چند سالی است که تعطیلی صنایع، جایگزین رونق در تولید و توسعه کارخانه های بروجرد شده، وضعیت کارخانه های تعطیل، رها شده و گویا مسئولان این شهر دغدغه تعطیلی این صنایع را ندارند که برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند و تا کنون با توجه به برگزاری جلسات و وعده ها اما اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش لرستان خبر، تعطیلی و نیمه تعطیلی صنایع بروجرد خبر تازه ای نیست، خبری است که سالهاست تکرار می شود اما اقدامی برای این مشکل صورت نگرفته و روز به روز گره تعطیلی صنایع بروجرد کورتر می شود.

 

وجود 37 درصد صنایع استان لرستان در بروجرد یک ظرفیت بسیار مهمی است که متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل هزاران مشکل دچار دومینوی تعطیلی شده و تا کنون خبری از رونق دوباره در صنایع و یا خروج از  رکود در کارخانه ها بیان نشده است.

 

این در حالیست که کارگران کارخانه های بزرگ و کوچک بروجرد بیکار شده و به نظر می رسد با وجود این همه جلسات و کنفرانس های رنگارنگ اما خروج  رکود از صنایع بروجرد دغدغه مسئولان نیست.

نتیجه تصویری برای تعطیلی صنایع

در حالی که سال گذشته استان لرستان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شد اما در شهرستان بروجرد این پایلوت بودن احساس نشد و عملا اتفاقی رخ نداد و امروز بروجرد همان بروجرد سال گذشته است و در تولید، اشتغال و صنایع آن اتفاقی رخ نداده است.

 

از سویی گهگاهی در جلسات آمار و ارقامی ارائه می شود که انسان را متعجب می کند مثلا پرداخت میلیاردها تومان تسهیلات برای رونق صنایع و یا آمار چند هزار تایی اشتغال که همه این موارد با واقعیت ها، از زمین تا آسمان فرق دارد.

 

"عبدالعلی گیوه کی" رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برووجرد گفت: پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی از طریق سامانه بهین یاب انجام می شود و متقاضیان دریافت تسهیلات ابتدا در این سامانه ثبت نام می کنند و سپس تسهیلات دریافت می کنند.

 

وی اضافه کرد: امسال عملا کار خاصی در راستای صنایع بروجرد صورت نگرفته اما با توجه به در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای تولید و رونق مجدد واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل می توان شاهد رونق در کارخانه ها بود.

 

"محسن ناصری" معاون صنعت، معدن و تجارت بروجرد افزود: متقاضیان برای دریافت تسهیلات در سامانه بهین یاب ثبت نام می کنند که از ابتدای اردیبهشت ماه تا کنون 85 نفر از صاحبان صنایع متقاضی دریافت این تسهیلات بوده اند.

 

وی اضافه کرد: اما تا کنون فقط یک واحد صنعتی موفق به دریافت تسهیلات رونق شده که 300 میلیون تسهیلات دریافت کرده و اشتغالزایی برای 10 نفر ایجاد کرده است و مابقی متقاضیان طبق نوبت و با در نظر گرفتن شرایط تسهیلات دریافت می کنند.

نتیجه تصویری برای تعطیلی صنایع

ناصری اظهار داشت: متقاضیان از این تسهیلات برای سرمایه در گردش و برای طرح های بالای 60 درصد پیشرفت استفاده می کنند که از 85 ثبت نام کننده در این سامانه 56 واحد متقاضی دریافت سرمایه در گردش، 15 واحد مربوط به طرح های پیشرفت بالای 60 درصد و 14 واحد صنعتی دیگر متقاضی نوسازی بوده اند.

 

به گفته وی در مجموع 85 واحد صنعتی در بروجرد متقاضی مبلغی حدود 223 میلیارد تومان هستند که عمده این تسهیلات برای صنایع کوچک واحدهای متوسط در نظر گرفته شده است.

نتیجه تصویری برای تعطیلی زاگرس خودرو بروجرد

معاون صنعت، معدن و تجارت بروجرد تصریح کرد: در شهرستان بروجرد 64 طرح بالای 60 درصد وجود دارد که با تکمیل و بهره برداری از آنها زمینه اشتغال تعدادی زیادی از جویندگان کار در شهرستان فراهم می شود.

 

با همه این تفاسیر به نظر می رسد با توجه به این که امسال با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده نیاز است مسئولان دلسوز وارد میدان شوند و برای رونق دوباره در کارخانه ها اقدام کنند تا دوباره شاهد چرخیدن چرخ های سامان کاشی، کاشی جم، زاگرس خودرو و واحدهای دیگر باشیم.

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات