کارشناس حوزه عمران:

یک استاد دانشگاه گفت: تاکنون در 87 شهر بزرگ کشور بیش از 32 هزار هکتار بافت فرسوده بر اساس شاخص های وزارت راه و شهرسازی کشور شناسایی شده که برآوردها نشان می دهد بیش از 50 هزار هکتار بافت فرسوده شهری و تاریخی در کل کشور وجود دارد.

به گزارش لرستان خبر، "مجتبی باقری" کارشناس عمران و استاد دانشگاه گفت: از جمله سیاست های موثر و حساس توسعه شهری را می توان مداخله در بافت های کهن شهری دانست که در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی قابل تجزیه و تحلیل هستند.

 

وی افزود: در حالی که شالوده و بافت های کهن بسیاری از شهرهای ایران با ارزش های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی کشور همخوانی دارند؛ اما تدوین سیاست های منسجم و جمع مداخله در این بافت ها به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

 

باقری با بیان اینکه پیشینه توجه به بافت های موجود شهری به طور عام و بافت های تاریخی به طور خاص به حدود نیم قرن پیش بر می‌گردد اظهار کرد: اغلب بافت های فرسوده جنبه تاریخی دارند و جزئی از سرمایه فرهنگی محسوب می شوند که حکم اندوخته های متراکم را دارند ؛ از طرفی شهرها نیز با توسعه خود عواملی از فرسودگی را در خود به وجود آورده اند.

 

این استاد دانشگاه یکی از مشکلات اساسی کشور را فرسودگی بخشی از بافت های شهری و تاریخی عنوان کرد و بیان داشت: تاکنون در 87 شهر بزرگ کشور بیش از 32 هزار هکتار بافت فرسوده بر اساس شاخص های وزارت راه و شهرسازی کشور شناسیایی شده است. برآوردها نشان می دهد که بیش از 50 هزار هکتار بافت فرسوده شهری و تاریخی در کل کشور وجود دارد.

 

این کارشناس عمرانی ادامه داد: سطح وسیع و حجم سرمایه گذاری بسیار بالای مورد نیاز  هیچ گزینه دیگری به جز جلب مشارکت فکری، مالی و توان اجرایی مردم و بخش خصوصی را فراروی دولت و شهرداری ها قرار نمی دهد.

 

وی گفت: بنابر سیاست های اصولی اساساً وظیفه دولت راهبری، ساماندهی و حمایت از عملیات نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی و ترویج موضوع بین مردم، بخش خصوصی و شهرداری ها است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توسعه کار مشترک و ایجاد انرژی جمعی حاصل از مشارکت مالکان و ساکنان بافت های فرسوده شهری و روستایی راهبری اساسی است که باید  بیش از پیش مورد توجه دولتمردان  و شهرداری ها قرار گیرد.

 

باقری گفت: توسعه کار مشترک و جلب مشارکت همه جانبه ساکنان، مالکان و افراد علاقمند و ذینفع در امر بهسازی و نوسازی هر محله، صرفا در یک بستر شفاف، مطمئن و مملو از اعتماد متقابل محققل می یابد.

 

وی با بیان اینکه فارغ از مباحث حقوقی، قانونی و قراردادی آحاد مردم باید به متولیان، مجریان و مدیران طرح های بهسازی و نوسازی اعم از دولت، شهرداری ها و یا مجریان بخش غیردولتی اعتماد نمایند اظهار کرد:  فارغ از اینکه چگونه باید غبار فرسودگی را از چهره شهر ها زود، بررسی این نکته ضروری است که دلایل و عوامل فرسودگی بافت های شهری و تاریخی را در گذشته شناسایی کنیم و با این آموزه ها از توسعه فرسودگی ها جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات