بی‌پولی ۱۷ ساله یک پروژه

تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد ۱۷ سال روی مدار وعده‌ها چرخید و امروز سرنوشت آن به تخصیص اعتبارات و بودجه سال ۹۷ گره‌خورده است.

به گزارش لرستان خبر، یکی از طرح‌هایی که از سال ۷۹ به‌طور رسمی عملیات اجرایی آن آغاز شد طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد در استان لرستان است که علیرغم گذشت ۱۷ سال از آغاز ساخت آن تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

خبرگزاری مهر تاکنون در گزارش‌های مختلفی با عنوان «پروژه کوچکی که ۴دولت را به خود دید/ چرای دام در محل یک تصفیه‌خانه»، «توقف تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد/استاندار به «کرموند» ضرب‌الاجل داد» و ... بر ضرورت اجرای این پروژه تأکید کرده است و این در حالی است که تاکنون این پروژه از سوی مسئولان شرکت آب و فاضلاب لرستان عملیاتی نشده است.

ابتکار استاندار سابق هم برای پروژه ۱۷ ساله به نتیجه نرسید

طرحی که در سال ۹۱ نیز مجددا کلنگ ساخت آن این بار با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جمعی از مسئولان استان و شهرستان به زمین زده شد تا امید به اجرای پروژه قوت بگیرد و این بار ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان روند بهتری به خود بگیرد.

پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید بازهم باگذشت چند ماه این طرح متوقف شد، طرحی که ضرورت اجرای آن بارها و بارها به گوش مسئولان ملی و استانی رسیده، باوجوداینکه صدها طرح مشابه آن در کشور که چندین سال پس‌ازاین پروژه کار اجرایی آن‌ها شروع‌شده، به اتمام رسیده اند، اما پروژه تصفیه خانه فاضلاب نورآباد همچنان سرنوشتی نداشته است.

طرح «بی یو تی» ابتکار جدیدی بود که توسط  هوشنگ بازوند استاندار سابق لرستان برای ادامه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد در اولین بازدید خود از طرح‌های نیمه‌تمام دلفان به مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان مطرح شد که متأسفانه این ابتکار نیز وضعیت حاد این طرح را درمان نکرد و همچنان متوقف مانده است.

ضرب‌الاجل «هوشنگ بازوند» گوش شنوایی نداشت

در تاریخ ۱۸ دی‌ماه سال گذشته و در جلسه اقتصاد مقاومتی بود که بار دیگر پروژه نیمه‌تمام و بلاتکلیف تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد موردبررسی قرار گرفت تا هوشنگ بازوند استاندار سابق لرستان ضرب الا جل را برای حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان برای به سرانجام رساندن این پروژه تعیین کند، ضرب‌الاجلی که گوش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان بدهکار آن نشد تا همچنان نورآباد بدون تصفیه‌خانه فاضلاب بماند.

سید موسی خادمی استاندار لرستان که این روزها به بازدید پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرستان‌های مختلف لرستان می‌رود، به بازدید پروژه نیمه‌تمام تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد هم رفت تا از وضعیت این پروژه که ۱۷ سال از عملیات اجرایی آن می‌گذرد باخبر شود.

آب پاکی استاندار روی دست پروژه

وی در حاشیه بازدید از این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در سخنانی بابیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد پروژه بزرگی بوده که نزدیک ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: طی امسال برای این پروژه در ردیف پیوست نزدیک به دو میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم و ببینم در بودجه ۹۷ چقدر برای این پروژه اعتبار دریافت می‌کنیم، گفت: برای به سرانجام رساندن این پروژه زمان نمی‌توانیم تعیین کنیم چراکه بستگی دارد که در بودجه ۹۷ و با تلاش ما و نماینده شهرستان در مجلس چقدر اعتبار بگیریم.

خادمی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: اما عملاً با این اعتبارات خیلی نمی‌شود زمان دقیقی برای به نتیجه رسیدن پروژه تعیین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان زمانی برای اتمام پروژه اعلام نکرد

حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز در سخنانی با اشاره به وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد اظهار داشت: ظرفیت این تصفیه‌خانه ۱۶۰ هزار مترمکعب در روز و معادل ۸۵ هزار نفر است.

وی فرآیند کار این تصفیه‌خانه را لجن فعال با هوادهی گسترده عنوان کرد و گفت: هزینه اجرایی کامل این پروژه ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان بدون اشاره به زمان به سرانجام رسیدن این پروژه گفت: شبکه جمع‌آوری این تصفیه‌خانه ۱۲۷ کیلومتر است که ۱۰۵ کیلومتر آن اجراشده است.

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات