استاندار لرستان:

استاندار لرستان با تأکید بر ضرورت رفع مداخلات اجتماعی سد آبسرده شهرستان بروجرد گفت: اگر این مداخلات در زمینه تملک اراضی حل نشود تنش آن می‌تواند سبب عدم پیشرفت پروژه شود.

به گزارش لرستان خبر، هوشنگ بازوند شامگاه پنج‌شنبه در جلسه جمع‌بندی بازدید از سد آبسرده بابیان اینکه این پروژه از پروژه‌های زیربنایی است که نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه شهرستان بروجرد دارد، اظهار داشت: این پروژه بسیاری از چالش‌های پیشرفت این شهرستان را همچون چالش تأمین آب شرب پایدار که یکی از نگرانی‌های جدی منطقه است، برطرف می‌کند.

وی با اشاره به تأثیر این سد در حوزه تأمین آب کشاورزی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری افزود: ماهیت شهرستان بروجرد دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است که این سد نیز به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان افزوده می‌شود.

استاندار لرستان با ناکید بر لزوم طراحی برنامه زمان‌بندی مناسب برای اجرای این سد عنوان کرد: خواسته‌های پیمانکار این پروژه به‌عنوان پروژه‌ای اولویت‌دار باید از طریق پیگیری نمایندگان این شهرستان در وزارتخانه‌ها برآورده شود و مشاور و پیمانکار این پروژه به‌منظور تسریع درروند احداث آن تعامل اثرگذاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: در صورت افتتاح این پروژه در موعد 22 بهمن سال 98 تأخیر در اجرای آن جبران می‌شود و البته آبگیری این سد در زمان تعین شده با شتابی که توسط پیمانکار جدید آغازشده دور از دسترس نیست و امروز شاهد پیشرفت خوبی طی مدت یک ماه و نیم گذشته از آغاز به کار پیمانکار جدید هستیم.

بازوند دستور داد مشکل تملک اراضی اطراف این سد به‌صورت ویژه توسط فرمانداری بروجرد پیگیری شود چراکه اگر مداخلات اجتماعی در خصوص تملک اراضی حل نشود تنش و ترکش این مداخلات می‌تواند سبب عدم پیشرفت پروژه شود و در این زمینه نیز با یادآوری مشکلات سد کمندان و مروک خواستار همکاری مسئولان و مردم در اجرای این پروژه شد.

وی تأکید کرد: امسال باید در ردیف بودجه سال 97 مبلغ قابل‌توجهی برای احداث این سد لحاظ شود که برای امسال نیز مصمم هستیم اسناد خزانه را برای این پروژه اخذ کنیم چراکه این پروژه از پروژه‌های بزرگ عمرانی استان است.

به گفته استاندار لرستان سدهای بختیاری و آبسرده و آزادراه خرم‌آباد به کرمانشاه از پروژه‌های مهم عمرانی امسال است که در کنار آن‌ها راه‌آهن و آزادراه بروجرد به اراک نیز پیگیری می‌شود.

در ادامه رضا میرزایی با اشاره به آغاز به کار پیمانکار جدید این سد در 16 تیرماه امسال اظهار داشت: ظرف 40 روز گذشته از آغاز به کار پیمانکار جدید، سد آبسرده حدود دو درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با احتساب مجموع 26 درصد گذشته این سد هم‌اینک 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به وعده سه‌ساله بهره‌برداری از این سد افزود: اگر در 36 ماه به ازای هرماه این سد دو درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد پیش‌بینی می‌شود در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد که در حال حاضر مجموع حجم خاک‌برداری در این سد حدود 90 هزار مترمکعب است و طی 15 روز آینده عملیات خاک‌برداری به  اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان با اشاره به لزوم سریع درروند عملیات خاک‌برداری پیش از آغاز فصل ریزش‌های جوی در این شهرستان عنوان کرد: در حال حاضر در دو نوبت‌کاری عملیات احداث این سد پیگیری می‌شود.

وی بر لزوم تسریع درروند تملک اراضی محدوده سد آبسرده بروجرد تأکید و تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان 180 میلیارد تومان بابت تملک اراضی محدوده سدهای این استان به مالکان بدهکار است.

به گزارش تسنیم، سد مخزنی آبسرده به فاصله 16 کیلومتری از شهرستان بروجرد واقع‌شده که نوع این سد خاکی تک قوسی با هسته رسی است و هدف از اجرای آن کنترل جریان‌های سطحی در محدوده طرح، ذخیره آب جهت توسعه آبیاری اراضی پایین‌دست به وسعت 8400 هکتار، تولید انرژی برق‌آبی به میزان 6 مگاوات، تنظیم آب کشاورزی و تأمین آب شرب شهرستان بروجرد است.

این سد مخزنی بر اساس وعده استاندار لرستان و برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده از سوی پیمانکار پروژه قرار است دهه فجر سال 98 آبگیری شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات