4 میلیون بیکار منتظر ایجاد شغل

رئیس جمهوری در شهریور ماه جاری در دیدار اعضای هیات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در گزارشی از اقدامات دولت یازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم، گفت: هدف اول دولت دوازدهم حل مشکل بیکاری است و تلاش می‌کنیم سالانه بیش از 900 هزار شغل ایجاد شود.

به گزارش لرستان خبر، رئیس جمهوری در شهریور ماه جاری در دیدار اعضای هیات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در گزارشی از اقدامات دولت یازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم، گفت: هدف اول دولت دوازدهم حل مشکل بیکاری است و تلاش می‌کنیم سالانه بیش از 900 هزار شغل ایجاد شود.

 

این در حالی است که روحانی پیش از این در اظهارات انتخاباتی خود قول ایجاد 4 میلیون شغل را تنها از طریق توسعه گردشگری و توریست در کشور به مردم داده و گفته بود که «یک نکته بسیار ساده بگویم در خصوص ایجاد اشتغال در کشور اینکه در «سال» ۱۰ میلیون توریست می‌آوریم و ۴ میلیون شغل ایجاد میکنم.

 

ربیعی: در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند 400 هزار شغل ایجاد کند

اما این آمار رفته رفته از سوی دولت های یازدهم و دوازدهم آب رفت و امروز در تاریخ 26 شهریور ماه وزیر کار طی اظهاراتی در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ایجاد اشتغال برنامه فراگیر اشتغال 96 و همچنین ایجاد اشتغال روستایی و عشایری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند 400 هزار شغل ایجاد کند و بنابراین 600 هزار شغل در سال کسری داریم ؛با پیگیری‌های دکتر روحانی برنامه رشد فراگیر با برنامه اشتغال خصلت ضدفقر در دولت ارائه شده است.

ربیعی افزود: باید روی رسته‌شغل‌هایی که پرکشش هستند سرمایه‌گذاری کنیم تا کیفیت اشتغالزایی را افزایش دهیم.

 

باید توجه داشت که اشتغال؛ همان کلیدواژه ای است که دولت یازدهم و دوازدهم پیش از انتخابات ریاست جمهوری تاکید ویژه ای بر‌ آن داشت و بخش اعظمی از مانورهای تبلیغاتی خود را بر محور اشتغالزایی و چرخش سانتریفیوژها همزمان با چرخیدن چرخ اقتصاد و معیشت مردم متمرکز کرده بود و نگاه ویژه ای در زمان انتخابات به آن داشته است.

دولت یازدهم بر سر کار آمد، روزها از پی هم گذشت و دریچه های امید به روزنه هایی مبدل شد که می رفت یاس و سرخوردگی را برای مردم به ارمغان آورد. اکنون نزدیک به چهارسال و اندی از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد، اما وعده هایی که همگان منتظر تحقق آن بوده اند گویی به صفحات تاریخ پیوسته اند.

آمار بالای بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در بحث اشتغال‌ زایی ناموفق عمل کرده است. عدم توجه دقیق دولت به آمارهای بازار کار تا جایی است که  حسن روحانی اوایل امسال دستور تک‌ رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان این دولت را داده بود که به‌ تازگی با انتشار آمار جدید از انبوه جوانان جویای کار و درک صحیح بحران بیکاری، توان دولت برای اشتغال ‌زایی برای سیل بیکاران مورد سؤال و تردید رئیس جمهور واقع شده است.

 

ربیعی وزیر کار دولت در گذشته نیز آمارهایی را در خصوص ایجاد اشتغال در دولت ارائه کرده بود که بعد از این آمار ها ، آمارهای متناقض دیگری نیز از سوی سایر مسئولین و وزاری دولت در کشور اعلام شد.

ربیعی با بیان اینکه "2میلیون و 400 هزار شغل در دولت یازدهم ایجاد کرده‌ایم" گفت: در این راستا و براساس تمهیدات اندیشیده شده ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری می‌تواند به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات این وزارتخانه باشد.

در حالی دولت یازدهم مدعی ایجاد 2.4 میلیون شغل تا سال 94 است که بررسی آمار رسمی مرکز آمار ایران از کارنامه اشتغالزایی دولت در سالهای 92، 93 و 94 بیانگر ارقام دیگری است که تناقض آشکار با مدعای دولت روحانی دارد.

در حالی دولت آقای روحانی مدعی ایجاد ۲میلیون و ۴۰۰هزار شغل در دولت تدبیر شده است که گزارش رسمی مرکز آمار ایران بیانگر ایجاد ۸۱۱هزار شغل خالص در سالهای ۹۲ تا ۹۴ است.

اینکه دولت به اشتغال زایی نگاه ویژه ای دارد و راهبردهایی در این مسیر تعریف کرده، شاید بیشتر به یک شوخی شبیه باشد. علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشتر گفته بود که دولت در برنامه ششم توسعه هیچ نگاهی نسبت به مقوله اشتغال نداشته و مجلس نسبت به این موضوع ورود کرده است.

همچنین برخی آمارها حاکی از آن است که با نشستن روحانی بر کرسی ریاست جمهوری، مشخصا فرصت شغلی بیش از 330 هزار نفر از دست رفت. به اعتقاد برخی کارشناسان، ماحصل عملکرد دولت قبل در حفظ تعداد جمعیت شاغل به طور خالص صفر بود اما دولت یازدهم حتی قادر به حفظ آن وضعیت نبود و خصوصا در دو سال نخست حیات خود، روز به روز از تعداد شاغلان کشور کاست.

 

ارائه آمار متناقض از سوی دولتی ها در تریبون های مختلف هنوز که هنوز است ادامه دارد، ارائه آمار هایی متناقض در خصوص نرخ رشد اقتصادی ، نرخ تورم، بیکاری، اشتغال و... همگان را دچار سردرگمی کرده است و هیچ نهاد نظارت کننده‌ای بر اینگونه تناقض گویی های مسئولین نظارت ندارد.

 

**روحانی: یک میلیون و 179 هزار شغل در کشور اضافه شده است

رئیس جمهور در اسفند ماه سال 94 طی سخنانی در جمع مردم استان یزد به ارائه آماری در خصوص  اشتغال پرداخت و گفت: با وجود کاهش قیمت نفت، روند کاهنده تورم و ارزش پول کشور حفظ شده است و این در حالی است که در گذشته با اینکه درآمد نفت 120 میلیارد دلار بود، هیچگونه اشتغالی برای جوانان کشور ایجاد نشد اما امروز مقایسه آمار ایجاد شغل در پاییز 94 با پاییز 92، عملکرد دولت یازدهم را مشخص می‌کند.

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک میلیون و 179 هزار شغل در کشور اضافه شده و ما نیاز به رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر داریم و من به شما قول می‌دهم که سال 95، سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

 

**روحانی در مراسم افطاری با فعالان اقتصادی: سالانه 450هزار اشتغال در کشور ایجاد شده است

 همچنین آقای روحانی در سخنانی دیگر در ضیافت افطاری با فعالان اقتصادی آمار دیگری از اشتغالزایی در کشور ارائه داد و اظهارداشت: بیکاری سرآغاز همه مشکلات در جامعه است. متاسفانه طی یک دوره هفت ساله 85 تا پایان 91 فقط چند هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و میزان اشتغال ما طی آن دوره زمانی از  20  میلیون و 619 هزار به 20 میلیون و 628 هزار رسید و این درحالی است که طی سه سال اخیر ، سالانه حدود 450 هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و البته تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

 

**معاون اجرایی رئیس‌جمهور: وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است/ در کوتاه‌مدت کاری نکنیم، مردم تحمل نخواهند کرد

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در سخنانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهور را تا حدودی رد کرد و وضعیت اشتغال موجود در کشور را بسیار بد دانت و گفت: وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است، باوجود اشتغال ایجاد‌شده در سال‌های اخیر به دلیل انباشت بیکاری در دولت‌های گذشته، چندان اثرگذار نبوده است و اگر با طرح‌های کوتاه‌مدت برای رفع معضل بیکاری اقدام نشود، قطعاً مردم تحمل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در طرح‌های اشتغال‌زایی را نخواهند داشت.

این اظهارات معاون اجرایی آقای روحانی در حالی است که رئیس جمهور وضعیت اشتغال در کشور را بسیار خوب ارزیابی می کند و از آمارهای اشتغال با ارقام بالایی صحبت به میان می آورد که می توان گفت این آمار و ارقام با توجه به تعطیلی پی در پی کارخانه جات و واحدهای صنعتی اندکی با مفروضات اقتصادی کارشناسان تناقض دارد.

 

**وزیر کار: دو میلیون و 400 هزار شغل ایجاد کردیم

در ادامه تناقض گویی ها وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز خود را به قافله تناقض گویان دولت تدبیر و امید رساند و در سخنانی با حضور در مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت با بیان اینکه توسعه اشتغال و حل معضل بیکاری یکی از اقدامات اساسی در کشور است اظهار کرد: دو میلیون و 4000 هزار شغل در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است و آموزش های مهارتی مرتبط با شغل در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

 

**وزیر اقتصاد: ایجاد یک میلیون و ٤٤٥ هزار شغل توسط دولت یازدهم در نیمسال 95 در کشور بی‌سابقه است

 

اما باز هم تناقض گویی دولتی ها ادامه داشت و این بار از جانب وزیر اقتصاد وامور دارایی آمار جدید از اشتغال کشور شد؛ علی طیب نیا در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان آمار جدیدی از اشتغال کشور ارائه داد و گفت:  در بهار ٩٥ برای ٧٤٥٥ هزار نفر به صورت خالص و در تابستان برای بیش از ٧٠٠ هزار نفر از سوی دولت تدبیر و امید شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این تعداد شغل با تلاش دولت یازدهم در شرایط ناشی از تحریم‌های پیش از آن به وجود آمده است و این عملکرد دولت تدبیر و امید بی‌نظیر بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در فاصله سال های ٨٤ تا ٩٢ و طی این هشت سال، سالانه متوسط ١٤ هزار شغل در کشور ایجاد شد و این در حالی است که در دولت یازدهم طی ٦ ماه، یک میلیون و ٤٥٥ هزار شغل اضافه شده است.

**روحانی: 700 هزار شغل در طول یکسال ایجاد کرده‌ایم

آقای روحانی در نهمین نشست خبری با خبرنگاران برای حسن ختام آمار جدیدی از اشتغال  در کشور ارائه کرد و گفت: گرچه تا رسیدن به مقصد نهایی و مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم اما اینکه در طول یک سال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شود نظایر زیادی ندارد و در خود دنیا نیز نظیر زیادی ندارد.

روحانی ادامه داد : من در گفتگوی تلویزیونی گفتم  شش کشور هستند که به طور متوسط  بالای 600 هزار شغل در سال های اخیر  به وجود آورده اند.

 رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد 700 هزار شغل بسیار  بزرگ است اظهار داشت :البته در کشور به خاطر انباشت مسائلی که در سال های گذاشته داشته ایم هنوز نیاز به کار زیادی وجود دارد.

 

این دست از اظهارات متناقض در خصوص ارائه آمار در بسیاری از زمینه ها توسط دولت به وفور دیده می شود؛ ارائه آمارهایی در خصوص اشتغال، نرخ بیکاری، تورم، رشد اقتصادی و ...، در مقایسه آماری که توسط مسولین ارائه می شود متوجه این قبیل از تناقض گویی ها می شویم.

 

البته اشتغالزایی تنها بخشی از کارنامه غیرقابل اتکای دولت به حساب می آید. عدم توجه به عزت ملی و اشتباهات محاسباتی در تعیین راهبرد سیاست خارجی به علاوه مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی زمینه را به سوی انفعال دولتی ها در روزهای پایانی عمرشان کشانده است. همین عوامل دست به دست هم داده که حتی رسانه های حامی دولت و همچنین، بخشی از اردوگاه اصلاح طلب اندیشه دور زدن روحانی را در سر بپرورانند و به فکر ارائه آلترناتیو در انتخابات 96 باشند.

 

 

انتهای پیام/

 

منبع خبر: دانا

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات