مسئول بسیج جامعه پزشکی استان:

نبی اله شمس بیراوند گفت: بیش از 6 هزار نفر از سطح تحصیلی بهورز تا فوق تخصص و کادر پزشکی با سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان همکاری می کنند.

به گزارش لرستان خبر، سرهنگ "نبی اله شمس بیرانوند" مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان گفت: بسیج جامعه پزشکی به عنوان یکی از رده های قشری سپاه پاسداران لرستان در حوزه سلامت فعالیت های بهداشتی و درمانی را انجام می دهد.

 

وی افزود: اعضای این رده قشری مشتمل بر بهداشت و درمان نیروهای مسلح، بخش خصوصی، پرسنل دانشگاه علوم پزشکی، نیروهای جمعیت هلال احمر، دانشجویان رشته های پزشکی و پیرا پزشکی و همچنین واحد های بهداشتی- درمانی و آموزشی سایر ادارات مانند بهزیستی و کمیته امداد هستند.

 

شمس بیرانوند با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی در طول سال برای ارائه خدمات بیشتر به مناطق محروم عضو گیری می کند اظهار داشت: بیش از 6 هزار نفر از سطح تحصیلی بهورز تا فوق تخصص و کادر پزشکی با سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان همکاری می کنند.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان ادامه داد: نیروهای عضو این سازمان آمادگی حضور در مناطق محروم و حادثه دیده سراسر استان، خارج از استان و کشور را دارند و کمااینکه در سنوات گذشته برخی از پزشکان ما ماموریت هایی در جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی به  کشور غنا و سوریه را نیز داشته اند.

 

وی از اعزام سالیانه بیش از 500 تیم بهداشتی- درمانی به مناطق محروم لرستان خبر داد و افزود:  تیم‌های عمومی، تخصصی و دندان پزشکی با تجهیزاتی مانند آزمایشگاه، سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی اعزام می شوند.

 

 شمس بیرانوند گفت: طبق برآورد صورت گرفته حدود 70 هزار نفر سالیانه در داخل استان توسط تیم های بسیج جامعه پزشکی استان ویزیت که بیشتر آن ها خدمات رایگان دریافت می کنند.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان افزود: اعضای این سازمان در قالب تیم های اضطراری آمادگی حضور در حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی را دارند.

 

 مسئول بسیج جامعه پزشکی استان به برپایی بیمارستان های ثابت و صحرایی در سطح استان هم اشاره کرد و بیان داشت: باتوجه به پیشینه عملیاتی در مناطق محروم ، بیمارستان های ثابت و صحرایی و اعزام تیم های تک تخصصی جهت ارائه خدمات سطح بالاتر صورت می گیرد به طوری که در سال جاری 6 بیمارستان ثابت و صحرایی در مناطق محروم استان برپا شد.

 

شمس بیرانوند از شکل گیری کارگروه های سلامت در جهت بررسی بیماری های بومی در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: این سازمان با تشکیل کارگروه های سلامت بر روی بیماری های بومی استان به شکل ناحیه ای و بخشی به منظور پایش، پیشگری، آموزش و درمان مانند شیوع بیماری تب مالت در سراسر استان، سالک در شهرستان پلدختر، حیوان گزیدگی در مناطقی از الیگودرز، بروجرد و  عقرب گزیدگی در رومشگان و پلدختر فعالیت کرده است.

 

وی به سایر فعالیت های این سازمان نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری همایش استانی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران، برگزاری نشست استانی جمعیت، برگزاری مراسم انس پیشکسوتان دفاع مقدس و تیم های طلایه داران، اعزام اردوهای زیارتی و تفریحی، اعزام به مناطق غرب و جنوب کشور و... برخی دیگر از اقدامات این سازمان در سال جاری بوده است.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان از انجام 20 سورتی پرواز به مناطق محروم استان خبر داد و اظهار کرد: باتوجه به صعب العبور بودن برخی از مناطق برای ارائه خدمات پزشکی مانند مناطق پز، بزنوی، گلی چاس، سپیدشت، مرگ سر و شول آباد تیم ها به وسیله بالگرد اعزام شده اند.

 

 مسئول بسیج جامعه پزشکی استان در خصوص دیگر فعالیت های این رده گفت: همکاری در زمینه برگزاری همایش ملی جنگ نرم و پدافند غیر عامل، اعزم بیش از 20 کاروان به کربلا معلی، برگزاری کارگاه حجاب و عفاف، برپایی ایستگاه های سلامت و پایش قند خون، فشار خون و بی.ام. آی در مصلی های سراسر استان، برگزاری نشست هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت توسط استاید و اعضای هیئت علمی دانشگاه از دیگر برنامه های این سازمان بوده است.

 

شمس بیرانوند به کمبود برخی از متخصص ها در استان نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه با وجود تلاش های بسیاری که صورت گرفته است؛ اما با کمبود متخصصینی مانند چشم پزشک در مرکز استان مواجه هستیم از طرفی در شهرستان های ازنا و الیگودرز هم مردم با مشکل کمبود سونوگرافی روبه رو هستند.

 

وی به مشکلات بهداشت دهان و دندان هم اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه همگانی وجود ندارد، مشکلات بهداشت دهان و دندان به فراوانی به خصوص در مناطق حاشیه نشین شهرستان ها وجود دارد.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان از فروکش کردن بیماری هایی مانند تب مالت در سطح استان خبر داد و بیان داشت: با پیگیری های سازمان بسیج جامعه پزشکی استان و همکاری بخش هایی مانند دامپزشکی، جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی با برگزاری کارگروه هایی در این رابطه خوشبختانه بیماری تب مالت در استان فروکش کرده است.

 

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات