سرنوشت عجیب یک پروژه فرهنگی:

پروژه ۱۷ ساله کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که قرار بود ناجی سرانه فضای کتابخانه‌ای در لرستان باشد حالا در آخرین حواشی با آب‌گرفتگی مواجه شده است.

به گزارش لرستان خبر، پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال ۸۰ کلنگ زنی شد و تا سال ۸۵ کار اجرایی آن آغاز نشد و امروز که ۱۷ سال از عمر این پروژه می‌گذرد به گفته مسئولان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رفت و آمد ۷ استاندار و پروژه ای که ناتمام مانده است

کتابخانه مرکزی خرم آباد خود بیان گر تاریخ ۱۷ ساله لرستان است، به نحوی که تاکنون پنج دولت، هفت استاندار، پنج پیمانکار و سه مشاور پروژه را تجربه کرده و پرونده تاریخی سنگینی را با خود به دوش می کشد.

زمان کلنگ زنی پروژه کتابخانه مرکزی نورالله عابدی استاندار لرستان بود و پس از آن قربانعلی سعادت، محمدرضا محسنی ثانی، سید حسین صابری و حبیب الله دهمرده مدیریت ارشد لرستان را عهده دارد بودند و همچنان کتابخانه مرکزی لرستان چشم انتظار توجه و رسیدگی مسئولان بود.

هوشنگ بازوند ششمین استانداری بود که کتابخانه مرکزی خرم آباد را به چشم دید و حال سید موسی خادمی هفتمین استانداری است که از این پروژه بازدید کرده و هنوز این کتابخانه رنگ افتتاح به خود ندیده است.

ریالی از اعتبار پروژه پرداخت نشد

علی جهان‌آرا مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، اظهار داشت: آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی، همان وضعیت سابق است.

وی بابیان اینکه بعد از بازدید استاندار وقت، این پروژه تا حدودی شتاب پیدا کرد، گفت: قول‌های مساعدی از سوی پیمانکار و راه و شهرسازی استان داده شد اما بعدازآن زمان دوباره‌کار در این پروژه افت پیدا کرد و دوباره پروژه به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان بابیان اینکه این پروژه در بدو ورود استاندار جدید لرستان به‌عنوان اولویت فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و استاندار از این پروژه بازدید کردند، گفت: قول‌های مساعدی برای پیگیری این موضوع دادند اما از اعتبار ۳.۵ میلیارد تومانی که ابتدای سال برای پروژه در نظر گرفته‌شده بود هنوز باگذشت ۱۰ ماه از سال ریالی اختصاص پیدا نکرده است.

پایین بودن سرانه فضای کتابخانه‌ای لرستان

جهان‌آرا بابیان اینکه ۱۷ سال از عمر کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد و مطالبه استانی شده و نگران این هستیم که همین‌گونه باقی بماند و به‌طورکلی فراموش شود، گفت: خواهش ما این است که این موضوع به‌صورت مطالبه استانی از سوی اهالی رسانه مورد پیگیری قرار گیرد و توجهات به پروژه کتابخانه مرکزی جلب شود.

وی با تأکید بر اینکه این پروژه یک سازه خیلی بزرگ است و بیش از هشت هزار مترمربع فضای مطالعاتی دارد، گفت: این پروژه فضای مطالعاتی استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از مواردی که در امورات فرهنگی استان می‌تواند تغییر ایجاد کند وجود سازه‌های فرهنگی و کتابخانه‌ها است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان بابیان اینکه اگر کتابخانه مرکزی در این دولت تکمیل شود موجب امیدبخشی به جامعه می‌شود، تصریح کرد: کتابخانه مرکزی یک کتابخانه بوده که بیش از هشت هزار مترمربع فضا و وسعت دارد و سالن‌های قرائت دارد.

جهان‌آرا بابیان اینکه در حال حاضر خیلی از مردم، دانش آموزان و دانشجویان به ما نامه‌هایی می‌دهند و درخواست دارند ساعات مطالعه آن‌ها در کتابخانه‌ها افزایش پیدا کند، بیان داشت: در حال حاضر کتابخانه‌های ما محدود بوده و ظرفیت سالن‌های آن‌ها محدود است و کفاف حجم استقبال‌کننده‌ها را نمی‌توانند داشته باشند.

کتابخانه مرکزی دچار آب‌گرفتگی شد

وی تأکید کرد: در این راستا رسانه‌ها این پروژه را پیگیری کنند تا موضوع تکمیل کتابخانه مرکزی خرم آباد دوباره به سر خط رسانه‌ها برگردد و نگاه مدیران ارشد استان، استاندار لرستان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را معطوف کند و درنهایت این کتابخانه از این طلسم ۱۷ ساله بیرون آید.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان بابیان اینکه در حال حاضر شاهد هستیم که بخشی از زیرزمین این کتابخانه دچار آب‌گرفتگی شده است، گفت: ما نگران این هم هستیم که این کتابخانه افتتاح نشده، به فاز مرمت و تعمیر آن وارد شویم و برای آن دوباره بودجه‌ای در نظر گرفته شود.

جهان‌آرا با تأکید بر اینکه ما نیز نامه‌نگاری و تلاش می‌کنیم و جلسه انجمن استان که در تاریخ ۲۷ دی‌ماه با حضور استاندار برگزار می‌شود دوباره این موضوع را مطرح خواهیم کرد، گفت: با حرف‌های امیدبخشی که استاندار لرستان اعلام کرده‌اند که در پی اجرای پروژه‌های عمرانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند امیدواریم شاهد تکمیل این کتابخانه و تجهیز سایر کتابخانه‌های عمومی استان نیز باشیم.

وعده استاندار سابق عملی نشد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که هوشنگ بازوند استاندار سابق لرستان در بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد با اشاره به اینکه همه باید به حال خودمان گریه کنیم که تاکنون نتوانسته‌ایم این پروژه را بهره‌برداری کنیم، گفته بود: هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه‌کاره در لرستان وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بابیان اینکه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال ۸۰ کلنگ زنی شده و امروز در سال ۹۵ هستیم و هنوز این پروژه بهره‌برداری نشده است، تصریح کرد: در جلساتی که داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که این پروژه را فازبندی کنیم.

هوشنگ بازوند ادامه داد: در بازدید امروز و توافق‌هایی که با پیمانکار پروژه صورت گرفت بنا شد تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۶ مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به‌مرور به پروژه اختصاص یابد تا فاز اول این پروژه در ۱۵ خردادماه سال ۹۶ بهره‌برداری شود.

وی بابیان اینکه برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: اگر بتوانیم فاز اول کتابخانه مرکزی خرم‌آباد را به اتمام برسانیم در سال آینده نیز برای تکمیل آن اعتبار خواهیم گذاشت.

امروز شش ماه از قول استاندار سابق لرستان گذشته و هنوز فاز نخست این پروژه فرهنگی حیاتی افتتاح نشده است.

به‌هرروی، وجود ۱۵ پروژه کتابخانه‌ای نیمه‌تمام در لرستان نشان‌دهنده آن است که مسئولان اهتمام جدی برای حوزه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ندارند، عدم تخصیص اعتبارات این پروژه‌ها و یا تخصیص لاک‌پشتی اعتبارات آن‌ها موجب شده تا امید به بهره‌برداری از این پروژه‌های فرهنگی در بین مردم کاهش یابد. پروژه‌هایی که امروز دیگر به اثر باستانی تبدیل‌شده‌اند و باید اعتبار دیگری برای مرمت همان ساختمان نیمه‌کاره اختصاص داد.

انتهای پیام/

 

منبع:مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات