با فرمانداری چگنی انجام شده و ما نیز به طور جدی به دنبال رفع موانع استقرار دادگستری در بخش ویسیان هستیم. با همکاری شهرداری و شورای شهر ویسیان قطعه زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع از سوی خیران در یکی از خیابان‌های اصلی شهر برای احداث ساختمان دادگاه در ویسیان اهدا شده است. امیدواریم هر چه سریع‌تر زمینه استقرار دادگستری در بخش تا قبل از احداث ساختمان آن فراهم شود.

تعیین تکلیف چارت اداری
ترابی‌نژاد با اشاره به اینکه مجوز استقرار دادگستری در بخش ویسیان دریافت شده است، می‌گوید: یکی از خواسته‌های اداره کل دادگستری استان تامین قطعه زمینی برای احداث ساختمان دادگستری بود که این امر محقق شده و برای استقرار دادگستری قبل از احداث ساختمان منتظر چارت اداری هستیم.
وی با اشاره به اینکه برای استقرار یک دادگستری باید چارت اداری آن مشخص شود، ادامه می‌دهد: اگر چارت سازمانی دادگستری بخش ویسیان مشخص شود مکانی اداری را برای استقرار دادگستری در مرکز بخش در نظر خواهیم گرفت تا قبل از احداث ساختمان، مساله نهایی شود. دادگستری استان وعده داده به محض تعیین تکلیف چارت اداری، دادگستری در بخش ویسیان مستقر شود. در حال حاضر ما به تعهدات خود در قبال تامین زمین عمل کرده و منتظر فراهم شدن زمینه برای عملی شدن این مطالبه دیرینه مردم ویسیان هستیم.

کمبود نیروی اداری
همچنین «جعفر بدری» رئیس کل دادگستری لرستان درباره تعداد دادگستری‌های موجود در استان می‌گوید: ۱۰ دادگستری در شهرستان‌ها، 7 دادگستری در بخش‌ها، ۱۲ شعبه تجدیدنظر و... فعالیت دارند. از هفت بخشی که دارای دادگستری هستند فقط در یک بخش ساختمان قضایی احداث نشده است و بقیه بخش‌های دارای دادگاه از ساختمان دادگستری تازه احداث شده بهره‌مند هستند. بدری ادامه می‌دهد: در لرستان دو بخش داریم که تقاضای تاسیس دادگستری را داشته‌اند که در‌صددیم با تامین کادر قضایی در آن بخش‌ها نیز دادگاه راه‌اندازی کنیم. ما در برنامه خود برای توسعه قضایی استان بنا داریم در کلیه مناطقی که دادگاه بخش فعالیت دارد ساختمان قضایی مناسب برای فعالیت آنها احداث کنیم. این مسئول بیان می‌کند: کار تاسیس و ایجاد دادگستری در دو بخش انجام گرفته است. به زودی در ززو ماهرو الیگودرز و ویسیان از توابع شهرستان چگنی دادگستری ایجاد خواهد شد و با تامین کادر قضایی، این دادگاه ها فعالیت خود را شروع خواهند کرد. البته برای جذب نیروی اداری مجوزها باید از طرف دولت صادر شود که امسال این مجوزها داده نشده است.
رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به فعالیت ۲۲۴ قاضی در استان می‌گوید: حدود 40 درصد کمبود نیروی اداری داریم و برای جذب نیروی اداری منتظر دریافت مجوزها از سوی دولت هستیم.

 

انتهای پیام/

منبع: همشهری

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات