پروژه کتابخانه مرکزی الیگودرز بعد از گذشت 11سال هنوز به بهره برداری نرسیده است و مردم این شهرستان هنوز چشم انتظار تحقق وعده های مسئولین هستند.

به گزارش لرستان خبر، کتابخانه های عمومی در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، آموزش خانواده ها، جوانان و سایر اقشار مردم نقش بسیار داشته و در این راستا گسترش فرهنگ کتابخوانی، نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری به این امر است.

 

استان لرستان در زمینه سرانه فضای کتابخانه های کشور از استان های انتهایی جدول بوده  وطبق بررسی ها سرانه فضای مطالعه در استان لرستان زیر یک متر مربع است که گویای این مطلب است که این استان  از نظر سرانه مطالعه نیز جایگاه خوبی در کشور ندارد.

 

این  در حالی است که بر اساس استانداردها و بر اساس افق چشم انداز سال 1404 باید این رقم به هشت متر مربع برای هر نفر برسد.

 

کتابخانه مرکزی الیگودرز،عکس،تصویر

 

همچنین با توجه به این که مشکلات فرهنگی یکی ازمشکلات اساسی این استان است وجود کتابخانه جهت افزایش مطالعه  ورشد فرهنگی برای این استان بسیار ضروری است ولی متاسفانه این مطالبه جدی و مهم مورد غفلت مسوولین استان وشهرستانها قرار گرفته است.

 

کتابخانه مرکزی الیگودرز پروژههای این شهرستان است که می‌تواند بخش زیادی از کمبودهای موجود فضای کتابخانه‌ای این شهرستان را برطرف کندو تکمیل و بهره برداری از پروژه کتابخانه مرکزی الیگودرز از مطالبات جدی مردم این شهرستان است.

 

عملیات اجرایی پروژه کتابخانه مرکزی الیگودرز از سال ۸۵ آغاز  شد ولی  پس از گذشت 11سال هنوز به  بهره برداری نرسیده است.

 

کتابخانه الیگودرز به‌جای افتتاح "فرسوده" می‌شود!

علی دارایی، معاون عمرانی فرمانداری الیگودرزدر 16 مرداد ماه امسال  در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت : دو، سه سال است که پروژه کتابخانه الیگودرز تعطیل بوده و ردیف اعتباری نداشته است.

 

وی ادامه داد: پروژه ماده 48(خاتمه پیمان) شده و در حال حاضر پیمانکار هم ندارد. این پروژه حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود 10 میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز است.

 

کتابخانه مرکزی الیگودرز،عکس،تصویر

 

معاون عمرانی فرمانداری الیگودرز با بیان اینکه پروژه «استانی» است، اضافه کرد: تکمیل پروژه کتابخانه عمومی درجه یک شهرستان به تخصیص اعتبار و پیمانکار خوب نیاز دارد در غیر این صورت به زودی به افتتاح نخواهد رسید و سازه آن فرسوده می‌شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی که چرا سال گذشته برخی مسئولان اعلام کردند این پروژه تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد؟ گفت: برای من هم آن سخنان جالب بود و نمی‌دانم بر چه اساسی این موضوع را در رسانه‌ها اعلام کردند.

 

دارایی با انتقاد از روند ساخت این پروژه، تصریح کرد: تاکنون چند پیمانکار عوض شده است و به هیچ وجه از روند اجرای آن راضی نیستیم.

 

عدم تامین اعتبار مشکل اصلی کتابخانه مرکزی الیگودرز است

حبیب جمشیدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز در گفت وگو با سفیر افلاک گفت: کتابخانه مرکزی الیگودرز بدلیل عدم اعتبار کافی بمدت سه سال تعطیل  بوده است.

 

وی ادامه داد: سال گذشته با تلاش میرزایی اصل فرماندار سابق ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای  اجرای این پروژه در نظر گرفته شد و امسال نیز با تلاش دکتر جهانیان فرماندارشهرستان 500 میلیون تومان اعتبار برای  این پروژه در نظر گرفته شد که تا کنون تنها 20 درصد آن محقق شده است.

 

رئیس اداره ارشاد الیگودرز اظهارداشت: متاسفانه بسیاری از پروژه های کتابخانه های کشور بدلیل عدم تخصیص اعتبار به بهره داری نرسیده اند ودر سطح لرستان  نیزعملیات ساخت ساختمان  کتابخانه ها ومجتمع های فرهنگی بدلیل عدم تخصیص اعتبار تعطیل شده اند.

 

رئیس اداره ارشاد الیگودرز،عکس،تصویر

 

جمشیدی بیان کرد: هم اکنون این کتابخانه 85 درصد رشد فیزیکی داشته و از بروزترین کتابخانه ها در کشور است وامیدواریم  با همت دولتمردان در تخصیص اعتبارات این کتابخانه در دهه فجر امسال به  بهره برداری برسد.

 

 طبق صحبت های مسوولین در سنوات قبل تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده و امیدواریم با اختصاص این 900 میلیون تومان شاهد افتتاح این کتابخانه باشیم.

 

مردم الیگودرز پس از گذشت 11 سال همچنان چشم‌ به ‌راه  وعده ها ی مسوولین تا روزی شاهد افتتاح  این کتابخانه باشند و به نظر می رسد باید هرچه سریع‌ترباید زمینه تخصیص اعتبارات موردنیاز به این پروژه فراهم شود تا بخشی از نیازهای فرهنگی این شهرستان در این زمینه رفع شود.

 

گزارش: یاسر مومنی

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات