تجمیع کوهی از زباله‌ها و جاری شدن شیرابه آن‌ها و بوی نامطبوعی که از این کوه زباله‌ها برمی‌خیزد همواره سبب آزار شهروندانی شده که مجبورند سطل‌های بزرگ تجمیع زباله را روبروی منازل و کوچه‌های خود تحمل کنند.

به گزارش لرستان خبر، تجمیع زباله‌ها در نقطه‌هایی از شهر بروجرد همواره سبب شکایت شهروندان از شهرداری و بی‌توجهی این نهاد نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها در بخش‌های مختلف شهر شده به‌گونه‌ای که جمع‌آوری زباله‌های شهری حالا به یکی از مطالبات جدی مردم درزمینهٔ خدمات شهری تبدیل‌شده است.

بی‌نظمی شهرداری در جمع‌آوری زباله‌ها

بی‌نظمی در جمع‌آوری زباله‌ها درست در زمستان سال گذشته و با تشدید بحران مالی در شهرداری و اعتصاب بخشی از بدنه نیروهای خدماتی و اعتراض آن‌ها نسبت به عدم دریافت حقوق معوقه 6 ماهه خود آغاز شد تا این رویه به‌تدریج ادامه یافته و دیگر خودروهای سبک حمل زباله به کوچه‌پس‌کوچه‌ها مراجعه نکنند و مردم به‌ناچار مجبور شوند خود زباله‌هایشان را به اماکن تجمیع زباله ببرند.

تجمیع تلی از زباله‌ها و جاری شدن شیرابه آن‌ها و بوی نامطبوعی که از این کوه زباله‌ها برمی‌خیزد و وجود حشرات و حیوانات موذی در اطراف این زباله‌ها همواره سبب آزار شهروندانی شده که مجبورند سطل‌های بزرگ تجمیع زباله را روبروی منازل و کوچه‌های خود تحمل کنند.

بااین‌حال مراجعات و اعتراضات مردمی همواره جوابی مشخص از سوی مسئولان نظافت شهری شهرداری بروجرد نداشته تا یک‌بار به بهانه نبود نیرو، بار دیگر به بهانه ندادن عوارض شهری توسط شهروندان و باری دیگر هم به بهانه جابجایی پیمانکار زباله‌ها به‌صورت نامنظم در سطح شهر جمع‌آوری شود.

عقد قرارداد با سه پیمانکار در شرایط ازدیاد نیروی شهرداری

اشرف چگنی عضو شورای شهر بروجرد که همواره یک پای ثابت پاسخگویی به مطالبات شهروندان از سوی شهرداری است دراین‌باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در روزهای اخیر سه پیمانکار برای نظافت شهری با شهرداری قرارداد منعقد کرده‌اند که بر این اساس قرار است دو پیمانکار با هرکدام 50 نیرو و یک پیمانکار با 80 نیرو کار نظافت شهری را انجام می‌دهند و با این حساب 180 نیروی دیگر به مجموعه نیروهای شهرداری که در خدمات شهری مشغول به کار هستند اضافه‌شده است.

وی البته بازهم گلایه همیشگی خود را از ازدیاد نیرو در بدنه شهرداری مطرح می‌کند و اینکه انتظار داشتیم نیروهای خدماتی از میان 880 نیروی زیر دیپلم شهرداری انتخاب و مشغول به کار شوند چراکه این نیروها اغلب با عنوان خدمات شهری وارد شهرداری شده‌اند و اینک با عناوین شغلی غیر مرتبط در شهرداری مشغول به کار هستند اما به‌رغم عدم تمایل ما درزمینهٔ به‌کارگیری پیمانکار این کار به دلیل عدم توانایی شهرداری در ارائه خدمات شهری انجام شد و انتظار می‌رود نظافت شهر در شأن شهروندان انجام شود تا هزینه داده‌شده به پیمانکار به‌جا باشد.

این عضو شورای شهر بروجرد سهل‌انگاری درزمینهٔ خدمات‌رسانی به مردم از سوی پیمانکاران نظافت شهری را نوعی خیانت در حق مردم و در توسعه عمران شهری دانسته و بیان می‌کند: حق‌الزحمه این پیمانکاران به‌صورت کیلویی محاسبه می‌شود و سالانه به حدود سه میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

وی گلایه‌ای هم دارد از برخی شهروندانی که از دادن عوارض به شهرداری ممانعت کرده و دراین‌باره عنوان می‌کند: شهرداری یک‌نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است و یک‌نهاد حمایتی نیست که باید در مقابل خدماتش از مردم حق‌الزحمه دریافت نماید و عوارض هم همان حق‌الزحمه است که متأسفانه بیشتر شهروندان اهتمامی به پرداخت آن ندارند و این خود حق‌الناسی بر گردن آن‌هاست و مردم باید همیاری کنند و حق‌وحقوق شهرداری را پرداخت نمایند.

چگنی از شهروندان بروجردی خواست اگر کاستی و یا قصوری درزمینهٔ ارائه خدمات شهری در شهر مشاهده کردند مراتب را با شماره 137 مرکز ارتباطات خدمات شهری شهرداری بروجرد اطلاع دهند.

بی‌توجهی مردم به نظافت شهری

اما اظهارنظر محمدابراهیم بیاتی رئیس شورای شهر بروجرد در این زمینه قدری متفاوت است. وی معتقد است مشکل فقط کم‌کاری شهرداری نیست، هرچند که کم‌کاری شهرداری در برخی زمینه‌ها را قبول داریم اما مردم نیز در این زمینه بی‌توجهی می‌کنند چراکه وقتی اعلام‌شده ساعت 9 شب زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود اما یک ساعت بعد مردم دوباره زباله در محل‌های تجمیع زباله می‌گذارند سبب تجمیع چندباره زباله در طول روز می‌شود.

وی می‌افزاید: در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها روزی یک‌بار زباله‌ها تجمیع و جمع‌آوری می‌شود اما شهرداری بروجرد روزی دو تا سه بار زباله جمع می‌کند و بنابراین حتی اگر نیروهای فعلی شهرداری سه برابر شود بازهم زباله جمع می‌شود.

رئیس شورای شهر این را هم یادآوری می‌کند که جابجایی پیمانکار در ماه‌های اخیر سبب ایجاد خلأهایی شده و پیش‌بینی
می‌شود ظرف یک هفته آینده وضعیت فعلی اصلاح شود.

وی در ادامه توصیه‌ای هم به شهروندان داشته و عنوان می‌کند: شهروندان نهایتاً تا ساعت 9 شب زباله‌های خود را در محل جمع‌آوری زباله‌ها بگذارند و پس‌ازاین ساعت دیگر زباله‌ای نگذارند و تنها روزی یک‌بار زباله‌ها را به محل‌های تجمیع زباله انتقال دهند چراکه شهرداری توان جمع‌آوری این حجم از زباله‌ها را طی چند نوبت در طول روز ندارد.

البته فرهنگ‌سازی در زمینه همیاری شهروندان در نظافت شهری نیز امری ست که بر عهده رسانه‌ها و نهادهای مردم‌نهاد است تا شهروندان از ریختن زباله در سطح شهر و انباشت آن‌ها خارج از وقت جمع‌آوری زباله خودداری نمایند تا مشکل بوی تعفن و آلودگی در محل‌های جمع‌آوری زباله در سطح شهر به وجود نیاید.

گزارش: الهام شاهدپور

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات