۲۶۰۰ شغلی که از دست می‌رود

اراضی کشاورزی پلدختر در حالی تشنه بر لب رودخانه کشکان مانده‌اند که ایستگاه‌های پمپاژ آب این شهرستان باگذشت سال‌ها هنوز عملیاتی نشده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، پروژه‌های ایستگاه‌های پمپاژ آب و شبکه آبیاری آن‌ها در پلدختر اجرانشده و دشت‌های کشاورزی پلدختر تشنه آب هستند، پروژه‌هایی که در صورت اجراشدن برای ۲ هزار و ۶۴۵ پلدختری اشتغال ایجاد می‌کرد و می‌توانست کشاورزی این شهرستان را متحول کند.

رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند احداث ایستگاه پمپاژهای آب نیمه‌تمام شهرستان پلدختر اظهار داشت: یکی از این ایستگاه‌ها «دشت جایدر» است که باهدف افزایش سطح زیر کشت، افزایش میزان تولیدات کشاورزی، احیا و گسترش فعالیت‌های کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و همچنین جلوگیری از مهاجرت در حال احداث است.

پیشرفت ۵۲ درصدی ایستگاه پمپاژ «دشت جایدر» بعد از ۹ سال

وی مساحت شبکه این ایستگاه پمپاژ را دو هزار و ۵۴۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از مجموع مساحت شبکه آبیاری تحت‌فشار این ایستگاه پمپاژ هزار هکتار اجراشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان پیشرفت فیزیکی کل طرح را ۵۲ درصد عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی این ایستگاه پمپاژ آب از مهرماه سال ۸۸ آغازشده است.

میرزایی با اشاره به کارهای انجام‌شده در این طرح بیان داشت: در ایستگاه پمپاژ مرکزی، احداث سازه محل استقرار پمپ‌ها و مکش، احداث اتاق‌های برق و کنترل و محوطه‌سازی انجام‌شده و در ایستگاه پمپاژ ثانویه نیز شماره‌های یک و پنج ازلحاظ سازه‌ای در حال اجرا است.

وی محل تأمین اعتبار این طرح را از محل اعتبارات ملی - استانی اعلام کرد و افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۳۱۰ میلیارد ریال بوده و اعتبار موردنیاز برای تکمیل الکترومکانیکان و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی آن ۲۵۰ میلیارد ریال است.

در صورت تأمین اعتبار فاز اول پروژه نیمه اول سال آینده افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه ایستگاه پمپاژ آب «دشت جایدر» برای جمعیت بهره‌بردار به تعداد پنج هزار نفر احداث‌شده است گفت: میزان اشتغالی که در صورت بهره‌برداری ایجاد می‌شود هزار و ۲۷۰ نفر است.

میرزایی بابیان اینکه اعتبار مصوب این طرح در سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که تخصیص شش‌ماهه آن سه میلیارد تومان بوده است گفت: مقررشده که از محل اعتبارات ارتقای شاخص مبلغ شش میلیارد تومان به پروژه اختصاص یابد.

وی بیان داشت: در صورت تأمین اعتبار فاز اول این ایستگاه پمپاژ به مساحت شش هزار هکتار در نیمه اول سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

تجهیزات ایستگاه پمپاژ «دشت واشیان» درگرو گمرک

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به ایستگاه پمپاژ «دشت واشیان» در شهرستان پلدختر نیز گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۰ درصد است و عملیات اجرایی آن در هفته دولت سال ۸۳ آغازشده است.

میرزایی با اشاره به کارهای انجام‌شده در ایستگاه پمپاژ مرکزی این پروژه بیان داشت: احداث سازه محل استقرار پمپ‌ها و مکش، احداث اتاق‌های برق و کنترل انجام‌شده است و در بخش محوطه‌سازی نیز کار نصب الکتروپمپ ها مانده که به دلیل بدهی در گمرک بندرعباس بودند.

وی با اشاره به کارهای انجام‌شده در ایستگاه پمپاژ ثانویه این پروژه نیز گفت: خط انتقال برق از پست برق «بابازید» تا ایستگاه اولیه تکمیل‌شده است و خط انتقال برق ایستگاه اولیه به ثانویه به علت نبود اعتبار نیمه‌تمام باقی‌مانده است.

۲۳۵ میلیارد ریال اعتبار برای «دشت واشیان» نیاز است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان محل تأمین اعتبار این ایستگاه پمپاژ را از اعتبارات تملک دارایی استانی اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۵۵ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل الکترومکانیکال و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی آن نیز ۲۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

میرزایی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ مبلغ ۲۵ میلیارد ریال برای این پروژه مصوب شد که هیچ‌گونه تخصیص برای آن نداشتیم تصریح کرد: در سال ۹۴ نیز هفت هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای پروژه اعتبار تخصیص پیدا کرد و در سال ۹۵ نیز ۱۵میلیارد ریال برای آن مصوب شد که بازهم تخصیصی برای آن صورت نگرفت.

وی جمعیت بهره‌بردار از این ایستگاه پمپاژ را چهار هزار نفر عنوان کرد و گفت: در صورت تأمین اعتبار ۲۳۵ میلیارد ریالی این پروژه در پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه الکتروموتورهای اصلی این ایستگاه پمپاژ بعد از دو سال از گمرک شهید رجایی ترخیص و حدود دو ماه است که به محل ایستگاه «بابازید» انتقال داده‌شده است گفت: ایستگاه ثانویه این پروژه نیز به‌طور کامل اجرایی شده است.

«چم مهر» پشت سد تأمین اعتبار

میرزایی همچنین با اشاره به‌به ایستگاه پمپاژ «چم مهر» شهرستان پلدختر گفت: این ایستگاه پمپاژ برای تأمین آب کشاورزی هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی کشاورزی احداث‌شده و محل تأمین آب آن نیز از رودخانه کشکان است.

وی بابیان اینکه طول مسیر آب‌رسانی این ایستگاه پمپاژ دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی است گفت: همچنین پیشرفت فیزیکی شبکه این پروژه صفر درصد است و زمان آغاز آن نیز سال ۸۱ بود است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه ایستگاه پمپاژ این طرح به‌صورت کامل شامل ساختمان نصب پمپ و الکتروپمپ و مسیر آب‌رسانی آن و احداث شبکه صلی آن انجام‌شده است گفت: اعتبار هزینه شده برای این طرح ۱۱میلیارد تومان بوده است.

میرزایی بیان داشت: کارهای باقی‌مانده در این پروژه شامل احداث شبکه فرعی آبیاری به میزان هزار و ۲۵۰ هکتار است که اعتبار موردنیاز آن ۲۱ میلیارد تومان است.

وی گفت: در صورت بهره‌برداری از این پروژه ۶۳۵ فرصت شغلی در شهرستان ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبار موردنیاز به میزان ۲۱ میلیارد تومان این پروژه در پایان سال ۹۷ افتتاح می‌شود.

برنامه‌ریزی برای افتتاح طرح‌ها طی امسال و سال آینده

سید موسی خادمی استاندار لرستان در این رابطه بابیان اینکه یکی از مسائل و پروژه‌های مهم شهرستان پلدختر وجود تعدادی ایستگاه پمپاژ نیمه‌تمام است، گفت: اگر این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان آبی می‌شوند.

وی بابیان اینکه حیف است این پروژه‌ها که به‌طور عمده پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند سال‌ها است که معطل‌مانده‌اند، گفت: در این راستا امسال و سال آینده برنامه ر ریزی کرده‌ایم که همه این پروژه‌ها را به نتیجه لازم برسانیم.

خادمی گفت:این ایستگاه‌های پمپاژ آب جزو ۱۰۰ پروژه اصلی استان بوده که تعریف کرده‌ایم.

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات