در استان لرستان با وجود این همه جاذبه گردشگری و دیدنی تنها تعداد اندکی اقامتگاه بوم گردی وجود دارد در حالی که بوم گردی یک ظرفیت مهم برای جذب توریست است و این نشان از غفلت متولیان مربوطه به جذب گردشگر است.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان با داشتن طبیعت بکر و زیبا، جاذبه های طبیعی و گردشگری بی نظیر، آبشارهای منحصر به فرد و آب و هوایی دلنشین از جمله استان هایی است که در فصول مختلف سال گردشگران و مسافران زیادی از این جاذبه ها بازدید می کنند و از دیدن این همه طبیعت زیبا لذت می برند.

 

در هر یک از شهرستان های استان لرستان طبیعت زیبا خودنمایی می کند و چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند، طبیعتی که نمونه آن را شاید در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت.

 

نتیجه تصویری برای جدول اقامتگاه های بوم گردی در کشور

 

آبشار بیشه، آبشارسفید، تونل برفی ازنا، سراب کهمان الشتر، ونایی و گلدشت بروجرد از جمله مهمترین و پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی استان لرستان هستند که گردشگران زیادی با سفر به این مناطق، عکس هایی زیبا را در قاب دوربین ثبت می کنند.

 

هر یک از این منطقه ها یک ظرفیت مهم برای جذب توریست و گردشگر است که با کمی توجه می توان در جهت توسعه و جذب گردشگر گام برداشت اما در سایه بی توجهی مسئولان به این ظرفیت مهم، جذب توریست مورد غفلت قرار گرفته است.

 

چند سالی است که موضوع بوم گردی به میان آمده، ایجاد و راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در روستاها و مناطقی که طبیعت بی نظیری دارند و می توانند توسعه گردشگری، ایجاد شغل و معرفی استان و شهر به گردشگر باشند.

 

در بسیاری از استان ها اقامتگاه های بوم گردی روز به روز بیشتر می شود و در برخی از استان ها به دلایلی توجهی به این موضوع نمی شود به طوری که در کشور، استان اصفهان و کرمان با داشتن 208 و 104 بوم گردی به ترتیب رتبه اول و دوم را در کشور دارند و این رقم در استان های مختلف متفاوت است.

 

جالب این که در استان لرستان با توجه به این همه ظرفیت گردشگری و مناطق بکر و زیبا تنها در 9 منطقه بوم گردی وجود دارد این در حالی است که لرستان 11 شهر وجود دارد.

 

 حال با توجه به این که در هر شهرستان لرستان تعداد فراوانی نقاط گردشگری وجود دارد اما تابحال میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان نتوانسته است شرایطی ایجاد کند بتوانیم در همه نقاط گردشگر پذیر از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

برای بررسی بیشتر موضوع ابتدا به سراغ موسس اقامتگاه بوم گردی روستای نظام آباد بروجرد می رویم، "محمد معظمی" در این راستا گفت: من یک روستایی هستم اما سالها در خارج از کشور زندگی کرده ام و حالا که به کشور بازگشته ام در یک روستا این اقامتگاه را راه اندازی کرده ام.

 

نتیجه تصویری برای بوم گردی گلچهران بروجرد

 

وی اضافه کرد: هدف از بوم گردی این است که بتوان خانه های روستایی، طبیعت روستا، زندگی در این منطقه را به گردشگر معرفی کرد و با توجه به علاقه ای که داشتم یک اقامتگاه در نظام آباد فیال بروجرد راه اندازی کردم و این اقامتگاه بعد از دریافت مجوز با پنج سوئیت و امکانات لازم در اختیار گردشگران و مسافران قرار گرفته که تا کنون گردشگران داخلی و خارجی زیادی در این اقامتگاه حضور یافته اند.

 

معظمی اظهار داشت: استان و شهر ما ظرفیت های بسیار فراوانی دارد و کمی همت و همکاری نیاز است تا این ظرفیت ها را بتوان به گردشگران معرفی کرد و با این اقدام می توان هر سال هزاران توریست را جذب کرد و در راستای توسعه گردشگری اقدام نمود.

 

به گفته وی وقتی گردشگران از این اقامتگاه های بوم گردی بازدید می کنند، ترجیح می دهند در این مناطق بمانند و از طبیعت لذت ببرند و این فرصتی است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.

 

نتیجه تصویری برای جدول اقامتگاه های بوم گردی در کشور

 

موسس بوم گردی در بروجرد اضافه کرد: متاسفانه برخی به صورت غیر مجاز و بدون مجوز اقدام به راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی کرده اند که نیاز است مسئولان مربوطه نظارت کنند و این اقامتگاه ها با مجوز فعالیت داشته باشند.

 

"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد افزود: اولین اقامتگاه بوم گردی در بروجرد در سال 94 افتتاح شد و این اقامتگاه ها در محیط های طبیعی مانند روستا و مناطق عشایری راه اندازی می شوند و می توانند جاذبه ها را به توریست ها معرفی کنند.

 

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی در راستای راه اندازی این بوم گردی فقط مجوز صادر می کند و کسانی که تمایل داشته باشند می توانند برای دریافت مجوز اقامتگاه بوم گردی به میراث فرهنگی مراجعه نمایند.

 

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات