اراضی کشاورزی در انتظار آب؛

پیشرفت لاک‌پشتی ایستگاه‌های پمپاژ پلدختر به‌گونه‌ای است که برخی از آن‌ها باگذشت ۱۰ سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند تا این امر موجب انتقاد نماینده مردم در مجلس شود.

به گزارش لرستان خبر، رضا میرزایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در سخنانی اظهار داشت: عملیات احرایی ایستگاه پمپاژ دشت «واشیان» در سال ۸۳ با هدف تامین آب هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم این  دشت آغاز شد.

«واشیان» نیازمند اعتبار است

وی افزود: این پروژه با صرف هزینه معادل ۱۰۵ میلیارد ریال تا کنون حدود ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای انجام کارهای باقیمانده ایستگاه و اجرای شبکه در مجموع به ۲۱۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: الکترو پمپ های ایستگاه پمپاژ «واشیان» طی دو سال گذشته به علت عدم تخصیص اعتبار در گمرگ شهید رجایی بندرعباس بلاتکلیف  بود و این امر موجب تعطیلی این پروژه شد.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده الکتروپمپ ها از گمرک ترخیص و به محل ایستگاه برای نصب و راه اندازی انتقال داده شد.

«جایدر» ۸ ساله شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان خاطر نشان کرد: با تشکیل کارگروه ویژه آب و کشاورزی به دستور و با حضور استاندار در پلدختر مقرر شد که شبکه های سه و چهار ایستگاههای پمپاژ «واشیان» و «چم مهر» به مساحت دو هزار و ۷۵۰  هکتار به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شود.

وی اظهار امیدواری کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان به تعهدات خود در این خصوص عمل کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: برای رفع نواقص و کارهای باقیمانده ایستگاه های «واشیان» و «چم مهر» در مجموع به ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در جلسه کارگروه ویژه شهرستان مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از محل کمک های فنی اعتباری آن مبلغ را  تامین کند.

وی به پیشرفت فیزیکی ایستگاه پمپاژ «جایدر» پلدختر اشاره کرد و افزود: این ایستگاه از سال ۸۸ تا کنون با صرف اعتباری معادل ٣١۰ میلیارد ریال با هدف تامین آب هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی دیم دشت «جایدر» حدود ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

میرزایی خاطر نشان کرد: علاوه بر اجرای ساختمان ایستگاه مرکزی و بخش عمده ایستگاههای فرعی شماره یک و پنج حدود هزار هکتار از شبکه تحت پوشش آن نیز اجرا شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: بتوان تا پایان سال جاری  ۴۰۰ هکتار دیگر از شبکه این ایستگاه را عملیاتی کرد.

صدای اعتراض نماینده مردم

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: ایستگاه پمپاژ دشت «جایدر» در سال های جاری ١٠ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته و ۳۵۰ هکتار شبکه باقیمانده آن در نیمه اول سال ٩٧ در صورت تامین مالی به موقع  اجرا می شود.

سید حمید رضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل ایستگاه های پمپاژ «واشیان»، «جایدر» و «چم مهر» از مطالبات به حق مردم شهرستان است که اجرای آنها به طول انجامیده است.

وی افزود: با توجه به کمبود آب طی سال های اخیر که کشاورزی را در منطقه تهدید می کند انتظار می رود ایستگاه های پمپاژ به طور ویژه پیگیری و هر چه سریعتر به بهره برداری برسند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفت: انجام مطالعات سدهای «چولهول»، «زال» و «بن لار» اولویت اصلی و بلند مدت شهرستان است که لازم است در سال جاری در دستور کار شرکت آب منطفه ای استان لرستان  قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات