محور الشتر- فیروزآباد در شهرستان سلسله یکی از محورهای پرتردد و حادثه خیز در این شهرستان محسوب می‌شود که تزریق قطره چکانی اعتبارات مانع اجرای عملیات چهارخطه کردن این محور حیاتی شده است.

به گزارش لرستان خبر، سلسله شهرستانی با بیش از 75 هزار نفر جمعیت و 266 روستا به واسطه قرارگیری بر سر راه ارتباطی شهرستان‌های بروجرد و دلفان دارای بار ترانزیتی بالایی بوده و بخش فیروزآباد این شهرستان به واسطه قرارگیری در مسیر ارتباطی جاده نورآباد- خرم‌آباد و همچنین راه ارتباطی کرمانشاه و شهرهای غربی کشور همواره مسیری پرتردد و البته حادثه خیز در شهرستان سلسله محسوب می‌شود.

این مسیر علاوه بر اتصال شهر فیروزآباد و روستاهای تابعه به الشتر، تنها راه ارتباطی سلسله به استان‌های غربی نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل برای شهروندان شهرستان سلسله و نیز مسافران این محور همواره از اهمیت بسیار بالا و البته ویژه ای برخوردار بوده و هست.

حادثه خیز بودن جاده الشتر به فیروزآباد

جاده پرتردد الشتر به فیروزآباد به دلیل بار ترافیکی بالا و حادثه خیز بودن نزد اهالی شهرستان سلسله به "جاده مرگ" شهرت یافته چرا که به دلیل عرض کم و بار ترافیکی بالا همواره آبستن حوادث جانی و مالی فراوانی برای ترددکنندگان در این محور بوده است.

نقش ارتباطی محور الشتر به فیروزآباد برای اهالی شهرستان سلسله و مسافران این محور سبب شد تا عملیات اجرایی ساخت و ترمیم آن به صورت چهارخطه به عنوان یکی از نیازهای حیاتی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان قرار گیرد.

نارضایتی مسافران و رانندگان این محور از به طول انجامیدن عملیات اجرایی این طرح و توقف آن سبب گردید تا خبرگزاری تسنیم دوم اسفند ماه 95 در گزارشی با عنوان " قرار داد چهارخطه الشتر ـ فیروزآباد در نبود "اعتبار" فسخ شد‌" به این موضوع بپردازد.

توقف پروژه محور الشتر به فیروزآباد در نبود اعتبار

در حال حاضر عملیات اجرایی این پروژه به دلیل نبود اعتبارات در توقف به سر می‌برد و اجرای قطعه دوم این محور یکی از مطالبات به حق مردم این شهرستان به شمار می‌رود.

جلیل امیری رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله در این رابطه اظهار داشت: محور الشتر- فیروزآباد به طول 13 و هشت دهم کیلومتر در دو قطعهتعریف شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی قطعه اول این پروژه توسط شرکت جهاد نصر لرستان در سال 95 به اتمام رسیده و و عملیات آسفالت آن نیز توسط شرکت زاگرس راه نصر انجام شده است.

نبود گاردریل و علائم ایمنی در محور

رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله با اشاره به نبود گاردریل و علائم ایمنی در این قطعه، عنوان کرد: عملیات اجرایی قطعه دوم نیز از کیلومتر 7 ممیز 3 دهم کیلومتر تا 13 ممیز 8 دهم کیلومتر تا چند ماه پیش توسط شرکت آباد راهان در حال انجام بود.

وی با اشاره به پیشرفت 35 درصدی قطعه دوم این پروژه، بیان کرد: به علت نبود اعتبارات برای ادامه عملیات اجرایی، پیمانکار پروژه درخواست خاتمه پیمان داد که مطابق ماده 48 خاتمه پیمان شد.

بهره‌برداری کامل پروژه نیازمند 15 میلیارد اعتبار

امیری با اشاره به اینکه برای بهره‌برداری از قطعه اول این طرح 14 میلیارد تومان هزینه صرف شده است، افزود: برای قطعه دوم آن که دارای 35 درصد پیشرفت فیزیکی است نیز تابه حال دو و نیم میلیارد تومان هزینه صرف شده و برای بهره‌برداری کامل آن به 15 میلیار تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه اعتباری که در کمیته برنامه‌ریزی سال 96 برای این طرح مصوب شد 780 میلیون تومان است، عنوان کرد: با توجه به رقم 15 میلیارد تومانی که برای بهره‌برداری کامل از این طرح نیاز است و با توجه به روند تزریق قطره چکانی اعتبارات انتظار می‌رود که سال‌های زیادی برای بهره‌برداری از آن به طول بیانجامد.

رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که این محور در اتصال روستاهای بخش فیروزآباد با شهر الشتر و همچنین استان‌های غربی و تأمین امنیت جانی و مالی شهروندان دارد ضروری است که مشکل تأمین اعتبار این پروژه برطرف شود.

بی‌شک بار ترانزیتی بالا و نقش مهمی که این محور حادثه خیز برای تأمین امنیت جانی مسافران و رانندگان این محور داشته و همچنین نقشی که در اتصال سلسله به استان‌های غربی کشور دارد، می‌طلبد که مسئولان مربوطه پیگیر برطرف کردن مشکلات اعتباری این پروژه حیاتی شهرستان سلسله باشند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات