معاون دانشگاه لرستان:

معاون پژوهش دانشگاه لرستان گفت: پایان‌نامه دانشجویان ارشد و دکتری که در مسیر رشد زبان‌های بومی تدوین می‌شود را حمایت می‌کنیم.

به گزارش لرستان خبر، محمد فیضیان امشب در همایش ملی ادبیات بومی ایران‌زمین که در سالن آمفی‌تئاتر حوزه هنری لرستان برگزار شد اظهار داشت: این‌گونه همایش‌ها و نمونه‌های مشابه آن در راستای شناسایی چالش‌های ادبیات ملی و تقویت مشکلات است که امیدواریم با برگزاری این‌گونه همایش‌ها و دستاوردهای پس‌ازآن بتوانیم چالش‌ها را از سر راه برداریم یا به حل آن‌ها بپردازیم.

وی افزود: هر کاری که بخواهیم انجام دهیم در ارتباط با بومی‌سازی آن صحبت خواهیم کرد ولی موضوعی که نیاز است به آن بیشتر بپردازیم بحث ادبیات بومی است که متأسفانه در چندین سال گذشته و حتی چند سال اخیر هم به فراموشی سپرده‌شده که جهاد دانشگاهی و دانشگاه لرستان درزمینهٔ ادبیات کمر همت بستند و به برگزاری این همایش پرداختند.

معاون پژوهش دانشگاه استان لرستان عنوان کرد: همایش‌ها در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود ولی آنچه مهم است و می‌بایست به آن بپردازیم نتیجه، هدف و دستورالعمل اجرایی برگزاری این همایش‌ها است.

وی بیان کرد: زبان و ادبیات بومی ایران‌زمین با تمدن و ویژگی‌های کم‌نظیر خود برخلاف باور عده قلیلی می‌تواند یکی از مهم‌ترین فرصت‌های علمی و فرهنگی کشور محسوب شود که متأسفانه از این ظرفیت کمترین استفاده‌ای نشده است.

این مسئول تصریح کرد: زبان‌های بومی ایران به‌ویژه زبان‌های مناطق زاگرس نشین که بازمانده زبان‌های باستانی است علی رقم فاصله هزارساله و دگردیسی‌های فراوان هنوز در برخی موارد با پیشرفت و روند رو به رشد تکنولوژی بعضی از زبان‌ها متأسفانه در این مسیر یا محو می‌شوند یا تعطیل می‌شوند امیدواریم با برنامه‌هایی که داریم در این راستا به‌خوبی گام برداریم و در حفظ زبان‌های بومی بکوشیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه به زبان‌های بومی بپردازیم نیاز است به زبان‌های  فارسی به‌خوبی پرداخته و به جهانیان معرفی شود که متأسفانه  در این راستا کارهای زیادی صورت نگرفته است به‌عنوان‌مثال اگر بخواهیم از شاعر قرون گذشته و یا شاعران معاصر صحبت کنیم  می‌بینیم در خارج از مرزهای ایران آشنایی چندانی با  این موضوع ندارند که این متأسفانه یکی از نقاط ضعف ما است که باید در این مسیر حرکت کرد.

معاون پژوهش دانشگاه استان لرستان گفت: زمانی که زبان فارسی بتواند در دنیا معرفی شود زبان‌های بومی هم‌جایی برای رشد خواهند داشت، در این چندساله کارهایی انجام‌شده و برای دانشجویان که به این موضوع می‌پردازند کمک‌هزینه پایان‌نامه افزایش‌یافته است که اگر پایان‌نامه دانشجویان ارشد و دکتری را در مسیر رشد زبان‌های بومی تدوین و تعریف کنند ما حمایت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: دانشجویان بزرگ‌ترین سرمایه مملکت هستند به‌ویژه دانشجویان مقاطع تکمیلی و دکتری که می‌توانند در آینده مثمر ثمر واقع شوند؛ امیدواریم از توان اساتید و دانشجویان استفاده کنیم که بتوانند به‌خوبی از زبان فارسی و زبان‌های بومی ایران‌زمین دفاع کنند و به‌پیش ببرند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات