پدیده کارتن خوابی در خرم آباد نیز از یکی از معضلات شهری است تا آنجا که سازمان های مردم نهاد هم برای حل این مشکل بزرگ دست به کار شده اند.

به گزارش لرستان خبر، کارتن خوابی پدیده ای شهری است و کارتن خوابان یا بی خانمان های مطلق کسانی هستند که مطلقا هیچ محلی برای اقامت و هیچ سقفی جز آسمان و هیچ امیدی جز بسربردن زیر سقف مقوایی کارتن ندارند.

 

برخلاف آنچه اغلب می پندارند همیشه فقر مالی باعث کارتن خوابی یا بی خانمانی نمی شود بلکه احساس ناامنی و طردشدگی از طرف خانواده می تواند دلیل بی خانمانی و کارتن خوابی بوده و در صورت تداوم منجر به فقر و بزهکاری و دیگر آسیب های اجتماعی شود.

 

بی خانمانی و کارتن خوابی به صورت نسبی و موقت و یا دائم و مطلق دیده می شود، کارتن خوابان یا بی خانمان های مطلق کسانی هستند که مطلقا هیچ محلی برای اقامت و هیچ سقفی جز آسمان و هیچ امیدی جز بسربردن زیر سقف مقوایی کارتن ندارند.

 

 کارتن خوابی در خرم آباد

 

پدیده کارتن خوابی در خرم آباد نیز از یکی از معضلات شهری است تا آنجا که سازمان های مردم نهاد وارد عمل شده و با راه اندازی انجمن پایان کارتن خوابی برای حل این مشکل بزرگ دست به کار شده اند.

 

مومنی، عضو انجمن پایان کارتن خوابی شهر خرم آباد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک با بیان اینکه کارتن خواب های سایر شهرهای استان هم غالبا به خرم آباد می آیند، اظهار داشت: کارتن خواب های خرم آباد بیشتر در حاشیه رودخانه ساحلی خرم آباد از کرگانه تا زیر پل شهدا زندگی می کنند.

 

وی با بیان اینکه برخی دیگر در دره کوروش و یا انتهای پشت بازار استقرار دارند، عنوان کرد: این کارتن خواب ها معمولا با ماشین اجراییات شهرداری جمع آوری شده و به کمپ های دولتی انتقال داده می شوند اما پس از گذراندن دوره درمان سه ماهه با متادون در خیابان رها می شوند و این چرخه ادامه دارد.

 

عضو انجمن پایان کارتن خوابی شهر خرم آباد با بیان اینکه برخی کارتن خواب های شهر از بیماری و کمبود مواد غذایی رنج می برند، ادامه داد: تا جایی که ما اطلاع داریم حدود 30 الی 40 نفر خانم کارتن خواب در خرم آباد وجود دارد که برای شهر خرم آباد زیاد است.

 

مومنی با بیان اینکه برخی از کارتن خواب ها به صورت خانوادگی کارتن خواب هستند، تصریح کرد: این دسته از کارتن خواب ها معمولا در بیغوله های اطراف شهر شب ها را گذرانده و در طول روز به جمع آوری زباله می پردازند.

 

وی کارتن خوابی را یک مبحث ریشه ای دانست و افزود: معضل کارتن خوابی باید به صورت ریشه ای حل شود و ریشه آن در فقر، عقده های اجتماعی و بیکاری است که اگر این مشکلات حل شود، پدیده ای به نام کارتن خوابی هم وجود نخواهد داشت.

 

عضو انجمن پایان کارتن خوابی خرم آباد با بیان اینکه کارتن خواب ها و معتادین نسبت به کمپ های دولتی راغب نیستند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که این افراد را به کمپ های خصوصی منتقل کنند و پس از ترک اعتیاد، از طریق بنگاه های زودبازده و کارگاه های کوچک آنها را حمایت کنند.

 

 کارتن خوابی در خرم آباد

 

نسیم فرج پور دیگر عضو انجمن پایان کارتن خوابی خرم آباد نیز در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: علاوه بر کارتن خواب ها برخی بی خانمان های شهر خرم آباد در خانه هایث دسته جمعی با هم زندگی می کنند.

 

وی با بیان اینکه برخی در خرابه های اطراف شهر زندگی می کنند، عنوان کرد: برخی نیز شب ها را در گرم خانه ها گذرانده و طول روز مشغول گدایی و جمع آوری زباله ها و... هستند.

 

عضو انجمن پایان کارتن خوابی خرم ادامه داد: برخی از این کارتن خواب ها و بی خانمان ها سلامت عقلی ندارند، برخی اعتیاد داشته و برخی دیگر نیز شغلشان گدایی است.

 

فرج پور با بیان اینکه کارتن خوابی پدیده بسیار بزرگی است، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد در این زمینه فعالیت زیادی دارند و می طلبد که دولت و شهرداری نیز تلاش خود را در راستای کاهش کارتن خواب ها و معتادین بیشتر کنند.

 

کارتن خوابی در خرم آباد

کارتن خوابی در خرم آباد

کارتن خوابی در خرم آباد

کارتن خوابی در خرم آباد

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات