مصوبه ای که بر روی کاغذ ماند؛

با وجود وعده های مکرر مسئولان؛ بازهم طرح بخشودگی جرائم وام های زیر 100 میلیون تومان در بسیاری از بانک های دولتی استان اجرایی نشده و مردم همچنان چشم انتظار اند.

به گزارش لرستان خبر، در بهمن ماه بود که با تصویب هیئت دولت قرار بر این شد تا جریمه وام های زیر 100 میلیون تومان بر اساس ضوابط و مقررات خاصی بخشوده شود.

 

همین موضوع باعث شد تا بارقه ای از امید میان مردم ایجاد شود چرا که با این طرح بخش عمده ای از مشکلات افراد وام گیرنده که توانایی باز پرداخت اقساط خود را نداشتنه و به همین دلیل با جریمه های بسیار زیادی روبرو می شدند بخشوده می شد.

 

 به هر حال اکنون چندین هفته از مصوبه هیئت دولت گذشته و در استان لرستان شواهد و قرائن نشان می دهند که تنها بانک کشاورزی اقدم به اجرای این مصوبه کرده و مابقی بانک ها تاکنون گامی در جهت تحقق این هدف بر نداشته اند.

 

از سوی دیگر مدیران سایر بانک های عامل دولتی دلیل اصلی عدم اجرای این مصوبه بسیار مهم و حیاتی را تامین نشدن منابع مالی از سوی بانک مرکزی عنوان کرده و معتقدند که باید بانک مرکزی اعتبارات مورد نیاز این طرح را به بانک ها تزریق کرده تا شاهد عملیاتی شدن این موضوع باشیم.

 

به هر حال به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و بسیاری از مردم به امید اجرای این مصوبه و حل و فصل مشکلاتشان روزگار می گذرانند، از مسئولان انتظار می رود که هر چه سریعتر شرایط را برای اجرایی شدن بخشودگی جرائم دیرکرد اقساط وام های زیر 100 میلیون تومان را در تمامی بانک های مد نظر را مهیا کنند.

 

عملی نشدن وعده مسئولان

در همین زمینه یکی از متقاضیان این طرح در گفت و گو با سفیر افلاک بیان کرد: متاسفانه با وجود اعلام مسئولان دولتی مبنی بر اجرایی شدن طرح بخشودگی جرائم وام های زیر 100 میلیون تومان هنوز این مهم در بسیاری از بانک ها اجرایی نشده است.

 

نعمتی ادامه داد: به عنوان نمونه با وجود اینکه چندین بار به بانک رفاه کارگران استان برای تحقق این موضوع مراجعه کرده، اما نه تنها این طرح برای وام های زیر 100 میلیون تومان عملیاتی نشده بلکه در وام های زیر 10 میلیون تومان نیز بخشودگی جرائمی در کار نیست.

 

 

وی عنوان کرد: به بیان دیگر این بانک علاوه بر اینکه سود را از متقاضیان دریافت کرده، بلکه مردم مجبور به پرداخت دیرکرد نیز بوده و بانک ها از اجرای طرح سراسری دولت شانه خالی می کنند.

 

این متقاضی با گلایه از وضعیت کنونی برخی از بانک ها، گفت: متاسفانه تاکنون بانک ها در کنار مردم نبوده و همواره اقدامات و فعالیت هایشان بر خلاف جهت وضعیت جامعه و اقتصاد است، به هر حال باید چاره ای اساسی برای وضعیت کنونی اندیشیده شود.

 

عدم تامین اعتبارات مورد نیاز طرح توسط بانک مرکزی

در همین راستا سرپرست امور شعب بانک رفاه استان لرستان در گفت و گو با سفیر افلاکبیان کرد: تنها بانک کشاورزی اقدام به اجرای مصوبه بخشودگی جرائم وام های زیر 100 میلیون تومان می کند.

 

مرزبان ادامه داد: به بیان دیگر باید گفت که بانک مرکزی هنوز اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح را به بانک های عامل همچون رفاه ابلاغ نکرده و دلیل اصلی عدم اجرای این مصوبه هبئت دولت را باید این موضوع دانست.

 

 

وی عنوان کرد: مطمئنا بانک ها رغبت بسیار زیادی برای اجرایی شدن این مصوبه داشته چرا که می توانند به بخش عمده ای از مطالبات خود دست یابند اما متاسفانه با وجود پیگیری های مکرر اعتبار مورد نیاز اجرای طرح هنوز از بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

 

 

وی عنوان کرد: اکنون بانک رفاه کارگران استان دارای حدود 30 میلیارد تومان مطالبات از متقاضیان خود بوده و مطمئنا در صورت اجرای این مصوبه می توانیم به بخش عمده ای از آنها دست یابیم.

 

 

این مسئول افزود: در مورد دریافت هزینه حق الوکاله از متقاضیان باید گفت که این اقدام در چارچوب مصوبات و مقررات خاصی است و به هیچ عنوان در اختیار بانک نبوده و بر اساس مکانیزم مشخص تعیین می گردد.

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات